جدیدترین اخبارجهان

ایالات متحده قصد دارد چندین سیستم دفاع هوایی هاوک را به اوکراین ارسال کند

ایالات متحده در حال بررسی ارسال تجهیزات سیستم دفاع هوایی هاوک به اوکراین است

ایالات متحده آمریکا قصد دارد چندین سیستم دفاع هوایی هاوک را به اوکراین ارسال کند

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی گفت که ایالات متحده در حال بررسی امکان ارسال یکی از سیستم‌های قدیمی‌تر دفاع هوایی خود موسوم به «هاوک (HAWK)» از انبار ذخایر تسلیحاتی آمریکا به اوکراین است تا به این کشور کمک نماید در برابر حملات پهپادها و موشک های کروز روسیه از خود دفاع کند.

سیستم رهگیری و انهدام موشک هاوک نسخه ارتقاع یافته ای از سیستم های کوچکتر و کوتاه‌بردتر دفاع موشکی استینگر است که ایالات متحده آمریکا قبلاً برای مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین فرستاده است.

دولت بایدن از یکی از اختیارات ریاست جمهوری ایالات متحده موسوم به اختیار برداشت از ذخایر تسلیحاتی (PDA) برای انتقال تجهیزات هاوک استفاده خواهد کرد، سیستم های دفاع موشکی هاوک مبتنی بر فناوری دوران جنگ ویتنام است، اما تا کنون چندین بار ارتقا یافته اند. اختیار برداشت از ذخایر تسلیحاتی (PDA) به رئیس جمهور ایالات متحده اجازه می دهد تا اقلام و خدمات دفاعی را به سرعت و بدون نیاز به تایید کنگره از ذخایر تسلیحاتی برداشت و منتقل کند.

رویترز به نقل از مقامات امریکایی گفت که سیستم هاوک یک نسخه ماقبل نسخه فعلی از سامانه دفاع موشکی پاتریوت (PATRIOT) ساخت شرکت ریتیئون تکنولوجیز (Raytheon Technologies) است که ایالات متحده آمریکا همچنان قصد ارسال آن به اوکراین را ندارد.

جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا پس از موج موشک باران ویرانگر اوکراین توسط روسیه در اوایل ماه جاری به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین قول داد که واشینگتن سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته‌ای را در اختیار اوکراین قرار می دهد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته است که اسپانیا قصد دارد چهار موشک انداز هاوک [به اوکراین] ارسال کند.

رویترز به نقل از این مقام امریکایی گفت که ایالات متحده آمریکا احتمالا در ابتدا موشک های رهگیر برای سیستم هاوک را به اوکراین می فرستد زیرا هنوز مشخص نیست که آیا ایالات متحده در حال حاضر به تعداد کافی موشک اندازهای سالم با وضعیت مناسب در اختیار دارد یا خیر. سیستم های دفاع هوایی هاوک ایالات متحده آمریکا به مدت چندین دهه در انبار بوده اند.

مقامات آمریکا گفتند که صدور حکم ریاست جمهوری بر مبنای قانون اختیار برداشت از ذخایر تسلیحاتی (PDA) برای اواخر این هفته در نظر گرفته شده است. یکی از مقامات امریکایی گفت که ارزش تجهیزات دفاع هوایی هاوک که ایالات متحده قصد ارسال آن به اوکراین را دارد احتمالاً نصف بسته های کمک امنیتی اخیر است که رقمی معادل ۷۰۰ میلیون دلار بود.

از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، ایالات متحده حدود ۱۷.۶ میلیارد دلار کمک امنیتی به کی‌یف ارسال کرده است.

سامانه دفاع موشکی پاتریوت  سامانه دفاع موشکی پاتریوت  سامانه دفاع موشکی پاتریوت

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا