جدیدترین اخبارجهان

سازمان ملل: از زمان حمله روسیه به اوکراین ۲ میلیون اوکراینی پناهنده شده‌اند

۲ میلیون اوکراینی کشورشان را بدلیل حمله وحشیانه روسیه ترک کردند

سازمان ملل می‌گوید در یک بحران تاریخی، از زمان حمله روسیه به اوکراین ۲ میلیون نفر کشورشان را ترک کردند

سازمان ملل روز سه شنبه اعلام کرد تهاجم روسیه به اوکراین بیش از ۲ میلیون نفر را از این کشور رانده است که در کمتر از دو هفته برابر با جریان تاریخی پناهجویان سوری به اروپا در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ است.

دامنه و سرعت جریان پناهجویان، که بسیاری از آنها به دلیل بمباران فاجعه بار و بی رویه روسیه، از محله های مسکونی فرار می کنند، مقامات سازمان ملل از جمله فیلیپو گراندی، کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در امور پناهندگان را نگران کرده است.

سازمان ملل این بحران را «سریع ترین رشد بحران پناهجویان در اروپا پس از جنگ جهانی دوم» نامیده است.

از روز یکشنبه، زمانی که فیلیپو گراندی توئیت کرد که بیش از ۱.۵ میلیون نفر به کشورهای همسایه رفته اند، حدود ۵۰۰,۰۰۰ پناهجو تنها در دو روز فرار کرده اند، حتی در حالی که اوکراین روسیه را به گلوله باران مسیرهای تخلیه غیرنظامیان متهم کرده است. ایستگاه های قطار و گذرگاه های مرزی مملو از جمعیت انبوهی از مردمی است که در حال فرار هستند. در بسیاری از موارد، مادران و کودکان با اعضای مرد خانواده که برای جنگیدن پشت سر می‌مانند خداحافظی می‌کنند. 

گراندی روز سه شنبه در توییتی نوشت «امروز خروج پناهجویان از اوکراین به دو میلیون نفر رسیده است.» گراندی این رقم ناراحت کننده را تکرار کرد: «دو میلیون.»

جمعیتی از زنان و کودکان عمدتاً اوکراینی در 5 مارس از ایستگاه قطار در مرکز شهر اودسا، اوکراین منتظر سوار شدن به قطار به سمت لویو هستند
جمعیتی از زنان و کودکان عمدتاً اوکراینی در ۵ مارس از ایستگاه قطار در مرکز شهر اودسا، اوکراین منتظر سوار شدن به قطار به سمت لویو هستند

بر اساس گزارش یونیسف، نیمی از ۲ میلیون پناهنده اوکراینی کودک هستند. سازمان ملل تخمین می زند که تقریباً ۱۰ درصد از جمعیت یا نهایتا ۴ میلیون نفر ممکن است اوکراین را ترک کنند.

در همین حال اوکراین مسکو را به گلوله باران کریدورهای بشردوستانه برای چهار روز متوالی متهم کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه سربازان روسیه را به «جنایتکاران جنگی» متهم کرد که مسکو آن را رد کرده است. وزارت خارجه اوکراین روز سه‌شنبه به گزارش‌هایی مبنی بر حمله نیروهای روسی به مسیر تخلیه از شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین اشاره کرد.

وزارت امور خارجه اوکراین در توییتی گفت «آتش بس نقض شد!» فشار بر روسیه باید افزایش یابد تا این کشور به تعهدات خود عمل کند.» 

روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که کریدورهای بشردوستانه را برای تخلیه غیرنظامیان از شهرهای اوکراین از جمله کی‌یف و ماریوپل باز می‌کند. در حالی که مقامات روسی گفتند که تخلیه‌شدگان از کی‌یف پس از رسیدن به گومل و بلاروس، به روسیه منتقل خواهند شد، مقامات اوکراینی ایده ایجاد کریدورهای تخلیه منتهی به روسیه یا متحد آن در جنگ را رد کردند. سازمان ملل می‌گوید در یک بحران تاریخی، از زمان حمله روسیه به اوکراین ۲ میلیون نفر کشورشان را ترک کردند

مردان اوکراینی با زنان و کودکانی که از اودسا با قطار به لویو می‌روند خداحافظی می کنند. 5 مارس
مردان اوکراینی با زنان و کودکانی که از اودسا با قطار به لویو می‌روند خداحافظی می کنند

اوکراین روز سه شنبه گفت که تنها مسیرهایی که در مورد آنها توافق وجود دارد، دسترسی به مناطق داخل کشور است. مقامات شهر سومی در شمال شرق این کشور گفتند اولین اتوبوس های تخلیه شده به شهر پولتاوا اوکراین حرکت کردند.

مناطق محاصره شده اوکراین به دنبال آتش‌بس برای بازگرداندن خدمات اولیه مانند برق، گرما و آب لوله کشی هستند. در حالی که اوکراین روسیه را به مسدود کردن مسیرها و گلوله باران شهرها متهم کرده است، مقامات محلی مانند وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل، نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی برای کسانی که در مناطق آسیب دیده در محاصره نیروهای روسی باقی مانده اند، هشدار داده اند.

داده های سازمان ملل نشان می دهد که بیش از ۲ میلیون نفر از اوکراین به کشورهای همسایه پناهنده شده اند، از جمله بیش از ۱.۲ میلیون نفر تنها در لهستان و صدها هزار اوکراینی دیگر که به کشورهای اروپایی از جمله مجارستان و اسلواکی پناهنده شده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تا روز سه شنبه نزدیک به ۱۰۰,۰۰۰ نفر به روسیه رفته‌اند.

اتحادیه اروپا قوانین و اقدامات بی سابقه‌ای را برای کمک به افرادی که اوکراین را ترک می کنند، وضع کرده است. بر اساس قوانینی که هفته گذشته اعلام شد، اتباع اوکراین بسته به شرایط، در هر نقطه از بلوک ۲۷ کشور اروپایی تا سه سال حمایت موقت خواهند داشت. آنها حق زندگی، تحصیل و کار در اتحادیه اروپا را خواهند داشت.

اوکراینی‌هایی که از درگیری فرار می‌کنند در گذرگاه مرزی مدیکا اوکراین گیر افتاده‌اند و منتظر ورود به لهستان هستند. 25 فوریه
اوکراینی‌هایی که از درگیری فرار می‌کنند در گذرگاه مرزی مدیکا اوکراین گیر افتاده‌اند و منتظر ورود به لهستان هستند. ۲۵ فوریه

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه در توییتر نوشت «دیدن مردم اوکراین که تمام زندگی خود را برای فرار از بمب های پوتین پشت سر گذاشته اند، دلخراش است.» «حمایت از آنها وظیفه اخلاقی ماست.» «ما در حال اعزام ۵۰۰ میلیون یورو کمک های بشردوستانه و اضطراری و ایجاد مراکز حفاظت مدنی هستیم.»

قوانینی که به عنوان «محافظت موقت» شناخته می‌شود، به اوکراینی‌ها اجازه می‌دهد تا سیستم عادی پناهندگی را دور بزنند؛ سیستمی که مهاجران را از نقاط دیگر به ویژه آفریقا و خاورمیانه، سال‌ها پس از ورود در بلاتکلیفی قرار داده است.

اگرچه اروپا در تمایل خود برای کمک به اوکراینی‌ها متحد به نظر می‌رسد، اما لحن خوشامدگویی آنها به مردم اوکراین منجر به پرسش‌هایی در مورد اینکه چرا از قوانین مشابه برای کمک به سوری‌ها، افغان‌ها و دیگر پناهنده ها استفاده نمی‌شود، شده است. برخی از دولت‌هایی که در برابر موج‌های قبلی پناهجویان مقاوم بودند، اکنون درهای کشور خود را باز کرده‌اند. سازمان ملل می‌گوید در یک بحران تاریخی، از زمان حمله روسیه به اوکراین ۲ میلیون نفر کشورشان را ترک کردند

کودکی از قطاری که اودسا را ترک میکند و زنان و کودکان اوکراینی را به لویو میبرد نگاه میکند. 5 مارس
کودکی از قطاری که اودسا را ترک میکند و زنان و کودکان اوکراینی را به لویو میبرد نگاه میکند. ۵ مارس

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت که خروج اوکراینی ها نشان دهنده نیاز به «سیستم ساختارمندتر» برای توزیع پناهندگان در اروپا و نقاط دیگر است.

اینجاست که ما به یک سیستم ساختارمندتر در اتحادیه اروپا و قطعا فراتر از اتحادیه اروپا نیاز داریم.

گزاندی با اشاره به بریتانیا، ایالات متحده، کانادا و سایر کشورها گفت «چگونه می توان این مسئولیت را به اشتراک گذاشت.  امیدوارم که در پایان اروپا بفهمد که هر کشوری می‌تواند پذیرنده تعداد زیادی پناهنده شود و به کمک دیگران نیاز داشته باشد.»

جیمز الدر، سخنگوی یونیسف گفت «این آژانس در حال تلاش برای تامین تجهیزات حیاتی بشردوستانه و دسترسی به اوکراینی‌های آسیب‌پذیر با خدمات ضروری از جمله بهداشت، حفاظت و آب است.»

الدر روز سه‌شنبه پس از اشاره به اینکه یک میلیون کودک در کمتر از ۲ هفته مجبور به فرار از #اوکراین شده اند، به تأثیر عمیق بحران پناهجویان بر کودکان اوکراینی اذعان کرد. 

سازمان ملل می‌گوید در یک بحران تاریخی، از زمان حمله روسیه به اوکراین 2 میلیون نفر کشورشان را ترک کردند
سازمان ملل می‌گوید در یک بحران تاریخی، از زمان حمله روسیه به اوکراین ۲ میلیون نفر کشورشان را ترک کردند
سازمان ملل می‌گوید در یک بحران تاریخی، از زمان حمله روسیه به اوکراین 2 میلیون نفر کشورشان را ترک کردند
سازمان ملل می‌گوید در یک بحران تاریخی، از زمان حمله روسیه به اوکراین ۲ میلیون نفر کشورشان را ترک کردند
سازمان ملل می‌گوید در یک بحران تاریخی، از زمان حمله روسیه به اوکراین 2 میلیون نفر کشورشان را ترک کردند
سازمان ملل می‌گوید در یک بحران تاریخی، از زمان حمله روسیه به اوکراین ۲ میلیون نفر کشورشان را ترک کردند

#پناه_جویان #پناهجویان #پناهنده #پناهندگان_اوکراینی #کودکان #زنان #جنگ #حمله_روسیه_به_اوکراین #تهاجم_روسیه #پناهجویان_اوکراینی

بحران پناهندگان اروپا پناهجویان اوکراینی  بحران پناهندگان اروپا پناهجویان اوکراینی بحران پناهندگان اروپا پناهجویان اوکراینی   بحران پناهندگان اروپا پناهجویان اوکراینی بحران پناهندگان اروپا پناهجویان اوکراینی بحران پناهندگان اروپا پناهجویان اوکراینی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا