جدیدترین اخبارجهان

یک مقام آمریکایی: جمهوری اسلامی می‌تواند مواد لازم برای ساخت یک بمب اتمی را در ۱۲ روز تولید کند

یک مقام آمریکایی گفت ایران می‌تواند مواد شکافت‌پذیر لازم برای یک بمب هسته‌ای را در حدود ۱۲ روز بسازد

کالین کال: جمهوری اسلامی ایران میتواند مواد لازم برای ساخت بمب هسته‌ای اتمی را در ۱۲ روز تولید کند

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه گفت که جمهوری اسلامی می‌تواند به اندازه کافی مواد لازم برای یک بمب هسته‌ای در «حدود ۱۲ روز» بسازد که این بازه زمانی، کمتر از یک سال تخمین زده شده در زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ است.

کالین کال، معاون وزیر دفاع در امور سیاست در جلسه استماع مجلس نمایندگان هنگامی که توسط یک قانونگذار جمهوریخواه تحت فشار قرار گرفت که چرا دولت بایدن به دنبال احیای توافق هسته‌ای، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود، این اظهار نظر را بیان کرد.

کالین کال، سومین مقام عالی رتبه وزارت دفاع به قانونگذاران گفت از آنجایی که پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی از زمان خروج ما از برجام قابل توجه بوده است. در سال ۲۰۱۸، زمانی که دولت قبلی تصمیم به خروج از برجام گرفت، حدود ۱۲ ماه طول می‌کشید تا جمهوری اسلامی مواد لازم شکافت‌پذیر برای یک بمب هسته‌ای را تولید کند. اکنون حدود ۱۲  روز طول می‌کشد.

کال افزود: «بنابراین من فکر می‌کنم هنوز این دیدگاه وجود دارد که اگر بتوانید این موضوع را از طریق دیپلماتیک حل کنید و محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای آنها بازگردانید، بهتر از گزینه‌های دیگر است. اما در حال حاضر، برجام روی یخ است.»

در حالی که مقامات آمریکایی می‌گویند ایران به تولید مواد لازم برای بمب اتمی نزدیک‌تر شده، اما معتقد نیستند که این کشور بر فناوری ساخت بمب مسلط شده باشد.

بر اساس قرارداد ۲۰۱۵ که در سال ۲۰۱۸ توسط رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ کنار گذاشته شد، جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را در ازای رهایی از تحریم‌های اقتصادی مهار کرده بود.

دونالد ترامپ تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را مجدداً اعمال کرد و باعث شد که تهران فعالیت‌های هسته‌ای ممنوع شده قبلی را که مخفیانه انجام می‌داد, علنی کند.

در حالی که ایالات متحده آمریکا و اروپا به خیال خود برنامه اتمی جمهوری اسلامی را با توافق ۲۰۱۵ خنثی کرده بودند، ایران مخفیانه در حال غنی سازی اورانیوم بوده و اسرائیل این موضوع را بارها به مقامات اروپایی و آمریکایی گزارش کرده، اما مقامات ایرانی تماما آن را رد کرده بودند.

دولت بایدن در دو سال گذشته تلاش کرده، اما نتوانسته است که این پیمان را احیا کند. کالین کال، معاون وزیر دفاع در امور سیاست گفت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مواد لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای اتمی را در ۱۲ روز تولید کند

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا