ایرانجدیدترین اخبار

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام به زودی دائمی می شود

نسخه جامع و کاملی از «طرح صیانت» اینترنت در ایران در حال اجراست که یک بحران اقتصادی نهفته را در پیش خواهد داشت

فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام به زودی دائمی می شود : گزارش روزنامه دنیای اقتصاد

روزنامه دنیای اقتصاد روز چهارشنبه ۲۸ سپتامبر (۷ شهریور) گزارش داد که ایران در مسیر دائمی کردن محدودیت‌های دسترسی به اینستاگرام و واتس‌اپ است.

فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام به زودی دائمی می شود : گزارش روزنامه دنیای اقتصاد
فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام به زودی دائمی می شود : گزارش روزنامه دنیای اقتصاد

در حالی که اعتراضات در ایران علیه دیکتاتوری ادامه دارد، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت «محدودیت‌های اعمال شده برای این دو شبکه اجتماعی پس از کشته شدن مهسا امینی و اعتراضات متعاقب آن دائمی خواهد شد.»

این روزنامه همچنین گزارش داده است که اینستاگرام و واتس‌اپ احتمالاً به سرنوشت تلگرام دچار خواهند شد که بارها شاهد اعمال ممنوعیت هایی در ایران بوده اند.

در گزارش روزنامه دنیای اقتصاد آمده است که «اعمال حداکثر محدودیت‌ها در فضای مجازی و مسدود کردن دسترسی کاربران به پلتفرم‌های اصلی خارجی نشان می‌دهد که نسخه کامل و جامع طرح صیانت از هم اکنون در حال اجرا است.»

لایحه موسوم به «طرح صیانت از کاربران فضای مجازی» مجموعه ای از محدودیت های شدید در دسترسی به اینترنت است که اولین بار در سال گذشته توسط نمایندگان مجلس پیشنهاد شد. این طرح عملاً فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات دیجیتال خارجی را در ایران ممنوع می‌کند و درگاه های اینترنتی را تحت کنترل نیروی نظامی قرار می‌دهد.

هفته گذشته مشخص شد که دسترسی به اینستاگرام در ایران مسدود شده است و کاربران حتی با استفاده از فیلترشکن (VPN) نمی توانند به اکانت‌های خود دسترسی داشته باشند. قطع کامل اینترنت موبایل نیز در بسیاری از نقاط کشور اعمال شده است.

برنامه پیام‌رسان رمزگذاری‌شده سیگنال (Signal) نیز پس از مسدود شدن دسترسی در هفته گذشته، فراخوانی را برای افراد خارج از کشور برای راه‌اندازی سرورهای پروکسی صادر کرده است.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که احتمالا فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ دیگر رفع نخواهد شد و این دو پلتفرم محبوب به سرنوشت مشابه تلگرام دچار خواهند شد.

دنیای اقتصاد در ادامه گزارش خود نیز نسبت به بحران اقتصادی جدید در پی این تصمیم سیاسی هشدار داده است «کارشناسان معتقدند در پس این اتفاق، یک بحران اقتصادی جدید نهفته است.»

زیان اقتصادی که به دلیل قطع اینترنت در ایران ایجاد شده است بیش از ۱.۵ میلیون دلار در هر ساعت تخمین  زده شده که مجموعا در پلتفرم‌هایی مانند واتس اپ، اینستاگرام و توئیتر و غیره بوده است.

مهدی بشارتده سلوطی، پژوهشگر اقتصادی اعلام کرد که شغل حدود ۱۰ میلیون نفر و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار کسب و کار در کشور وابسته به اینستاگرام است که با بستن آن ضرر و زیان هنگفتی به اقتصاد خانواده ها و کشور وارد می شود.

این پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از کسب و کارهای ایرانی در فضای مجازی برای دسترسی به این نرم‌افزارها نیاز دارند، افزود «حدود یک میلیون شغل در ایران وابسته به اینستاگرام است و بازاری بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال ایجاد می‌کند. این پژوهشگر تصریح کرد «بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تقریبا یک میلیون و ۷۰۰ هزار کسب و کار در فضای اینستاگرام بوجود آمده و درآمد ۱۰ میلیون نفر وابسته به اینستاگرام است.»

نهادهای جهانی از جمله عفو بین‌الملل، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و گزارشگران بدون مرز قبلاً از رویکرد دولت ایران برای سانسور گسترده اینترنت انتقاد کرده و خواستار رفع فوری محدودیت‌ها شده‌اند.

طرح صیانت اینترنت در ایران  فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام در ایران    طرح صیانت اینترنت در ایران              فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام در ایران 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا