ایرانجدیدترین اخبارجهان

گروسی: احیای توافق هسته‌ای بدون حل شدن مسائل پادمانی غیرممکن است

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید تا زمانی که ایران مسائل خود را با آژانس حل نکند، توافق هسته‌ای ممکن نیست

مدیرکل آژانس در تهران: احیای برجام بدون حل شدن مسائل پادمانی غیرممکن است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه جمعه وارد تهران شد و صبح شنبه با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دیدار کرد. تحلیلگران سفر او را به عنوان یکی از زمینه‌های حصول توافق احتمالی دانسته‌اند.

مدیرکل آژانس در تهران: احیای برجام بدون حل شدن مسائل پادمانی غیرممکن است
مدیرکل آژانس در تهران

رافائل گروسی روز شنبه گفت که احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی بدون حل و فصل مسائل تهران با آژانس امکان‌پذیر نخواهد بود.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در کنفرانس خبری مشترک با گروسی در تهران گفت که مسائل باقی مانده تا پایان ماه ژوئن (خرداد ماه) حل خواهد شد.

او گفت که تهران با «ارائه اسناد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بستن موضوعات باقی‌مانده» موافقت کرده است. 

در همین حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت «انتظار می‌رود موضوعات بین ایران و آژانس در این مذاکرات به ‌طور کامل مرور شود و شیوه همکاری در آینده به‌طور کامل مشخص شود.»

تهران و واشنگتن بیش از ۱۱ ماه گفتگوهای غیرمستقیم در وین درباره احیای پیمان برجام که در سال ۲۰۱۸ توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا کنار گذاشته شد، داشته اند. توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ غنی سازی اورانیوم ایران را محدود کرده بود تا در ازای لغو تحریم های اقتصادی، تولید مواد برای سلاح های هسته‌ای برای تهران دشوارتر شود.

همه طرف‌های درگیر در مذاکرات با هدف بازگرداندن تهران و واشنگتن به توافق هسته‌ای گفته‌اند که به توافق در وین نزدیک شده‌اند.

گروسی پیش از سفر به تهران در توییتر نوشت «این یک زمان بحرانی است اما یک نتیجه مثبت برای همه ممکن است.»  مدیرکل آژانس در تهران: احیای برجام بدون حل شدن مسائل پادمانی غیرممکن است

او در آذر ماه گفته بود «وجود ذرات متعدد اورانیوم با منشا انسانی در سه نقطه در ایران که به آژانس اعلام نشده و همچنین وجود ذرات تغییریافته ایزوتوپی در یکی از این مکان‌ها، نشانه روشنی است که مواد و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای در این مکان‌ها وجود داشته است.»

مدیرکل آژانس در تهران: احیای برجام بدون حل شدن مسائل پادمانی غیرممکن است
مدیرکل آژانس در تهران: احیای برجام بدون حل شدن مسائل پادمانی غیرممکن است

 

#مدیرکل_آژانس_در_تهران #رافائل_گروسی_در_تهران   #احیای_برجام   #مسائل_پادمانی #احیای_توافق_هسته‌ای

کنفرانس رافائل گروسی در تهران محمد اسلامی کنفرانس رافائل گروسی در تهران محمد اسلامی کنفرانس رافائل گروسی در تهران  بهروز کمالوندی بهروز کمالوندی  بهروز کمالوندی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا