ایرانجدیدترین اخبارجهان

جوزب بورل در گفتگوی‌ تلفنی با حسین امیرعبداللهیان خواستار از سرگیری سریع مذاکرات هسته‌ای شد

گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکران برجام و تحولات افغانستان

جوزب بورل در گفتگوی‌ تلفنی با حسین امیرعبداللهیان خواستار از سرگیری سریع مذاکرات هسته‌ای شد

روز جمعه پنجم شهریور ماه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزب بورل در مکالمه‌ای تلفنی با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران درباره مذاکرات احیای برجام، تحولات افغانستان و همچنین مسائل منطقه گفت‌وگو کرد. جوزب بورل در گفتگوی‌ تلفنی با حسین امیرعبداللهیان خواستار از سرگیری سریع مذاکرات هسته‌ای شد

جوزب بورل در گفتگوی‌ تلفنی با حسین امیرعبداللهیان خواستار از سرگیری سریع مذاکرات هسته‌ای شد
جوزب بورل در گفتگوی‌ تلفنی با حسین امیرعبداللهیان از سرگیری مذاکرات هسته‌ای

جوزب بورل هماهنگ‌کننده ارشد نشست کمیسیون مشترک برجام در این مکالمه خواستار از سرگیری فوری مذاکرات هسته‌ای ایران و سایر قدرت‌های جهانی شد. مسئول سیاسی خارجی اتحادیه اروپا در ادامه از اقدامات هسته‌ای ایران در چندوقت اخیر ابراز نگرانی کرد و از ایران خواست که با آژانس بین‌‌المللی اتمی همکاری کند.

پیشتر خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود که احتمالا دولت رئیسی در مذاکرات احیای برجام خواهان ادامه فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته و همچنین غنی‌سازی ۶۰ درصد باشد.

بورل در ادامه گفت که انعطاف طرفین مذاکرات برجام و عملکرد واقع‌بینانه به نفع همه طرف‌های مذاکره‌کننده خواهد بود.

پس از این تماس، وبسایت وزارت خارجه ایران عنوان کرد که حسین امیرعبداللهیان بر تعامل سازنده در مسیر دیپلماسی متوازن تاکید کرده و افزوده است که قانون مصوب مجلس در رابطه با مسئله هسته‌ای لازم‌الاجرا است.

به نوشته وبسایت وزارت خارجه ایران، حسین امیرعبداللهیان تاکید کرده که مذاکره‌ای برای ایران قابل قبول است که نتایجی ملموس و عملی داشته باشد و همچنین منجر به تامین حقوق و منافع مردم شود.

اسفندماه سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران در اقدامی بر اساس مصوبه مجلس، اجرای داوطلبانه پروتکل‌های الحاقی از سوی آژانس را نادیده گرفت و دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات خود را به شدت محدود کرد؛ به دنبال آن ایران در توافق با آژانس، به دوربین‌های نظارتی آژانس اجازه داد به مدت سه ماه فعالیت کنند. پس از آنکه ایران یک ماه دیگر به این توافق افزود، در نهایت سوم تیر ماه نظارت دوربین‌ها را نیز قطع کرد و به فعالیت‌های خود ادامه داد.

این دو مقام در راستای تحولات افغانستان نیز به گفت‌وگو پرداختند. در این راستا، بورل به اقدامات فوری به ویژه از سوی کشورهای منطقه تاکید کرد و خواهان بازگشت فوری امنیت به خارج و داخل افغانستان شد. امیرعبداللهیان نیز در این باره، راه حل افغانستان را تشکیل دولتی فراگیر خواند، که ترکیب قومی و جمعیتی این کشور را نمایان کند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا