جدیدترین اخبارجهان

رئیس اطلاعات نظامی فرانسه به دلیل ناتوانی در پیش‌بینی جنگ روسیه از کار برکنار شد

رئیس سازمان جاسوسی ارتش فرانسه پس از ناکامی در پیش بینی حمله روسیه استعفا داد

رئیس اطلاعات نظامی فرانسه به دلیل ناتوانی در پیش‌بینی جنگ روسیه از کار برکنار شد

 ژنرال اریک ویدا، رئیس اطلاعات نظامی فرانسه پس از اینکه پاریس نتوانست به طور دقیق بر خلاف سایر متحدان غربی پیش بینی کند که روسیه تهاجم تمام عیار به اوکراین را آغاز خواهد کرد، از سمت خود کناره گیری کرد.

رئیس اطلاعات نظامی فرانسه به دلیل ناتوانی در پیش‌بینی جنگ روسیه از کار برکنار شد
رئیس اطلاعات نظامی فرانسه به دلیل ناتوانی در پیش‌بینی جنگ روسیه از کار برکنار شد

یک منبع نظامی که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت که ژنرال ویدا که از تابستان گذشته رهبری اطلاعات نظامی (DRM) را بر عهده داشت، در اسرع وقت از سمت خود کناره گیری می کند.

این منبع با استناد به تحقیقات وزارت دفاع داخلی فرانسه، گزارشی را در وب‌سایت l’Opinion تأیید کرد که در آن از ژنرال اریک ویدا به دلیل “توضیحات ناکافی” و “عدم تسلط بر مسائل” انتقاد شده بود.

به گزارش یک منبع آگاه، فرمانده ارتش فرانسه ژنرال ویدا را مقصر ارزیابی‌های اشتباه دولت فرانسه دانسته است.

یک منبع دیگر به خبرگزاری فرانسه گفت که در روزهای اخیر شایعاتی در داخل ارتش مبنی بر خروج ژنرال به گوش می رسید و احتمال می داد که پست دیگری به او پیشنهاد شود، اما در نهایت اینطور نشد.

در ماه‌های قبل از حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، ارزیابی‌های فرانسه با پیش‌بینی‌های تیره و تار نسبت به متحدان از جمله ایالات متحده و بریتانیا که هشدار داده بودند یک حمله نظامی بزرگ قریب‌الوقوع است، در تضاد بود.

شخصیت‌های ارشد دولت امانوئل ماکرون تاکید کردند که هیچ شواهدی مبنی بر تهاجم همه‌جانبه وجود ندارد؛ ماکرون دیپلماسی را تا آخرین لحظه ادامه داد، شخصاً با پوتین در کرملین ملاقات کرد و تلاش کرد با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نشستی برگزار کند.

این موضوع به ویژه حساس است زیرا امانوئل ماکرون تا حد زیادی از تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری در ماه اپریل برای تمرکز بر رویارویی با جنگ، با هدف تجلی وجهه خود به عنوان یک دولتمرد جهانی اجتناب کرده است.

“حق با آمریکایی ها بود”

در اوایل ماه مارس، ژنرال ارشد فرانسوی تیری بورکهارد (Thierry Burkhard) در مصاحبه ای با روزنامه لوموند اعتراف کرد که در تحلیل های فرانسه و ایالات متحده در مورد آنچه در اوکراین اتفاق می افتد، اختلافاتی وجود داشته است.

بورکهارد که در طول درگیری ها به دلیل ارزیابی صریح خود از وضعیت، تحسین کنندگانی را به خود جلب کرده است، می گوید «آمریکایی ها گفتند روس ها قصد حمله دارند و حق با آنها بود.

او گفت «سرویس‌های ما بیشتر فکر می‌کردند که تهاجم به اوکراین هزینه سنگینی (برای روسیه) خواهد داشت و روس‌ها گزینه‌های دیگری برای دستیابی به اهداف خود دارند.» 

ژنرال ارشد فرانسوی تیری بورکهارد گفت «در واقع، آمریکایی‌ها اطلاعات باکیفیتی در مورد تدارکات روسیه داشتند و چندین هفته قبل از تهاجم، تصمیم بی‌سابقه‌ای اتخاذ کردند تا اطلاعات را برای فشار بر پوتین علنی کنند.»

الکساندر پاپامانوئل، استاد مؤسسه مطالعات سیاسی (IEP) در پاریس و متخصص اطلاعات، گفت که واشنگتن تاکتیک جدیدی را در استفاده از اطلاعات برای تحت فشار قرار دادن یک رهبر خارجی به کار گرفته است.

او گفت فرانسه به خوبی می‌دانست که اطلاعاتش در این مورد شکست خورده است، اگرچه او افزود که DRM نباید تنها شاخه سرویس‌های امنیتی باشد که مقصر است.

روزنامه لوموند می‌گوید اداره اطلاعات نظامی فرانسه (DRM) اغلب توسط سرویس اطلاعات خارجی قدرتمند فرانسه، اداره کل امنیت خارجی (DGSE) [که به لطف سریال تلویزیونی موفق «دفتر» در خارج از کشور مشهور است] در حاشیه قرار گرفته است.

یک منبع نظامی گفت که نقش اصلی اداره اطلاعات نظامی فرانسه (DRM) ارائه اطلاعات در مورد عملیات است و نه در مورد نیات.

این منبع گفت که سرویس‌های این کشور به این نتیجه رسیده بودند که روسیه تجهیزاتی برای حمله به اوکراین دارد و آنچه اتفاق افتاد نشان داد که درست بوده است.

روزنامه لوموند می‌گوید جنگ اوکراین تفاوت‌های میان سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه و سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا و ایالات متحده آمریکا را که بودجه‌های بزرگ‌تر و فضای مانور بیشتری از نظر قانون نظارت دارند، آشکار کرده است.

این روزنامه می نویسد «حتی اگر این اتکا به اطلاعات آنگلوساکسون برای مدت طولانی، به ویژه در مبارزه با تروریسم و در فضا وجود داشته باشد، جنگ در اوکراین به شکلی خام آن را روشن کرده است».

سازمان اطلاعات فرانسه  ژنرال اریک ویدا برکناری رئیس اطلاعات فرانسه   ژنرال اریک ویدا  برکناری رئیس اطلاعات فرانسه  برکناری رئیس اطلاعات فرانسه  پیش‌بینی جنگ روسیه  پیش‌بینی جنگ روسیه  پیش‌بینی جنگ روسیه  سازمان اطلاعات فرانسه سازمان اطلاعات فرانسه سازمان اطلاعات فرانسه

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا