جدیدترین اخبارجهان

نگرانی فرانسه از آخرین گزارش ایران و رایزنی با شرکا / اروپا به فکر اقدامات هسته‌ای بعدی ایران است، آمریکا گزینه‌های دیگری را مطرح می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت متاسفیم که حکومت ایران از فرصت‌های آژانس استفاده نکرد

اروپا به فکر اقدامات هسته‌ای بعدی ایران است، آمریکا گزینه‌های دیگری را مطرح می‌کند

در واشنگتن، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی ایالات متحده آمریکا گفت که رئیس جمهور جو بایدن به مقامات گفته است که مطمئن شوند در صورت شکست تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، «ما گزینه‌های دیگری در دسترس داریم تا به طور بالقوه به آن نتیجه بدون هسته‌ای دست یابیم.»

اروپا به فکر اقدامات هسته‌ای بعدی ایران است، آمریکا گزینه‌های دیگری را مطرح می‌کند
اروپا به فکر اقدامات هسته‌ای بعدی ایران است، آمریکا گزینه‌های دیگری را مطرح می‌کند

در حالی که کربی سیاست موجود را تکرار می‌کرد و توضیح نمی‌داد که این گزینه‌ها چه می‌توانند باشند، آن کلر لژاندر سخنگوی وزارت خارجه فرانسه بر موضوعی که ممکن است در نشست هیئت مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در ۱۲ تا ۱۶ سپتامبر باشد، تمرکز کرد.

اروپا به فکر اقدامات هسته‌ای بعدی ایران است، آمریکا گزینه‌های دیگری را مطرح می‌کند
اروپا فکر اقدامات هسته‌ای بعدی ایران است، آمریکا گزینه‌های دیگری را مطرح می‌کند

آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت «ما متاسفیم که حکومت ایران از فرصت‌های ارائه شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای روشن شدن چرایی یافتن ذرات اورانیوم در مراکز هسته‌ای اعلام‌نشده استفاده نکرد.»

یک روز بعد از انتشار گزارش «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» مبنی بر  افزایش قابل ملاحظه ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران، دولت فرانسه از عدم همکاری ایران با بازرسان آژانس ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در همین رابطه اعلام که فرانسه با متحدان خود در حال رایزنی است. و قرار است دوشنبه آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین کار خود را شروع کند.

در آخرین نشست شورای حکام آژانس، سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا در محکومیت عدم همکاری موثر حکومت ایران با بازرسان آژانس، یک قطعنامه توبیخی پیشنهاد دادند که با اکثریت آرا ۳۵ عضو شورا به تصویب رسید.

بنابر استناد داخلی آژانس، در حال حاضر ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده حکومت جمهوری اسلامی ایران، به بیش از ۵۵ کیلوگرم رسیده که دست‌کم ۱۹ برابر حد پذیرفته شده در برجام است.

به گفته یک منبع آگاه، حکومت ایران در سه ماه گذشته هیچ تعامل مشخصی با بازرسان نداشته و پرونده تحقیقات آژانس از فعالیت‌های گذشته هسته‌ای در ایران همچنان باز است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه‌های اخیر بارها هشدار داده بود که تهران درباره منشا اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده ایران همکاری نمی‌کند.  

توقف تحقیقات بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌ها هسته‌ای گذشته در ایران که به مسائل «پادمانی» شناخته می‌شود یکی از خواست‌های محوری حکومت ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای وین بوده است.

یک هفته بعد از پاسخ دوم حکومت ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا و نظرات ایالات متحده آمریکا برای اجرای برجام، به‌نظر می‌رسد که برای بار دیگر، در آستانه نشست شورای حکام آژانس، چشم‌انداز روشنی برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با حکومت ایران، دست‌کم در کوتاه‌مدت، وجود ندارد.

در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران مدعی «تکراری»، «بی‌اساس» و «سیاسی» بودن این گزارش شد.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا