جدیدترین اخبارجهان

گرجستان و مولداوی نیز به دلیل نگرانی از تهاجم روسیه خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا شدند

گرجستان و مولداوی نیز به پیروی از اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا درخواست رسمی ثبت کردند

گرجستان و مولداوی نیز به دلیل نگرانی از تهاجم روسیه خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا شدند

در پی حمله روسیه به اوکراین، تلاش ها برای عضویت در اتحادیه اروپا بازتابی از هراس و نگرانی عمیق را در کشورهای همسایه نشان می‌دهد. گرجستان و مولداوی نیز به دلیل نگرانی از تهاجم روسیه خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا شدند

گرجستان و مولداوی نیز به دلیل نگرانی از تهاجم روسیه خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا شدند
گرجستان و مولداوی بدلیل نگرانی از تهاجم روسیه خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا شدند

پس از درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا در شرایطی که در حال مبارزه با تهاجم روسیه است روز پنجشنبه گرجستان و مولداوی نیز درخواست رسمی خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا را ثبت کردند.

احتمال پیوستن این دو کشور به اتحادیه اروپا در آینده نزدیک بسیار بعید است اما ثبت درخواست رسمی توسط این دو کشور نشان دهنده هراس عمیق آنها از جنگ مسکو علیه اوکراین و تمایل آنها به نزدیک تر شدن به اتحادیه اروپا از لحاظ سیاسی است.

مایا ساندو (Maia Sandu) رئیس جمهور مولداوی که با اوکراین و رومانی [عضو اتحادیه اروپا] هم مرز است گفت «زمان آن اکنون فرا رسیده است: مولداوی رسماً درخواست عضویت برای پیوستن به اتحادیه اروپا را امضا می کند. شهروندان آماده هستند تا برای آینده‌ای باثبات و مرفه در اتحادیه اروپا و خانواده کشورهای اروپایی سخت تلاش کنند.»

در همین اثنا ایراکلی غاریباشویلی (Irakli Garibashvili ) نخست وزیر گرجستان یکی از جمهوری های سابق شوروی در بیانیه ای که روز پنجشنبه در وبسایت دولت منتشر شد گفت که این کشور رسما درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را امضا کرد.

نخست وزیر گرجستان گفت «امروز یک روز تاریخی برای گرجستان است؛ ما از طرف کشورمان درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را امضا می کنیم. درخواست عضویت در اتحادیه اروپا نقطه عطف دیگری در مسیر ما برای پیوستن گرجستان به اروپا است؛ این مرحله ای است که صفحه جدیدی در تاریخ ما باز می کند و تلاش اجداد ما را که هدف آن الحاق گرجستان به خانواده مشترک اروپایی است، ادامه می دهد

طبق اعلام پارلمان اروپا تفلیس آماده بود که در سال ۲۰۲۴ برای عضویت کامل در اتحادیه اروپا درخواست ثبت کند.

درخواست تفلیس دو روز پس از آن ثبت می شود که اوکراین، کشور همسایه گرجستان و یکی از جمهوری های سابق شوروی اعلام کرد به دنبال عضویت فوری در بلوک اروپا است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه از اتحادیه اروپا خواست که «اوکراین را به طور فوری در [بلاک اروپا] بپذیرد.»

طبق اعلام هیئت نمایندگان اتحادیه اروپا در گرجستان در سال ۲۰۱۶ توافقی برای روابط سیاسی نزدیک تر و یکپارچگی اقتصادی بین گرجستان و اتحادیه اروپا به دست آمد. در سال ۲۰۱۷ یک منطقه تجارت آزاد بین دو قلمرو استقرار یافت و شهروندان گرجستان از حق سفر بدون ویزا به مناطق حوزه شینگن برخوردارند.

مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا عموما طولانی و طاقت فرساست و مستلزم سالها اصلاحات اجتماعی، قانونی و اقتصادی است. حتی برای دریافت عنوان نامزد عضویت نیز کشور متقاضی باید از تمامی دولت های عضو اتحادیه اروپا چراغ سبز دریافت کند.

یکی از موانع اضافی برای گرجستان و مولداوی این است که هر دو کشور دارای مناطق جداشده تحت حمایت روسیه در قلمرو خود هستند.

گرجستان از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی در ۳۰ سال پیش روابط مداومی با روسیه داشته، در حالی که روسیه از جدایی دو منطقه جمهوری خودخوانده از گرجستان، یکی در جنوب اوستیا (South Ossetia) و دیگری در آبخازیا (Abkhazia) حمایت کرده است. در سال ۲۰۰۸ پس از حمله جدایی طلبان اوستیا به صلح بانان گرجستان اختلافات به یک درگیری تمام عیار تبدیل شد. گرجستان نیروی نظامی به اوستیای جنوبی اعزام کرد و روسیه در پاسخ به این اقدام گرجستان را هدف تهاجم نظامی قرار داد.

چارلز میشل (Charles Michel) ریاست شورای اروپا روز دوشنبه پس از درخواست صمیمانه ولودیمیر زلنسکی از پارلمان اتحادیه اروپا برای اقدام در جهت عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا گفت که توسعه «یک موضوع غامض» است که کشورهای عضو «نظرات متفاوتی» در مورد آن دارند.

#درخواست_پیوستن_به_اتحادیه_اروپا #پیوستن_به_اتحادیه_اروپا  #درخواست_مولداوی_از_اتحادیه_اروپا  #درخواست_گرجستان_از_اتحادیه_اروپا  #درخواست_اوکراین_از_اتحادیه_اروپا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا