جدیدترین اخبارفرهنگ و هنر

گلنوش خالقی موسیقیدان {فرزند روح الله خالقی} درگذشت

گلنوش خالقی درگذشت

گلنوش خالقی موسیقیدان {فرزند روح الله خالقی} درگذشت

گلنوش خالقی موسیقیدان، آهنگساز، رهبر ارکستر و رهبر گروه کُر امروز یکشنبه در سن ۸۰ سالگی در آمریکا درگذشت.

 

به گزارش تهرانتو نیوز ؛ ویکیپدیا

گلنوش خالقی تحت تعلیمات پدرش از همان دوران نوجوانی در هنرستان عالی موسیقی به تحصیل پرداخت و بالاخره با رتبه اول این دوره را به اتمام رساند.

او پس از اتمام این دوره به عنوان دستیار استاد به آموزش پیانو و سرایش در هنرستان عالی موسیقی مشغول شد اما به این اکتفا نکرد و سال ۱۳۴۱ برای ادامه تحصیل به اتریش رفت و در «آکادمی موتزارتئوم سالزبورگ» وارد  رشته «رهبری کُر» شد.

خالقی پس از ۳ سال تحصیل در اتریش به آمریکا رفت و در «کالج اوبرلین» (اوهایو) وارد رشته رهبری کر شد و سال ۱۳۵۳ فوق لیسانس رهبری کُر از دانشگاه ویسکانسین در مدیسون دریافت کرد.

او که در آمریکا با رهبران مطرحی مانند رابرت فاونتن و کورت پرستل همکاری داشت سال ۱۳۵۳ به دعوت رادیو و تلویزیون ملی ایران به ایران بازگشت و نخستین گروه کُر مجلسی «هم‌آوازان» را برای اجرای آثار کلاسیک ویژه گروه کُر و ارکستر ایجاد کرد و تا سال ۱۳۵۷ رهبری آن را نیز به عهده داشت.

خالقی پس از انقلاب در سال ۱۳۵۸ مجددا به آمریکا بازگشت و ابتدا «کانون دوستداران فرهنگ ایران» و سپس در سال ۱۳۶۴ ارکستر روح‌الله خالقی را در واشنگتن راه اندازی کرد.

او موفق شد بارها در آمریکا و کانادا به اجرا برنامه بپردازد و با رهبران معروف ارکستر از جمله هلموت ریلینگ، کارول توش و روبن گریگورین همکاری داشته باشد.

این زن هنرمند بیشتر عمر خود را صرف جمع‌آوری، بازسازی و اجرای آثار پدرش روح‌الله خالقی و دیگر استادان قدیمی موسیقی ایران و نیز آهنگسازی، تدریس و تحقیق درباره موسیقی ایرانی کرد و سال ۱۳۶۹ طی سفری به ایران قصد داشت به مناسبت بیست‌ و ‌پنجمین سالگرد درگذشت پدرش روح‌الله خالقی، برنامه‌هایی در تهران و چند شهرستان‌ برگزار کند اما به او اجازه رهبری ارکستر داده نشد.

اما در نهایت او موفق به دریافت مجوز برای اجرای بدون کلام «بهار عاشق» با شعری از فریدون مشیری و «یار رمیده» شد.

خالقی پس از ضبط دو آلبوم موسیقی از آثار روح‌الله خالقی با عنوان «می ناب» با صدای کاوه دیلمی دوباره به آمریکا بازگشت. او در واشنگتن به آهنگسازی و آموزش پیانو مشغول بود.

تهرانتو نیوز درگذشت این هنرمند را به عموم ایرانیان به ویژه هنرمندان تسلیت عرض می نماید.

 

گلنوش خالقی موسیقیدان و فرزند روح الله خالقی درگذشت
گلنوش خالقی موسیقیدان و فرزند روح الله خالقی درگذشت

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا