جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

مرکز مبارزه با کلاهبرداری کانادا نسبت به کلاهبرداری های رمانتیک آنلاین بخصوص در ولنتاین دی هشدار داد

به گفته مقامات،کلاهبرداران از ولنتاین دی به عنوان فرصتی برای هدف قرار دادن کانادایی های آسیب پذیر استفاده می کنند

مرکز مبارزه با کلاهبرداری کانادا نسبت به کلاهبرداری های رمانتیک آنلاین بخصوص در ولنتاین دی هشدار داد

مقامات [مرکز مبارزه با کلاهبرداری] فرصت ولنتاین دی را مغتنم شمردند تا این نکته را به مردم یادآوری کنند که اگر شخصی که اخیرا آنلاین ملاقات کرده اید درخواست پول دارد یا از شما می خواهد که در یک سرمایه گذاری ریسک پذیر جدید سرمایه گذاری کنید، با یک نشانه هشدار دهنده جدی (و نه یک نشانه عشق) مواجه هستید.

مرکز مبارزه با کلاهبرداری کانادا نسبت به کلاهبرداری های رمانتیک آنلاین بخصوص در ولنتاین دی هشدار داد
مرکز مبارزه با کلاهبرداری کانادا نسبت به کلاهبرداری های رمانتیک آنلاین بخصوص در ولنتاین دی هشدار داد

مرکز مبارزه با کلاهبرداری کانادا (CAFC) با صدور هشداری در ماه جاری اعلام کرد که کلاهبرداری های رمانتیک در رتبه دوم بزرگترین علل زیان های مالی ناشی از کلاهبرداری در سال ۲۰۲۱ بوده و به طور جدی از مردم خواست که نسبت به روابط آنلاین هشیار باشند.

طبق اعلام این سازمان کلاهبرداری های مرتبط با درخواست سرمایه گذاری علت شماره یک بیشترین دلارهای بر باد رفته در کلاهبرداری های سال گذشته بوده است.

مرکز مبارزه با کلاهبرداری کانادا (CAFC) گفت «این مرکز (CAFC) علاوه بر این شاهد افزایش تعداد کلاهبرداری های سرمایه گذاری کریپتوکارنسی مرتبط با کلاهبرداری های رمانتیک است. این نوع کلاهبرداری هنگامی اتفاق می افتد که شخصی که با او در رابطه مجازی قرار دارید سعی دارد شمار را وادار کند که در کریپتوکارنسی ها سرمایه گذاری کنید و در نهایت پول شما یا اطلاعات شخصی شما را به سرقت می برد.»

این دقیقا همان نوع کلاهبرداری است که یکی از اهالی مونترال می گوید که سال گذشته برای او اتفاق افتاده به طوری که او پس از آغاز رابطه با زنی از چین در سایت دیتینگ فیسبوک (Facebook Dating) 400،۰۰۰ دلار را در آنچه که به اعتقاد او یک کلاهبرداری رمانتیک-کریپتوکارنسی بوده از دست داده است.

این مرد در مصاحبه‌ای در ماه نوامبر گفت «این اتفاق مثل خاری در چشم، مدام مایه عذاب من است و برخی شب‌ها خواب به چشمم نمی آید. من ناچار شدم که به یک روانشناس مراجعه کنم.»

مرکز مبارزه با کلاهبرداری کانادا (CAFC) گفت که در سال ۲۰۲۱ مجموعا ۱،۹۲۸ گزارش از کلاهبرداری های رمانتیک به ارزش بالغ بر ۶۵ میلیون دلار زیان دریافت کرده است، که این رقم در سال ۲۰۲۰ شامل ۱،۵۴۶ گزارش به ارزش بالغ بر ۲۸،۹۸۹،۷۵۰ دلار زیان بوده است.

مرکز مبارزه با کلاهبرداری کانادا که به طور مشترک توسط پلیس سواره نظام سلطنتی کانادا (RCMP)، اداره رقابت کانادا (Competition Bureau Canada) و پلیس استانی انتاریو مدیریت می شود اعلام کرد که «ولنتاین دی نیز یکی از فرصتهایی است که کلاهبرداران برای هدف قرار دادن کانادایی هایی مورد استفاده قرار می دهند که به دنبال شروع یک رابطه هستند.»

«مرکز مبارزه با کلاهبرداری ها بدلیل ولنتاین دی به کانادایی ها هشدار می دهد که نسبت به کلاهبرداری و تقلب هوشیار باشند. کلاهبرداری های رمانتیک در حال پیدا کردن طرفداران بیشتری است در حالی که کلاهبرداران از انزوا و فاصله گیری ناشی از پاندمی کووید-۱۹ به نفع خود بهره برداری می کنند. کلاهبردار پس از به وجود آمدن اعتماد و علاقه از اهرم های عاطفی برای درخواست پول یا کریپتوکارنسی، هدایا و سرمایه گذاری استفاده می کند یا ممکن است حتی برای قربانی پول بفرستد تا اعتماد بیشتری ایجاد کند یا از قربانی به عنوان واسطه انتقال پول یا (اصطلاحا قاطر پول) استفاده کند. جستجو برای عشق در فضای آنلاین می تواند بسیار گرانتر از آنچه تصور می کنید، باشد.

این نوع کلاهبرداری برای بسیاری از کانادایی ها از جمله مریلین، یک زن ۷۵ ساله از سنت هایاسینت (Saint-Hyacinthe) در منطقه مونته رژی اتفاق افتاده است. مریلین به نووو اینفو (Noovo Info) گفت که نزدیک به ۵۵۰،۰۰۰ دلار را در رابطه با مردی که آنلاین ملاقات کرده و به مریلین اظهار عشق کرده از دست داده است (مریلین یک نام مستعار است که برای محافظت از حریم خصوصی او استفاده شده است.)

پسر مریلین هنگامی که متوجه شد مبالغ بزرگی از حساب بانکی مادرش برداشت شده متوجه شد که مشکلی وجود دارد، که مریلین در پاسخ گفت که می خواسته به دوستی که در سفر خارج از کشور است کمک کند.

مریلین چندین بار به یکی از فروشگاه های رفاهی رفت تا برای مرد مورد نظر از طریق نئوسورف (Neosurf) که یک شیوه پرداخت آنلاین پرطرفدار در اروپا است، پرداخت انجام دهد.

مریلین به این امید بیهوده که مرد کلاهبردار پول‌ها را همانطور که گفته بود به او باز خواهد گرداند، رسیدهای انتقال پول را نگه داشته بود.

هنگامی که نووو اینفو با این مرد کلاهبردار که به باور پلیس محل اقامت او در ساحل عاج (Côte d’Ivoire) است تماس گرفت او از پاسخ به پرسشهایی درباره روابط خود با مریلین و محل زندگی فعلی خود اجتناب کرد.

این یکی از درسهای مهمی است که کانادایی ها، به ویژه شهروندان آسیب پذیر باید با توجه به افزایش گزارش های کلاهبرداری رمانتیک از آن آگاه باشند.

مرکز مبارزه با کلاهبرداری گفت که راه هایی وجود دارد که مردم می توانند از خود در مقابل کلاهبرداری ها محافظ کنند.

  • هنگامی که شخصی که تا به حال از نزدیک ملاقات نکرده اید به شما اظهار عشق می کند.

  • هنگامی که این شخص می خواهد رابطه را سریعا به شیوه ارتباطی متفاوت یا خصوصی (ایمیل، پیامک متنی، واتس اپ، گوگل هنگ اوتز و سایر موارد) منتقل کنید.

  • اگر همیشه بهانه ای برای اجتناب از ملاقات حضوری دارند.

  • اگر پیام های کتبی با کیفیت نوشتاری ضعیف/عجیب دریافت می کنید، که گاهی اوقات حتی شما را با نام اشتباهی خطاب می کنند.

  • اگر این فرد مدعی است که در نزدیکی شما زندگی می کند اما در خارج از کشور کار می کند.

  • اگر مضطربانه یا عصبانی رفتار می کنند تا با ایجاد احساس گناه شما را وادار کند برای او پول بفرستید.

  • اگر این فرد شما را از این که درباره آنها یا وضعیت آنها با دوستان و خانواده خود بحث کنید منصرف می کند. (در تلاش برای جداسازی شما از کسانی که ممکن است نسبت به این رابطه مظنون شوند.)

کسانی که گمان می کنند که هدف یک کلاهبرداری یا تقلب قرار گرفته اند می توانند به صورت آنلاین (Canadian Anti-Fraud Centre) یا با تماس تلفنی به شماره ۸۵۰۱-۴۹۵-۸۸۸-۱ گزارش ثبت کنند.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا