جدیدترین اخبارجهان

کارزار شماری از زندانیان سابق و دوتابعیتی و خانواده‌های آنان با هدف آزادی زندانیان سیاسی در ایران

با راه اندازی یک کارزار، خانواده زندانیان دو تابیعتی به دنبال آزادی رفتند

آزادی زندانیان سیاسی در ایران: کارزار شماری از زندانیان سابق، دوتابعیتی و خانواده‌های آنان

تعدادی از زندانیان سابق و زندانیان دو تابعیتی فعلی ایران با راه‌اندازی یک کارزار اعتراضی خواستار آزادی عزیزانشان شدند.

پیشگامان این کارزار معترضانه با دعوت مخالفان جمهوری اسلامی به دموکراسی، قبول اختلافات و تاکید بر اینکه تنها تعداد انگشت شماری از خانواده زندانیان گرد هم آمده‌اند تا آگاهی مردم را بالا ببرند، اعلام کردند: جمهوری اسلامی با سیاست تفرقه افکنی بین مردم رشد می‌کند پس بیایید بعنوان ملت به آنها نشان دهیم ما بعنوان یک ملت با هم متحد هستیم.

بنابر اعلام این کارزار از سال ۲۰۱۰ تاکنون حداقل ۶۶ تبعه خارجی و دو تابعیتی توسط جمهوری اسلامی بازداشت و زندانی شده اند. آنها در زندانهای جمهوری اسلامی ماه‌ها تحت شکنجه قرار گرفته و با برگزاری دادگاه های نمایشی، اعترافات اجباری، حبس در سلول های انفرادی و خطر اعدام‌ هر روز را سپری می‌کنند.

در ادامه این پیام با تاکید بر لزوم تعطیلی تمام دفاتر و مراکز جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و اخراج عوامل آنها خواستار انزوای هرچه بیشتر جمهوری اسلامی شدند.

حمایت از زندانیان دو تابعیتی از تقوی تا شارمهد

در این کارزار نام برخی از چهره‌های شناخته شده زندانیان فعلی از جمله ناهید تقوی ۶۷ ساله مهندس معمار بازنشسته، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آلمانی [که در مهر سال ۹۹ بازداشت و محکوم به ۱۰ سال و هشت ماه حبس تعزیری شد]، جمشید شارمهد ۶۷ ساله، شهروند ایرانی-آلمانی [ که در مرداد سال ۹۹ توسط جمهوری اسلامی ربوده‌ و به افساد فی‌ الارض متهم شد] و انوشه آشوری شهروند ایرانی-انگلیسی [که در سال ۱۳۹۶ به اتهام جاسوسی بازداشت و پس از ۴ سال حبس در ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ همراه با نازنین زاغری-رتکلیف، پس از باج‌گیری ۵۳۰ میلیون دلاری جمهوری اسلامی از بریتانیا آزاد و از ایران خارج شد] و کایلی مور گیلبرت، پژوهشگر و استاد دانشگاه استرالیایی-بریتانیایی [که تابستان ۱۳۹۷ بازداشت و به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم شد] دیده می‌شود.

کنشگری دانشجویان معترض ادامه دارد

همزمان با صدور این پیام، علیرغم تداوم تهدیدها، کنشگری دانشجویان معترض ادامه داشته است.

یاشار دارالشفا، زندانی سیاسی و دانشجوی دکترای سلامت و رفاه اجتماعی، روز یکشنبه گذشته از رساله دکترای خود با عنوان «بررسی وضعیت کارگران و رفاه آنان» در زندان رجایی شهر کرج دفاع کرد.

در عین حال طی یک هفته گذشته ده دانشجوی دیگر با مجازات زندان روبرو شدند و به این ترتیب از ابتدای خیزش مردمی ایران در شهریور تاکنون ۷۰۰ دانشجو معترض متحمل مجازات زندان شده‌اند.

آزادی زندانیان سیاسی در ایران: کارزار شماری از زندانیان سابق، دوتابعیتی و خانواده‌های آنان  یاشار دارالشفا  جمشید شارمهد  جمشید شارمهد  ناهید تقوی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا