ایرانجدیدترین اخبار

برخی درجه داران ارتش ایران طی روزهای گذشته از اعتراضات سراسری مردم حمایت کردند

بسیاری از معترضان در ایران طی روزهای گذشته خواستار ایستادن ارتش در کنار مردم شدند

درجه داران ارتش ایران طی روزهای گذشته از اعتراضات سراسری مردم حمایت کردند

با وجود اینکه اخیرا ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای بر حمایت از نیروی انتظامی تاکید کرد، اما با تداوم قیام سراسری مردم ایران برخی درجه داران ارتش ضمن اعلام حمایت از معترضان از سرکوب مردم توسط نیروهای انتظامی، یگان ویژه، بسیج و سپاه انتقاد کردند.

سروان سجاد عسکری افسر ارتش ایران که متخصص «نگه‌داری از هواپیما» است، با انتشار ویدیویی خطاب به حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت، او و همرزمانش در ارتش «تا آخرین نفس برای احقاق حقمان در کنار مردم ایستاده‌ایم.»

استوار یکم رضا کوشکی‌نژاد به عنوان «نماینده بخش بزرگی از ارتش» حمایت خود را از مردم معترض ایران اعلام کرد و گفت «در صورت خواست قلبی مردم» ارتش از آنها برابر سایر نیروهای مسلح این کشور دفاع خواهد کرد.

سروان امیر زمانی یکی دیگر از پرسنل ارتش ایران نیز در اظهاراتی یگان ویژه، نیروهای انتظامی، بسیج و سپاه پاسداران را خطاب قرار داد و خواستار «توقف سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات» شد. سروان زمانی در ادامه از نیروهای مسلح این کشور خواست تا به اعتراضات مردمی بپیوندند.

یکی دیگر از نیروهای ارتش موسوم به «تک‌آور» نیز با انتشار ویدویی به نیروهای سرکوبگر هشدار داد، در صورت عدم توقف خشونت علیه معترضان در ایران، با آنها به صورت مسلحانه برخورد خواهد کرد.

شمار دیگری از اعضای ارتش این کشور نیز از اعتراضات سراسری این کشور اعلام حمایت کرده‌اند، اما هویت آنها هنوز تایید نشده است.

اگر چه بسیاری از معترضان در ایران طی روزهای گذشته خواستار پیوستن ارتش به مردم شدند، اما برخی دیگر معتقدند که سرمایه‌گذاری‌ چندین ساله جمهوری اسلامی در ارتش باعث شده است که فرماندهان عالیرتبه در این نهاد نظامی  اراده کافی برای حمایت از مردم نداشته باشند.

تحلیل‌گران بر این باورند که جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته با سپردن مناصب کلیدی ارتش به اعضای سپاه پاسداران زمینه را برای نفوذ به ارتش فراهم‌‌ کرده و در نتیجه امکان‌‌ تشکیل یک هسته مخالف نظام در درون‌ ارتش را سلب‌ کرده‌‌ است.

با این وجود در جریان اعتراضاتی که ادامه دارد هنوز هیچ کدام از درجه داران ارتش موضعی علیه اعتراضات و معترضان اتخاذ نکرده‌ند.

خامنه‌ای همچنین با خطاب قرار دادن بسیاری از مقامات کنونی و پیشین کشوری و لشکری خواستار موضع‌گیری صریح آناندر برابر شرایط کنونی کشور شد، اما هنوز هیچ مقامی به درخواست رهبر جمهوری اسلامی پاسخ مثبت نداده است.

حمایت ارتش از اعتراضات سراسری  سروان سجاد عسکری  سروان امیر زمانی  حمایت ارتش از اعتراضات سراسری  سروان سجاد عسکری  سروان امیر زمانی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا