جدیدترین اخبارجهان

اوکراین مسکو را به توجیه غیرقانونی جنگ با ادعای نسل‌کشی متهم می کند

اوکراین مسکو را به توجیه غیرقانونی جنگ با ادعای نسل‌کشی متهم می کند

روسیه در جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری که در آن اوکراین خواستار صدور یک دستور اضطراری برای توقف فوری حمله این کشور است، حاضر نشد. اوکراین در این جلسه استدلال کرد که روسیه قانون نسل‌کشی را در توجیه تهاجم خود به شکل نادرست اعمال کرده است. اوکراین مسکو را به توجیه غیرقانونی جنگ با ادعای دروغین نسل‌کشی متهم می کند

اوکراین مسکو را به توجیه غیرقانونی جنگ با ادعای دروغین نسل‌کشی متهم می کند
اوکراین مسکو را به توجیه غیرقانونی جنگ با ادعای دروغین نسل‌کشی متهم می کند

دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ) پس از جلسه استماع در لاهه که توسط مسکو بایکوت شد، گفته است که «در اسرع وقت» درباره درخواست اوکراین برای دستور اضطراری مبنی بر توقف فوری خصومت‌ها توسط روسیه تصمیم خواهد گرفت.

بالاترین دادگاه سازمان ملل به دلیل تحریم روسیه، جلسه استماع بعدازظهر دوشنبه را یک روز زودتر از موعد مقرر تعطیل کرد. اوکراین گفت روسیه موظف است به هر آنچه دادگاه بین المللی دادگستری حکم می کند گوش دهد.

دادگاه از رویه ای سریع استفاده می کند که می تواند طی چند روز حکمی را در مورد جبران خسارت موقت صادر کند. هیچ شانسی برای تبعیت روسیه از این حکم وجود ندارد، اما رای این دادگاه ضربه دیگری به اعتبار دیپلماتیک مسکو خواهد بود.

اوکراین روسیه را به توجیه غیرقانونی جنگ با ادعای دروغین نسل کشی در جمهوری های خودخوانده در لوهانسک و دونتسک متهم می کند. این پرونده یکی از مواردی است که توسط اوکراین به دادگاه‌های بین‌المللی در تلاش برای تضمین حکمی مبنی بر اقدام غیرقانونی روسیه یا ارتکاب جنایات جنگی است.

آنتون کورینویچ، فرستاده اوکراین گفت «این واقعیت که صندلی‌های روسیه خالی است، با صدای بلند گویاست. آنها اینجا در این دادگاه نیستند، آنها در میدان نبرد هستند و جنگی تهاجمی علیه کشور من به راه انداخته اند.»

او از روسیه خواست که «سلاح خود را زمین بگذارد و مدارک خود را ارائه دهد.»

دیوان بین المللی دادگستری پس از جنگ جهانی دوم برای تصمیم گیری در مورد اختلافات بین کشورهای عضو سازمان ملل متحد، عمدتاً بر اساس معاهدات و کنوانسیون ها تشکیل شد و احکام آن لازم الاجرا است.

جوآن ای دونوگو، رئیس دیوان بین المللی دادگستری گفت که دادگاه از عدم حضور روسیه متأسف است. دیوان بین‌المللی دادگستری این اختیار را دارد که در صورت عدم حضور یکی از طرفین برای ادای مدرک کتبی یا حضوری، حکم صادر کند.

اوکراین از دادگاه می‌خواهد تا اقدامات موقتی را اتخاذ کند و به روسیه دستور دهد «فوراً عملیات نظامی را به حالت تعلیق درآورد.»

این پرونده بر تفسیر کنوانسیون ۱۹۴۸ سازمان ملل در مورد نسل کشی که توسط هر دو کشور امضا شده، متمرکز است. این معاهده از دادگاه بین‌المللی دادگستری به عنوان مرجع حل و فصل اختلافات بین امضاکنندگان نام می برد.

روسیه می گوید مطابق با منشور سازمان ملل متحد عمل می کند تا از نسل کشی که به ادعای آن علیه اوکراینی های روسی زبان که عمدتاً در جمهوری خودخوانده دونتسک مرتکب شده، جلوگیری کند.

ولادیمیر پوتین حمله وحشیانه روسیه به اوکراین را «اقدام نظامی ویژه» «برای محافظت از مردمی که زبان اول یا تنها زبان آنها روسی است و در معرض قلدری و نسل کشی قرار گرفته اند» می‌خواند.

یک انجمن معتبر از اندیشمندان نسل‌کشی از دیدگاه اوکراین و قدرت های غربی حمایت کرده و می‌گوید روسیه از اصطلاح «نسل‌کشی» برای توصیف رفتار با روسی زبانان در شرق اوکراین استفاده نادرست کرده است.

ملانی اوبراین، رئیس انجمن بین‌المللی پژوهشگران نسل‌کشی به رویترز گفت «مطمقاً هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد نسل‌کشی که پوتین گفته در اوکراین صورت گرفته است.»

از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، مسکو بارها هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد کرده، اما آمار رسمی کشته شدگان غیرنظامی سازمان ملل ۳۶۴ نفر از جمله بیش از ۲۰ کودک می‌باشد، اگرچه مقامات می گویند که تعداد واقعی احتمالاً بیشتر است.

کورینویچ در دادگاه گفت «پوتین دروغ می گوید و اوکراینی‌ها – شهروندان‌ما – می میرند. روسیه باید جنایات خود را متوقف کند و دادگاه مسکو را ملزم نماید.»

دیوان بین‌المللی دادگستری عالی‌ترین دادگاه برای حل و فصل اختلافات بین دولت‌ها است، در حالی که پرونده‌ها معمولاً سال‌ها طول می‌کشند، روندی سریع برای بررسی درخواست‌های «اقدامات موقت» برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع دارد.

این پرونده جدا از تحقیقات جنایات جنگی اوکراین است که توسط دادگاه کیفری بین‌المللی، دادگاهی متفاوت که مقر آن نیز در لاهه می‌باشد، آغاز شده است. کریم خان، دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی هفته گذشته گفت که تحقیقات خود را درباره جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت که از زمان حمله مسکو در اوکراین انجام شده ادامه خواهد داد.

#شکایت_اوکراین_از_روسیه  #دادگاه_بین‌المللی_لاهه #کریم_خان روسیه #اوکراین #حمله_روسیه_به_اوکراین #آخرین_تحولات_اوکراین #جنایات_جنگی #جنایات_روسیه #نسل‌کشی  #نسل_کشی #ادعای_دروغین_روسیه #منافع_روسیه #دیوان_بین‌المللی_دادگستری

دادگاه بین‌المللی لاهه    جنایات جنگی روسیه    دادگاه بین‌المللی لاهه  جنایات جنگی روسیه      جنایات جنگی روسیه

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا