انتاریوبریتیش کلمبیاجدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

رویال بانک کانادا می‌گوید بازار مسکن انتاریو در آستانه یک اصطلاح قیمت تاریخی است

طبق گزارش رویال بانک کانادا اصطلاح قیمت تاریخی برای بازار مسکن کانادا در راه است و کانون روند نزولی در انتاریو و بریتیش کلمبیا خواهد بود

رویال بانک کانادا می‌گوید بازار مسکن انتاریو در آستانه یک اصطلاح قیمت تاریخی است

گزارش جدید رویال بانک کانادا (RBC) نشان می دهد که اصطلاح قیمت «تاریخی» بازار مسکن در راه است و احتمالا «بازارهای گران قیمت تر انتاریو و بریتیش کلمبیا «کانون» این روند نزولی باشند.

قیمت های بازار مسکن منطقه تورنتو بزرگ در طول دوران پاندمی اوج گرفت و تا فوریه امسال تقریبا ۳۶ درصد افزایش قیمت سالیانه داشتند.

اما از آن زمان تا به حال کارزار افزایش تهاجمی نرخ بهره اصلی بانک مرکزی کانادا بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داده، به طوری که بازار مسکن شاهد چهار ماه متوالی کاهش قیمتها بوده است.

رویال بانک کانادا در گزارش خود که هفته گذشته منتشر شد، گفت که اکنون انتظار دارد میانگین قیمت خانه در سراسر کانادا تا اوایل سال ۲۰۲۳ تقریباً ۱۲ درصد نسبت به اوج قیمت خود در فوریه کاهش یابد.

گزارش رویال بانک کانادا می گوید، اگر این پیش بینی واقعاً تحقق یابد، «در شمار شدیدترین اصلاحات بازار در میان پنج رکود ملی گذشته قرار خواهد گرفت.»

با این حال رویال بانک کانادا می گوید که نحوه تحقق این اصلاح قیمت به بازار مسکن شما بستگی دارد.

طبق این گزارش، قیمت مسکن در بازارهایی که از قبل نسبتاً مقرون به صرفه هستند، می‌تواند در مقابل این روند اصلاحی «مقاوم‌تر» باشد و قیمت‌ها تنها حدود سه درصد در آلبرتا و سسکچوان و بین پنج تا هشت درصد در اکثر استان‌های دیگر کاهش خواهد یافت.

اما رویال بانک کانادا هشدار می دهد که خریداران در بازارهای گران قیمت مانند انتاریو و بریتیش کلمبیا «به طور خاص حساسیت بیشتری نسبت به نرخ بهره خواهند داشت» و ممکن است با افزایش بیشتر نرخ بهره خود را در حال به حاشیه رانده شدن در بازار مسکن بیایند.

در نتیجه این روند به نوبه خود می‌تواند به اصلاح قیمت حتی بزرگتری در بازارهای مسکن انتاریو و بریتیش کلمبیا منجر شود.

بانک مرکزی کانادا در طول چند ماه گذشته در تلاش برای مهار تورم، نرخ اصلی بهره وام خود را از ۰.۲۵ درصد به ۲.۵ درصد افزایش و هشدار داده که احتمالاً افزایش های بیشتری لازم است.

رویال بانک کانادا در گزارش خود گفت که اکنون انتظار دارد نرخ وام بهره کلیدی تا اکتبر به ۳.۲۵ درصد برسد.

رویال بانک می گوید افزایش های بیشتر نرخ وام بانک مرکزی، همراه با نرخ‌های بالاتر واجد شرایط بودن در تست استرس وام مسکن، «تلاش خریدارانی که از قبل با حداکثر توان مالی خود وارد بازار شده بودند را در تمام مناطق کشور با مشکل مواجه می‌کند» و در نهایت باعث «اصلاح قیمت قابل ملاحظه» می‌شود.

با این حال، رابرت هوگ (Robert Hogue) اقتصاددان رویال بانک کانادا (RBC) در این گزارش اشاره می کند که این بانک در حال حاضر «فروپاشی» قیمت مسکن را پیش بینی نمی کند.

رابرت هوگ می گوید «ما استدلال می کنیم که این روند نزولی که در حال شکل گیری است باید به عنوان یک تعدیل خوشایند پس از دو سال افزایش سرسام آور مشاهده شود که بار مالی سنگینی بر دوش بسیاری از صاحب خانه های جدید قرار داد و باعث شد که رسیدن به رویای صاحب خانه شدن دشوارتر شود.»

اگرچه نمی توان افت قیمت شدیدتر یا طولانی تر را منتفی دانست، ما انتظار داریم که این اصلاح قیمت در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به پایان برسد (تقریباً یک سال طول بکشد) و برخی از بازارها احتمالاً سریعتر از سایرین تثبیت شوند. پایه های جمعیتی محکم (از جمله افزایش مهاجرت) و پایین بودن احتمال ساخت و ساز بیش از حد نیاز می تواند از ورود بازار مسکن به گرداب مرگ جلوگیری کند.

آخرین داده‌های هیئت املاک و مستغلات منطقه تورنتو حاکی از آن است که فروش در ماه جون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد کاهش داشته، در حالی که میانگین قیمت مسکن همچنان با ۵ درصد افزایش نسبت به ماه جون گذشته به ۱,۱۴۶,۲۵۴ دلار رسیده است.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا