جدیدترین اخبارجهان

در خیابان‌های اوکراین جسدی با دست های بسته و جراحت ناشی از شلیک گلوله ای به مغز روی زمین افتاده است

آثار شلیک از فاصله نزدیک به سر اجساد دسته بسته در خیابان‌های اوکراین حاکی از اعدام خیابانی غیرنظامیان است

جسدی با دست بسته و جراحت ناشی از شلیک گلوله ای به مغز در خیابان‌های اوکراین روی زمین افتاده است

روز یکشنبه مردی در کنار جاده ای در شهر بوچا (Bucha) در اوکراین در حالی که دستانش از پشت بسته شده بود و گلوله ای به سرش اصابت کرده بود، روی زمین افتاده بود؛ این مرد یکی از صدها ساکن محلی است که به گفته مقامات پس از پایان پنج هفته اشغال شهر توسط روسیه جسدش پیدا شده است.

جسدی با دست بسته و جراحت ناشی از شلیک گلوله به مغز در خیابانهای اوکراین روی زمین افتاده
جسدی با دست بسته و شلیک گلوله به مغز در خیابانهای اوکراین روی زمین افتاده

تاراس شاپروسکی (Taras Shapravskyi) معاون شهردار بوچا گفت که پس از عقب نشینی نیروهای روسی از شهر در اواخر هفته گذشته ۵۰ تن از ساکنان کشته شده که قربانی قتل های فراقانونی توسط نیروهای روسی بودند، پیدا شدند و مقامات اوکراینی مسکو را به جنایات جنگی متهم کرده اند.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی عکس‌ها و ویدئوهای منتشر شده توسط مقامات اوکراینی مبنی بر ادعای «جنایت» توسط سربازان روسی در بوچا «جوسازی» بوده و هیچ یک از ساکنان بوچا از طرف نیروهای روسی متحمل خشونت نشده اند.

جسدی با دست بسته و جراحت ناشی از شلیک گلوله به مغز در خیابانهای اوکراین روی زمین افتاده
جسدی با دست بسته و شلیک گلوله به مغز در خیابانهای اوکراین روی زمین افتاده

رویترز به طور مستقل قادر به تأیید اینکه چه کسی مسئول کشتن ساکنان کشته شده بود، نبود.

اما سه جسد که روز یکشنبه توسط خبرنگاران رویترز مشاهده شد [یک جسد با دستان بسته و دو جسد دیگر که دستان آنها بسته نبود] گلوله‌هایی به سرشان شلیک شده بود که با اظهارات آناتولی فدوروک (Anatoliy Fedoruk) شهردار بوچا و معاونش که قتل ها را به عنوان اعدام توصیف کردند مطابقت دارد.

جسدی با دست بسته و جراحت ناشی از شلیک گلوله به مغز در خیابانهای اوکراین روی زمین افتاده
جسدی با دست بسته و شلیک گلوله به مغز در خیابانهای اوکراین روی زمین افتاده

در هر سه جسد توسط خبرنگار رویترز مشاهده شد، هیچ نشانه ای از آسیب قابل توجه دیگری در سایر نقاط بدن وجود نداشت. هر سه نفری که از ناحیه سر به آنها شلیک شده بود مرد بودند و هر سه لباس غیرنظامی پوشیده بودند.

روی بدن فردی که دست هایش بسته شده بود، آثار سوختگی پودری روی لب ها و صورتش وجود داشت. چنین علائمی می تواند به معنای شلیک به یک فرد از فاصله نزدیک باشد.

پارچه‌ای که برای بستن دست‌های مرد استفاده شده بود ظاهرا یک بازوبند سفید است. طبق گفته زنی که هنوز بازوبند سفید خود را روی بازویش بسته بود، سربازان روسی هنگامی که در بوچا بودند ساکنان محلی را ملزم کرده بودند تا برای شناسایی خود بازوبند [سفید] ببندند.

رویترز در مورد اجسادی که خبرنگارانش مشاهده کردند، سؤالاتی را به کرملین و وزارت دفاع روسیه ارسال کرد، اما هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه روز یکشنبه خود اعلام کرد که «در مدتی که نیروهای مسلح روسیه بر این شهرک مسلط بودند، حتی یک نفر از ساکنان محلی مورد خشونت قرار نگرفت. این سازمان افزود که پیش از خروج نیروهای روسی در ۳۰ مارس، ۴۵۲ تُن کمک بشردوستانه در اطراف منطقه کی‌یف به غیرنظامیان تحویل دادند.

شاپروسکی، معاون شهردار بوچا گفت که پس از عقب نشینی روسیه حدودا جسد ۳۰۰ نفر را پیدا کردند. او گفت که از این تعداد، مقامات تاکنون ۵۰ مورد را به عنوان اعدام هایی که توسط نیروهای روسی انجام شده است ثبت کرده اند.

بقیه یا در تبادل آتش کشته شدند یا هنوز در مورد مرگ آنها توضیحی در دست نیست.

فدوروک شهردار بوچا در حالی که یکی از اجساد را به خبرنگاران نشان می داد گفت «هر جنگی قوانینی برای درگیری با غیرنظامیان دارد. روس ها نشان داده اند که آگاهانه غیرنظامیان را می کشند.»

گور کم عمق

یکی از ساکنان محلی گفت، جسد یکی از مردانی که توسط ارتش روسیه بازداشت شده بود را پیدا کرده اند، و یکی دیگر از ساکنان جسد دو نفر دیگر را با آثار شلیک تنها یک گلوله به سر آنها پیدا کرده بود.

تتیانا ولودیمیریونا در حالی که به قبر کم عمق شوهرش اشاره می کرد که یک شات ودکا و یک بیسکویت کراکر روی زمین تازه حفر شده آن قرار داده شده بود در مورد وضعیت وحشتناک و مصیبت باری صحبت کرد که به دست ارتش روسیه در این شهر واقع در ۳۷ کیلومتری (۲۳ مایلی) شمال غربی کی‌یف تجربه کرده بودند.

زمانی که نیروهای روسی مرکز فرماندهی خود را در ساختمان محل سکونت تتیانا مستقر کردند، او و همسرش که یک تفنگدار سابق اوکراینی بود را از آپارتمان خود بیرون کشیدند. سربازان روسی آنها را در ساختمان آپارتمانی که در آن زندگی می کردند زندانی کردند.

تتیانا گفت که روس ها وقتی به شهر رسیدند از مردم خواستند که خود را معرفی کنند و خواستار دیدن مدارک هویتی آنها شدند.

تتیانا گفت که یک جنگجو همراه با نیروهای روسی که به باور او اهل منطقه نیمه خودمختار چچن روسیه بود هشدار داد که «ما را تکه تکه می کند.» تتیانا نگفت از کجا می دانست که مرد جنگجو چچنی بوده است.

تتیانا پس از چهار روز بازداشت آزاد شد. چند روزی بود که شوهرش هیچ جا دیده نمی شد، تا اینکه در مورد برخی اجساد در راه پله زیرزمین ساختمانی که او و همسرش در آن زندگی می کردند به او اطلاع داده شد.

تتیانا گفت «من او را از کفش های کتانی و شلوارش شناختم. او مثله شده به نظر می رسید، بدنش سرد بود.» همسایه من هنوز عکسی از صورت او را دارد؛ او از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته، مثله شده و شکنجه شده است.

تتیانا گفت که پس از بازیابی جسد شوهرش، او و برخی از همسایه‌ها آن را در زمینی در باغی نزدیک ساختمان خود در عمق کافی دفن کردند «تا سگ‌ها جسد او را نخورند.»

یک خبرنگار رویترز مشاهده کرد که جسد دیگری هنوز در راه پله ای که شوهر تتیانا پیدا شده بود، افتاده است. ساکنان محلی از روی احترام جسد را با ملحفه ای پوشانیدند.

«تیراندازی به چشم چپ»

یک از زنانی که ساکن بوچا است گفت که در همین نزدیکی قبر دیگری حاوی بقایای دو مرد وجود دارد.

این زن گفت که دو مرد کشته شده تحت بازداشت نیروهای روسی بودند. این زن شاهد کشته شدن مردها نبوده است اما گفت وقتی که اجساد پیدا شد، هر دو از چشم چپ گلوله خورده بودند. شش نفر دیگر از ساکنان که در نزدیکی قبر جمع شده بودند گفتند که روایت این زن صحت دارد.

یکی از ساکنان گفت که او یکی از افراد کشته شده را که مستاجر این مجتمع آپارتمانی بوده می شناخته و به گفته او این شخص یکی از اعضای بازنشسته ارتش اوکراین بوده است.

بوچا بلافاصله در روزهای پس از تهاجم ۲۴ فوریه به اوکراین توسط نیروهای روسی تصرف شد و سپس ارتش روسیه به سمت جنوب سرازیر شدند و رآکتور هسته ای از رده خارج در چرنوبیل را تسخیر کردند و به سمت پایتخت در جنوب بوچا حرکت کردند.

پیشروی روسیه از شمال غرب پس از مواجهه با مقاومت شدید غیرمنتظره نیروهای اوکراینی در نقطه ای در نزدیکی بوچا و حومه شمالی ایرپین متوقف شد.

این منطقه شاهد برخی از خونین ترین جنگ ها در نبرد برای پایتخت بود، تا این که نیروهای روسی از شمال کی‌یف عقب نشینی کردند. مسکو در اواخر ماه مارس اعلام کرد که در حال تجدید قوا برای تمرکز بر جنگ در شرق اوکراین است.

روز شنبه، اوکراین اعلام کرد که نیروهایش تمام مناطق اطراف کی‌یف را بازپس گرفته اند و اکنون برای اولین بار پس از تهاجم روسیه کنترل کامل منطقه پایتخت را در دست دارند.

روز یکشنبه، جاده های بوچا مملو از مهمات منفجر نشده بود. موشک ها در نزدیکی لاشه سوخته تانک ها به آسفالت فرو رفته بودند. برخی از ساکنان پس از یافتن تله های انفجاری یا موشک در اطراف محل سکونت خود با گچ روی دیوارها نوشته اند «مراقب مین ها باشید».

ولودومیر کوپاچوف (Volodomir Kopachov) ساکن این شهر گفت که نیروهای روس یک سیستم موشکی را در یک زمین خالی در کنار باغ او راه اندازی کرده اند. به گفته خبرنگاران، هنگامی که از این محوطه بازدید شد، جعبه های مهمات و گلوله های مصرف شده روی زمین پراکنده بود.

کوپاچوف گفت که او یک ماه است که جرات نکرده است از دروازه های خانه اش عبور کند. «آنها [مردم] را به محض مشاهده می کشتند. هیچ کس نمی پرسید «تو کی هستی، چرا بیرون آمده ای؟» به همین راحتی به این مردان شلیک شد.»

کرملین انکار می کند که به اوکراین حمله کرده و می گوید در حال انجام یک «عملیات نظامی ویژه» برای کاهش نیروهای مسلح اوکراین است و به جای حمله به مناطق غیرنظامی، تاسیسات نظامی را هدف قرار می دهد.

الکسی رزنیکوف (Oleksii Reznikov) وزیر دفاع اوکراین روز یکشنبه در سخنانی در هاستومل در نزدیکی بوچا گفت: «این یک عملیات ویژه نیست، این اقدامات پلیسی نیست؛ اینها انسان نیستند که به سادگی علیه غیرنظامیان مرتکب جنایات شده اند.»

جسدی با دست بسته و جراحت ناشی از شلیک گلوله ای به مغز در خیابان‌های اوکراین روی زمین افتاده است  جنایت جنایات جنگی روسیه در اوکراین جنایت جنایات جنگی روسیه در اوکراین    جنایت جنایات جنگی روسیه در اوکراین    جنایت جنایات جنگی روسیه در اوکراین      جنایت جنایات جنگی روسیه در اوکراین

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا