ایرانجدیدترین اخبار

مردم زاهدان با گذشت سه هفته از «جمعه خونین زاهدان» امروز دوباره پس از نماز جمعه در خیابان‌ها تظاهرات کردند

مردم زاهدان امروز پس از نماز جمعه دوباره به خیابان ها آمدند

مردم زاهدان با گذشت سه هفته از «جمعه خونین زاهدان» امروز دوباره پس از نماز جمعه در خیابان‌ها تظاهرات کردند

ویدئوهایی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که سه هفته پس از کشته شدن بیش از ۹۰ نفر در اعتراضات «جمعه خونین زاهدان» امروز صدها تظاهرکننده به خیابان‌های شهر زاهدان در جنوب شرقی ایران آمدند.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

معترضان روز جمعه در تصاویری که به طور گسترده در شبکه های اجتماعی همرسانی شده است در مقابل پاسگاه پلیس با اشاره به علی خامنه ای رهبر مستبد ایران شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

شعارهای «از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران» و «مرگ بر بسیجی» از دیگر شعارهایی بود که در اعتراضات امروز زاهدان سر داده شد.

شاهزاده رضا پهلوی روز گذشته در سخنرانی خود با اشاره به سرکوب معترضان در مناطق مرزی به اتهام «تجزیه‌طلبی» گفته بود «می‌خواستند با موضع تجزیه ایران شما را بترسانند اما شما در تمام ایران شعار «سنندج زاهدان چشم و چراغ ایران» سر دادید.»

گروه حقوق بشر ایران مستقر در اسلو گفت که نیروهای امنیتی ایران در «جمعه خونین» ۳۰ سپتامبر دست کم ۹۳ نفر از معترضان را که در همان مکان تجمع کرده بودند، کشتند.

معترضان پس از اقامه نماز جمعه در ویدئویی که توسط رادیو فردا به اشتراک گذاشته شد، فریاد زدند «مرگ بر خامنه‌ای» و «اتحاد، اتحاد.»

این شعارها بازتابی از همان شعارهایی بود که مردم در اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی، دختر ایرانی کُرد در ۱۶ سپتامبر در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی، سر می دادند.

خبرگزاری ایرنا به نقل از احمد طاهری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفت در اعتراضات روز جمعه ۵۷ نفر از «اغتشاشگران» دستگیر شدند.

خبرگزاری های وابسته به جمهوری اسلامی همواره از مردم معترض که خواستار حقوق اولیه انسانی خود هستند از عنوان اغتشاشگر و آشوبگر استفاده می‌کنند.

این خبرگزاری گفت که «اراذل و اوباش و آشوبگران» پس از نماز جمعه در مسجد مکی (که امام جماعت آن مولوی عبدالحمید روحانی بانفوذ سنی است) تجمع کرده بودند.

این خبرگزاری مدعی شد که معترضان «شعار می‌دادند و به سمت مغازه‌ها، خودروها و بانک‌ها سنگ پرتاب می‌کردند» و خاطرنشان کرد که «لیدرها و محرکین» شناسایی شده‌اند و تحقیقات در حال انجام است.

مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله پس از دستگیری توسط پلیس امنیت اخلاقی در تهران به دلیل عدم رعایت قوانین سختگیرانه حجاب اسلامی به کما رفت و سه روز بعد جان باخت.

دو هفته بعد تظاهرات مردم خشمگین از انتشار خبر تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان بلوچ در این منطقه در زاهدان به خشونت کشیده شد.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا