ایرانجدیدترین اخبار

همزمان با افزایش رسمی قیمت کالاهای اساسی در ایران قیمت دلار نیز از ۳۰ هزار تومان گذشت

امروز همزمان با افزایش قیمت مصوب کالاهای اساسی، قیمت دلار نیز از مرز ۳۰ هزارتومان عبور کرد

همزمان با افزایش رسمی قیمت کالاهای اساسی در ایران قیمت دلار نیز از ۳۰ هزار تومان گذشت

دولت مدعی است که با حذف ارز ترجیحی و افزایش یارانه‌های نقدی که به حساب برخی از مردم واریز می کند، می‌خواهد «نظام پرداخت یارانه‌ای را اصلاح کند» و از این طریق «جلوی فساد و سوءاستفاده عظیمی را که از سوی بسیاری از واردکنندگان صورت گرفته، بگیرد.»

همزمان با افزایش رسمی قیمت کالاهای اساسی در ایران قیمت دلار نیز از ۳۰ هزار تومان گذشت
همزمان با افزایش رسمی قیمت کالاهای اساسی در ایران قیمت دلار از ۳۰ هزار تومان گذشت

با این وجود به دلیل حذف تدریجی یارانه‌ای که به واردکنندگان کالاهای اساسی پرداخت می شد، قیمت بسیاری از کالاهای اساسی به میزان چشمگیری افزایش یافت و اخیرا قیمت آرد طی یک هفته ۱۳ برابر شد.

طی یک سال گذشته و حتی پیش از حذف ارز ترجیحی قیمت‌ کالاهای اساسی از ۲۱ تا ۶۴ درصد افزایش یافته بود اما با این حال دولت ایران این بار قیمت چهار کالای اساسی شامل مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات و محصولات زیرمجموعه آنها را به‌ طور رسمی افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا در روز پنج‌ شنبه ۲۲ اردیبهشت، طبق اعلام ستاد « تنظیم بازار کشور» قیمت هر کیلو مرغ از ۳۰هزار و پانصد تومان به ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و هر کیلو تخم‌مرغ از۲۵ هزار تومان به ۳۹ هزار و۸۰۰ تومان  (هر عدد تخم مرغ از ۱،۶۰۰ به ۲،۶۰۰ تومان) افزایش یافت.

این افزایش قیمت‌ها در حالی اعمال می شود که بهای مرغ تازه در طول سال گذشته با دست‌کم ۲۱ درصد افزایش به هر کیلو ۳۰ هزار و پانصد تومان و قیمت تخم‌مرغ نیز با ۵۳ درصد افزایش به حدود هر کیلو ۲۵ هزار تومان رسیده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا قیمت روغن مایع ۸۱۰ گرمی از ۱۴ هزار تومان به ۶۳ هزار تومان افزایش یافت و در گروه لبنیات نیز قیمت شیر نایلونی ۹۰۰‌ گرمی ۱۵ هزار تومان، شیر پاستوریزه بطری یک لیتری کم‌چرب ۱۸ هزار تومان، ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلویی کم‌چرب ۴۹ هزار و۸۰۰ تومان و پنیر نسبتاً چرب ۴۰۰ گرمی ۳۷ هزار تومان خواهد بود.

این در حالی است که گروه لبنیات نیز در یک سال گذشته منتهی به فروردین امسال شاهد افزایش قیمت بین ۲۴ تا ۶۴ درصد بوده است.

در پی افزایش نگرانی ها در میان مردم نسبت به بالا رفتن شدید قیمت‌ها محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس که خود از مقامات حکومتی محسوب می‌شود، خطاب به دولت ابراهیم رئیسی اذعان کرد که «مردم به شدت ناراحت هستند.»

با این حال آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، یک روز بعد از این اذعان انتقادآمیز سیاست‌های اقتصادی دولت را «مهم» خواند و از آن حمایت کرد.

روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت در ادامه روند افزایشی قیمت دلار در روزهای اخیر قیمت هر دلار آمریکا در برابر ریال ایران از ۳۰ هزار تومان گذشت.

در معاملات امروز، ۳۰ هزار و ۷۵۰ تومان بیشترین قیمت و ۳۰ هزار و ۵۰ تومان کمترین قیمت ثبت‌شده برای دلار در وب‌سایت‌هایی است که بهای ارزهای خارجی در بازار آزاد را رصد می‌کنند.

این بیشترین میزان رشد قیمت دلار در دو ماه گذشته است. قیمت هر دلار آمریکا در دو ماه اخیر بیش از ۱۴ درصد رشد کرده است.

وب‌سایت تجارت‌نیوز روز پنجشنبه در گزارشی دلایل افزایش روزافزون قیمت دلار را «انتظارات تورمی در ایران همزمان با افزایش قیمت رسمی برخی مواد غذایی»، «تداوم ابهامات مذاکرات هسته‌ای وین»، «بالا رفتن نرخ جهانی شاخص دلار» و «افزایش نرخ بهره در آمریکا با هدف بالا بردن حجم سپرده‌های بانکی جهت جلوگیری از افزایش نرخ تورم» دانست.

افزایش نرخ تورم و افزایش پیوسته و افسارگسیخته قیمت انواع کالا و خدمات در ایران موجب شکل‌گیری تجمعات اعتراضی گسترده در صنوف مختلف از جمله معلمان، کارگران و کشاورزان شده است.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا