ایرانجدیدترین اخبار

وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد یک تبعه سوئدی را هنگام خروج از ایران بازداشت کرده است

ایران یک شهروند سوئدی را به اتهام جاسوسی بازداشت کرد

وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد یک تبعه سوئدی را هنگام خروج از ایران بازداشت کرده است

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، وزارت اطلاعات ایران روز شنبه بدون نام بردن از فرد بازداشت شده اعلام کرد که یک شهروند سوئدی را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده است.

ایرنا به نقل از بیانیه این وزارتخانه گفت «وزارت اطلاعات اعلام کرد که یک شهروند پادشاهی سوئد به اتهام جاسوسی دستگیر شده است.» بیانیه وزارت اطلاعاتی اشاره‌ای نکرد که دستگیری چه زمانی انجام شده است.

وزارت خارجه سوئد اعلام کرد که از این پرونده مطلع است.

سخنگوی وزارت امور خارجه سوئد در ایمیلی گفت «این یک پرونده شناخته شده و در جریان است که وزارت خارجه مدتی است روی آن کار می کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه سوئد گفت این پرونده مربوط به یک مرد سوئدی است که به گفته وزارت امور خارجه در ماه مه در ایران بازداشت شده است. ایران در آن زمان این دستگیری را گزارش نکرد.

خبرگزاری نیمه رسمی دولتی فارس به نقل از بیانیه پایگاه اطلاع رسانی وزارت اطلاعات گفت «مظنون در چندین سفر قبلی به ایران به دلیل رفتارهای مشکوک و تماس‌هایی که داشته است، و به دلیل بازدید از شهرهایی که کاملاً خارج از مقاصد گردشگری بودند، تحت نظر وزارت اطلاعات قرار گرفته بود.»

در این بیانیه آمده است که مظنون «قبل از عزیمت به ایران» سابقه سفر به سرزمین‌های فلسطینی تحت اشغال اسرائیل را داشته است.

وزارت خارجه سوئد در ماه مه گفت تنها چند روز پس از آن که این وزارتخانه به دلیل وخامت اوضاع امنیتی توصیه کرد از سفر غیرضروری به ایران خودداری شود، یک مرد سوئدی در ایران بازداشت شده است.

روابط بین سوئد و ایران پس از بازداشت و محاکمه یک مقام سابق ایرانی (حمید نوری) توسط سوئد به اتهام جنایات جنگی در ارتباط با اعدام دسته جمعی و شکنجه زندانیان سیاسی در زندان ایران در دهه ۱۹۸۰ متشنج شده است.

در ۱۴ جولای، دادگاه سوئد حمید نوری را به حبس ابد محکوم کرد.

ایران این حکم را محکوم کرد و گفت که این حکم «با انگیزه سیاسی» بوده و «هیچ اعتبار قانونی ندارد.»

وزارت امور خارجه ایران در اعتراض به این حکم، کاردار سوئد در تهران را احضار نمود.

نیروهای امنیتی ایران در سال‌های اخیر ده‌ها تبعه خارجی و دوتابعیتی را عمدتاً به اتهام جاسوسی و امنیتی دستگیر کرده‌اند.

گروه های حقوق بشری جمهوری اسلامی را به تلاش برای کسب امتیاز از دیگر کشورها از طریق دستگیری به اتهامات واهی متهم کرده اند. تهران این اتهامات را رد می کند.

احمدرضا جلالی، پژوهشگر سوئدی-ایرانی یکی دیگر از اتباع خارجی دو تابعیتی است که به اتهام جاسوسی برای اسرائیل در ایران زندانی است.

بازداشت شهروند تبعه سوئدی    بازداشت شهروند تبعه سوئدی    بازداشت شهروند تبعه سوئدی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا