ایرانجدیدترین اخبارجهان

افسانه حسامی‌فرد اولین بانوی ایرانی فاتح مرگبارترین قله جهان شد

برای نخستین بار یک بانوی ایرانی قله کی ۲ را فتح کرد

افسانه حسامی فرد اولین بانوی ایرانی فاتح قله کی ۲ مرگبارترین قله جهان شد

افسانه حسامی فرد، بعنوان نخستین بانوی ایرانی موفق به فتح قله کی ۲ معروف به قله وحشی در پاکستان شد. 

افسانه حسامی فرد اولین بانوی ایرانی فاتح قله کی ۲ مرگبارترین قله جهان شد
افسانه حسامی فرد اولین بانوی ایرانی فاتح قله کی ۲ مرگبارترین قله جهان شد

قله کی ۲ دومین قله مرتفع جهان با ارتفاع ۸ هزار و ۶۱۱ متر در پاکستان واقع شده است.

باشگاه کوهنوردی آلپان پاکستان ضمن تائید صعود تیم کوهنوردان بانوان به کی ۲، افسانه حسامی فرد را نیز به عنوان نخستین بانوی ایرانی که موفق به فتح قله کی۲ شده معرفی کرد.

افسانه حسامی فرد ، از بانوان کوهنورد خراسان‌شمالی است که فروردین ماه امسال نیز موفق به فتح قله اوررست نیز شد.

کاظم فریدیان، عظیم قیچی‌ساز، رضا شهلایی و حسین بهمنیار تنها کوهنوردان ایرانی هستند که افتخار صعود به قله کی ۲ را در کارنامه ورزشی خود ثبت کرده اند.

داود خادم نیز در سال ۱۳۸۳ در قالب یک گروه بین المللی راهی قله کی ۲ شد اما در اثر طوفان  حوالی کمپ سوم به همراه یک کوهنورد روسی برای همیشه ناپدید شد.

گفتنی است قله کی۲ در منطقهٔ قره‌قروم از رشته‌کوه‌های هیمالیا و در شمال‌شرقی پاکستان قرار گرفته و دارای فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیر صعود در جهان است.

تاکنون ورزشکاران و کوهنوردان زیادی قدم برای فتح این قله برداشته اند اما متاسفانه بالغ بر یک چهارم آنها در این مسیر دشوار جان خود را از دست داده اند.

بر همین اساس گفته می شود  کی۲ کشنده‌ترین و پرتلفات‌ترین قله روی زمین و تنها کوه از گروه هشت‌هزارمتری‌ها است که کسی نتوانسته آن را از جبهه شرقی فتح کند.

این قله اولین بار توسط گروه کوهنوردی نیرمال پورجا نپالی در ۱۶ ژانویه ۲۰۲۱ در فصل زمستان فتح شد.

تاریخچه فتح کی۲ توسط ایرانیان

محمد سعیدی در ۱۹۹۸ بعنوان اولین ایرانی برای فتح این قله اقدام کرد اما به‌علت تغییر وضعیت هوا و احتمال وقوع طوفان این صعود بیش از ۸۱۰۰ متر ادامه پیدا نکرد و ناتمام باقی ماند تا اینکه در سال ۱۳۸۶ کاظم فریدیان و در سال ۱۳۹۱ عظیم قیچی ساز، موفق به فتح بدون اکسیژن این قله شدند.

رضا شهلایی نیز بعنوان سومین کوهنورد ایرانی در  ۱۳۹۳ پرچم ایران را بر فراز قله کی۲ برافراشت و بالاخره افسانه حسامی فرد، بانوی  کوهنورد از خراسان شمالی در ساعت ۵ و ۴۰ دقیقه بامداد جمعه ۳۱ تیر ۱۴۰۱ به وقت پاکستان بعنوان اولین زن ایرانی موفق به فتح قله کی ۲ شد.

قله وحشی در پاکستان

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا