جدیدترین اخبارجهان

آژانس: غنی‌سازی در ایران نزدیک به سطح بمب هسته‌ای است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فشار به ایران در رابطه با غنی‌سازی اورانیوم تا حدود بمب خبر داد

غنی‌سازی اورانیوم در ایران نزدیک به سطح بمب هسته‌ای است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

بنابر گزارش دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل، ناظر هسته‌ای آژانس در مورد منشاء ذرات اورانیوم غنی شده تا ۸۳.۷ درصد (بسیار نزدیک به ساخت بمب اتمی) در تأسیسات هسته‌ای فردو در حال مذاکره با جمهوری اسلامی ایران است.

هفته گذشته دیپلمات‌ها گفتند که آژانس انرژی اتمی، آثاری را در تأسیسات هسته‌ای فردو مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی در حال غنی سازی اورانیوم با خلوص بیش از ۶۰ درصد است، پیدا کرده‌اند.

درحالی که جمهوری اسلامی برای ساخت بمب اتم نیاز به غنی سازی حدود ۹۰ درصدی دارد، این احتمال نیز وجود دارد که افزایش غنی سازی اورانیوم در ایران تصادفی باشد.

شواهدی نیز در تأسیسات هسته‌ای فردو وجود دارد که نشان می‌دهد سانتریفیوژهای پیشرفته در این سایت تا ۶۰ درصد غنی شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش قبلی، جمهوری اسلامی را به دلیل ایجاد تغییرات اساسی اعلام نشده در این مراکز مورد سرزنش قرار داده بود.

بر همین اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی یک گزارش محرمانه به کشورهای عضو از ادامه مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران در مورد منشأ ذرات غنی‌شده بالای ۶۰ درصد که شناسایی شده‌اند، خبر داد.

جمهوری اسلامی به آژانس انرژی اتمی اعلام کرده که نوسانات ناخواسته در سطوح غنی‌سازی ممکن است در دوره انتقال در زمان راه‌اندازی فرآیند [۶۰ درصد] یا در حین تعویض سیلندر رخ داده باشد.

در این گزارش همچنین آمده است پس از آخرین گزارش سه ماهه از ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۶۰ درصد در دو سایت غنی سازی اورانیوم، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران با ۲۵.۲ کیلوگرم افزایش به ۸۷.۵ کیلوگرم رسیده است.

در ادامه گزارش آمده است که کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا این میزان و سطوح پایین تر ۳۷۶۰.۸ کیلوگرم برآورد شده است.

به اعتقاد آژانس بین المللی انرژی اتمی، وجود حدود ۴۲ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد «مقدار قابل توجهی» است که «به عنوان مقدار تقریبی مواد هسته‌ای، امکان ساخت یک بمب هسته‌ای برای آن قابل رد نیست». با این حال، به گفته یک دیپلمات ارشد عملا برای ساخت بمب اتمی به بیش از ۵۵ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد نیاز است زیرا برخی از مواد در طول غنی‌سازی هدر می‌روند.

جمهوری اسلامی تاکنون تولید بمب و تسلیحات هسته‌ای را رد کرده و مدعی است که از فناوری هسته‌ای تنها برای مصارف غیرنظامی استفاده می‌کند.

به گفته دیپلمات‌ها، دومین گزارش فصلی درباره تحقیقات در مورد آثار اورانیوم کشف‌شده در سه سایت اعلام‌نشده در ایران، که قرار است پیش از نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد، تا اواخر این هفته منتشر نخواهد شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا