جدیدترین اخبارجهان

نقض فاحش حقوق کودکان در اعتراضات سراسری ایران

مقامات ایران با وادار کردن خانواده‌ها به سکوت، جنایات خود در قبال کودک‌کشی را پنهان می‌کنند

سازمان عفو بین الملل نام و مشخصات ۴۴ کودک کشته شده در خیزش انقلابی ایران را منتشر کرد

سازمان حقوق بشری عفو بین الملل نام و مشخصات ۴۴ کودک و دو نفر ۱۸ ساله کشته‌شده در خیزش انقلابی ایران را مستندسازی و منتشر کرد.

این سازمان با اعلام این اسامی از اعمال خشونت، بازداشت و تهدید به قتل خانواده ۱۳ نفر از این کودکان نیز خبر داد.

بنابر این گزارش ۳۴ نفر از این کودکان با شلیک تیرهای جنگی به اعضای حیاتی از جمله قلب و مغز کشته شده‌اند؛ ۴ نفر از این کودکان نیز با شلیک تیرهای ساچمه‌ای از فواصل بسیار نزدیک به قتل رسیده‌اند و ۵ نفر از این کودکان بر اثر ضرب و جرح و یک‌نفرشان نیز بر اثر استشاق گاز اشک آور کشته شده‌اند.

دو کودک ۲ و ۶ ساله در بین کشته‌ها

بنابر اعلام سازمان عفو بین الملل در بین کشته های زاهدان، کودکان ۲، ۶ و ۹ سال و مابقی تا ۱۸ سال دیده شده است.

هبه مرایف، مدیر بخش خاورمیانه و افریقای شمالی سازمان عفو بین الملل با بیان اینکه کودکان ۱۴ درصد کشته های خیزش مردمی ایران را تشکیل داده‌اند گفت: مقامات جمهوری اسلامی نه تنها خانواده کودکان کشته شده را با تهدید مجبور به محدودیت‌هایی در تدفین عزیزانشان کرده‌اند، بلکه آنها را یک عمر اسیر غم و اندوه می‌کنند.

هبه مرایف افزود «مقامات ایران تاکنون کشته شدن دست کم ۱۹ کودک را رد کردند و کشته‌شدن ۱۲ کودک را توسط گروه های مخالف و ۹ کودک را در اثر حوادث اعلام کرده‌اند.»

از نظر موقعیت زندگی نیز از بین ۴۴ کودک کشته شده در خیزش مردمی ایران ۱۸ نفر یعنی حدود ۴۰ درصد از آنها در سیستان و بلوچستان، ۲۰ درصدشان در شهرهای کردنشین و بقیه در سایر شهرهای ایران ساکن بوده اند.

پیش از این نیز صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) برخورد خشونت بار و کشتن کودکان را در جریان اعتراضات ایران محکوم کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا