جدیدترین اخباردانش و آموزش

چگونه پس از رابطه جنسی از ابتلا به عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کنیم؟

پزشکان از نحوه جلوگیری و دلایل ابتلا به عفونت دستگاه ادراری میگویند

چگونه پس از رابطه جنسی از ابتلا به عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کنیم؟

ابتلا به عفونت مجاری ادراری پس از رابطه جنسی می تواند یک مساله جدی باشد. علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با سوزش و درد بسیار در هنگام ادرار کردن، ابتلای مداوم به این بیماری بعد از رابطه جنسی می تواند جذابیت رابطه جنسی را برای فرد کمرنگ کند. اما هنوز جای امیدواری وجود دارد : با وجود آن که هیچ روش مطمئنی برای جلوگیری از ابتلا به عفونت دستگاه ادراری پس از رابطه جنسی وجود ندارد، اما راه های زیادی وجود دارد که به کمک آن می توانید ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهید. چگونه پس از رابطه جنسی از ابتلا به عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کنیم؟

چگونه پس از رابطه جنسی از ابتلا به عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کنیم؟
چگونه پس از رابطه جنسی از ابتلا به عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کنیم؟

علل ابتلا به عفونت دستگاه ادراری

 

عفونت دستگاه ادراری یک عفونت باکتریایی است که مثانه، مجاری ادراری و در موارد شدیدتر کلیه را درگیر می کند.

اوا سلهاب که یک پزشک است می گوید این عفونت به دو دلیل ممکن است رخ دهد :

  • باکتری های موجود در خارج از بدن (بخصوص راست روده و واژن) راهشان را به درون مجرای ادراری پیدا کرده باشند.

  • تعداد باکتری های مضر در مثانه بیش از حد مجاز بشود.

امکان ابتلا به عفونت دستگاه ادراری در همه افراد وجود دارد، هرچند که شانس ابتلا به این عفونت در زنان (به دلیل اینکه مجاری ادراری در آنها تنها در حدود ۲ الی ۳ سانتی متر طول دارد) بیشتر از مردان ( که مجاری ادراری با طول ۱۵ تا ۲۹ سانتی متر دارند) است. کوتاه تر بودن طول مجاری ادراری سبب می شود که باکتری های مضر و ناخواسته راحت تر خود را به مثانه برسانند (این اتفاق به ویژه در طول رابطه جنسی بیشتر رخ می دهد).

حداقل ۶۰ درصد از زنان و ۱۲ درصد از مردان حداقل یک بار در طول عمر خود دچار عفونت مجاری ادراری خواهند شد، برخی نیز با عفونت مجاری ادراری راجعه دست و پنجه نرم خواهند کرد. در حالی که برخی افراد مستعد ابتلا به این نوع عفونت هستند، دیگر افراد از طریق فاکتورهای خارجی مانند داشتن رابطه جنسی، ریسک ابتلا به این بیماری را در خود بالا می برند. چگونه پس از رابطه جنسی از ابتلا به عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کنیم؟

نقش رابطه جنسی در ابتلا به عفونت مجاری ادراری
نقش رابطه جنسی در ابتلا به عفونت مجاری ادراری

نقش رابطه جنسی در ابتلا به عفونت مجاری ادراری

 

وانیتا سیما-چیانگ، پزشک اورولوژیست می گوید مجرای ادراری درست در کنار دهانه واژن قرار دارد، بر اساس همین مجاورت، احتمال اینکه ترشحات جنسی به مجرای ادراری برسند و آن را آلوده کنند بسیار زیاد است.

هدر ایروبوندا (Heather Irobunda) پزشک متخصص زنان و زایمان می گوید: “رابطه جنسی دخولی می تواند ریسک ابتلا به عفونت مجاری ادراری را بالا ببرد زیرا آلت تناسلی مرد می تواند باعث وارد شدن این باکتری ها به مجرای ادراری شود. وقتی این باکتری ها به درون مجرای ادراری رانده می شوند می توانند در همان محل مانده و ایجاد عفونت در مجرای ادراری کنند، یا اینکه حرکت کرده و مثانه را آلوده کرده و باعث عفونت در آن ناحیه شوند.”

برخی پوزیشن های جنسی می توانند باعث بیشتر شدن این احتمال شوند، وندی تروبو پزشک متخصص زنان و زایمان می گوید:” برخی پوزیشن ها موجب می شود که در هنگام دخول، مجرای ادراری تماس بیشتری با آلت تناسلی داشته باشد. اگر شما دچار عفونت ادراری راجعه هستید باید به صورت جدی از پوزیشنی که پای شما بر روی شانه های پارتنرتان قرار می گیرد خودداری کنید.”

در حالی که رابطه جنسی دخولی ریسک بسیار بالای ابتلا به عفونت مجرای ادراری را در پی دارد، رابطه جنسی دهانی نیز می تواند با راندن باکتری های نزدیک یا درون واژن به مجرای ادراری موجب ابتلا به این عفونت شود.

چگونه پس از رابطه جنسی از ابتلا به عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کنیم؟

علائم شایع عفونت مجاری ادراری

 

با توجه به گفته های سلهاب، نشانه های شایع ابتلا به عفونت مجاری ادراری عبارتند از:

  • احساس سوزش در هنگام ادرار کردن

  • احساس درد در قسمت تحتانی شکم

  • احساس دائمی نیاز به ادرار کردن

  • چندین مرتبه بیدار شدن در طول شب برای ادرار کردن

  • درد در قسمت پایین کمر

  • احساس تهوع، سرگیجه، سردرد یا خستگی

چگونه پس از روابط جنسی از ابتلا به عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کنیم؟

آیا ادرار کردن بعد از رابطه جنسی کمک کننده است؟

 

تحقیقات درباره postcoital voiding (یا ادرار پس از رابطه جنسی) به عنوان راهی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت مجرای ادراری متفاوت است. نتایح تحقیقی که در ژورنال اپیدمیولوژی بالینی چاپ شده نشان می دهد که دانشجویان کالجی که همیشه قبل و بعد از رابطه جنسی ادرار می کردند کمتر در معرض ابتلا به عفونت مجاری ادراری بودند. این در حالی است که نتایج تحقیق دیگری که در این زمینه انجام شده هیچ ارتباطی را بین ادرار کردن پس از رابطه جنسی و خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری نشان نمی دهد.

علیرغم نتایج منتاقض، بسیاری پزشکان ادرار کردن پس از برقراری رابطه جنسی را به عنوان یک عادت رفتاری سالم توصیه می کنند.

ایروباندا می گوید: “این مساله باعث می شود باکتری هایی که در طی رابطه جنسی به مجرای ادراری وارد شده اند، از آن خارج شده و شانس ابتلا به عفونت مجرای ادراری کاهش یابد.”

 

راه های جلوگیری از عفونت مجرای ادراری پس از برقراری رابطه جنسی

چگونه پس از روابط جنسی از ابتلا به عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کنیم؟

کارهایی که قبل از رابطه جنسی باید انجام دهید:

  • پیش از سکس ادرار کنید.

  • ناحیه تناسلی را از جلو به عقب تمیز کنید.

  • مطمئن شوید که شما و پارتنرتان هر دو دست های خود را شسته اید. این عمل احتمال پخش شدن باکتری ها به ناحیه تناسلی را کاهش میدهد.

کارهایی که پس از رابطه جنسی باید انجام دهید:

  • پس از رابطه جنسی ادرار کنید.

  • ناحیه تناسلی را تمیز کنید.

  • مقدار زیادی آب بنوشید.

عادت های عمومی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت مجاری ادراری:

  • مراجعه به پزشک، اورولوژیست یا متخصص زنان و زایمان که بتواند باکتری های عامل عفونت ادراری را آزمایش کند و برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

  • پس از ادرار یا مدفوع همیشه ناحیه تناسلی خود را از جلو به عقب تمیز کنید. این کار می تواند مانع از انتقال باکتری های مخرج به مجرای ادراری شود.

  • پس از ورزش لباس های خود را تعویض کنید زیرا عرق می تواند محیط را برای رشد باکتری مناسب کند.

  • از دوش واژینال یا شستن ناحیه تناسلی با شوینده های صابونی معطر خودداری کنید. واژن به صورت مداوم خود را تمیز می کند و نیازی به شوینده های صابونی نیست. تنها قسمت خارجی ناحیه تناسلی (که شامل دهانه واژن و لب های بزرگ و کوچک است) نیاز به شست و شو دارد.

  • مقدار زیادی آب بنوشید تا سیستم ادراری خود را سالم نگه دارید.

  • از دیافراگم ها یا اسپرم کش ها برای جلوگیری از بارداری استفاده نکنید. این عوامل احتمال ابتلا به عفونت ادراری را بالا می برند.

  • در استفاده از روان کننده های جدید، کاندوم ها یا دیگر موارد مرتبط به رابطه جنسی با احتیاط عمل کنید.

  • در هنگام رابطه جنسی دخولی، از پوزیشن هایی که باعث وارد شدن فشار زیادی به مجرای ادراری می شوند (مانند پوزیشنی که پاها بر روی شانه پارتنر قرار می گیرد) خودداری کنید.

چگونه پس از روابط جنسی از ابتلا به عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کنیم؟

سوالات متداول

 

چه مدت پس از رابطه جنسی چار عفونت دستگاه ادراری می شویم؟

ایروباندا می گوید: پدیدار شدن نشانه های ابتلا به عفونت مجرای ادراری عموما چند روز طول می کشد. ” این مساله عموما به این دلیل است که تکثیر باکتری و ایجاد التهاب در مجرای ادراری و مثانه به چند روز زمان احتیاج دارد.”

 

چه مدت پس از ابتلا به عفونت مجرای ادراری می توان مجددا رابطه جنسی داشت؟

از لحاظ تکنیکی شما می توانید حتی با وجود ابتلا به عفونت مجرای ادراری رابطه جنسی داشته باشید، اما این مساله می تواند دردناک باشد یا موجب شدیدتر شدن علائم شود. عفونت مجرای ادراری یک عفونت مقاربتی نیست، اما احتمال انتقال باکتری های عامل عفونت (مانند ای. کلای) در حین سکس به پارتنر جنسی وجود دارد. بنابراین بهتر است صبر کنید، چراکه زمان مناسبی برای داشتن رابطه جنسی نیست، اغلب پزشکان توصیه می کنند که تا زمانی که علائم از بین بروند رابطه جنسی خود را به تعویق بیاندازید.

 

آیا آب کرنبری می تواند موجب جلوگیری از ابتلا به عفونت مجرای ادراری پس از سکس شود؟

آب کرنبری می تواند یک گزینه درمانی موثر باشد، اما سیما-چیانگ می گوید این روش یک راه حل نهایی و قطعی نیست. به گفته وی ماده فعالی که قرار است از اتصال باکتری به دیواره مثانه جلوگیری کند به اندازه کافی قوی نیست. علاوه بر آن، آب کرنبری دارای مقادیر زیادی شکر است تا طعم اسیدی آن را متعادل کند. این بدان معناست که افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات خاص گوارشی و التهابی نمی توانند آن را مصرف کنند. هرچند که تروبو می گوید قرص های شیرین نشده کرنبری گزینه متفاوتی هستند.

 

اگر به طور مداوم بعد از رابطه جنسی به عفونت مجرای ادراری مبتلا شوم چه اقداماتی باید انجام دهم؟

اگر به عفونت مجرای ادراری راجعه یا برگشت کننده پس از رابطه جنسی مبتلا هستید، بهتر است به یک فرد متخصص (مانند پزشک مراقبت های اولیه، متخصص زنان و زایمان یا اورولوژیست) مراجعه کنید. پس از انجام ارزیابی های لازم، این پزشکان می توانند گزینه های درمانی شخصی را تجویز کنند.

تروبو می گوید:” ممکن است فردی به دلیل مشکلات آناتومیکی با عفونت راجعه یا بازگشتی مجرای ادراری درگیر باشد. اگر بیش از ۳-۵ مرتبه در سال به این عفونت دچار می شوید، بهتر است که یک چکاپ کامل داشته باشید.”

با توجه به گفته های سیما چیانگ، ممکن است برای درمان صحیح عفونت مجرای ادراری نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک، postcoital prophylaxis یا مکملی مانند کرنبری یا دی-مانوز داشته باشید.

تروبو می گوید: “دی-مانوز می تواند به صورت مکرر بدون ایجاد تغییر در میکروبیوم آن ناحیه استفاده شود، به همین علت جایگزین بسیار عالی برای آنتی بیوتیک ها است.”

چگونه پس از روابط جنسی از ابتلا به عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کنیم؟

جمع بندی :

عفونت های مجاری ادراری عفونت های باکتریایی هستند که متاسفانه می توانند ناشی از رابطه جنسی باشند. هرچند، بروز علائم آن ممکن است چندین روز به طول بیانجامد.

برای پیشگیری از ابتلا به این عفونت در اثر سکس، بسیاری پزشکان توصیه می کنند بلافاصله بعد از رابطه جنسی ادرار کنید تا بدین وسیله باکتری های ناخواسته شسته شده و از مجرای ادراری خارج شوند.

مکمل های مخصوص می توانند به درمان عفونت مجرای ادراری راجعه کمک کنند هرچند که برخی برای درمان نیاز به داروهای آنتی بیوتیک دارند.

توصیه می شود برای صحبت درباره درمان های در دسترس و مناسب به پزشک مراجعه نمایید.

دلایل ابتلا به عفونت  دلایل ابتلا به عفونت    دلایل ابتلا به عفونت  دلایل ابتلا به عفونت    دلایل ابتلا به عفونت    دلایل ابتلا به عفونت   

  دلایل ابتلا به عفونت  دلایل ابتلا به عفونت      دلایل ابتلا به عفونت دلایل ابتلا به عفونت

چگونه پس از رابطه جنسی از ابتلا به عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کنیم؟  سکس سکس سکس سکس سکس سکس  سکس سکس سکس سکس

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا