ایرانجدیدترین اخبار

حسین موسویان سفیر پیشین ایران در آلمان به ۱۱ ماه حبس محکوم شد

یازده ماه حبس برای سفیر پیشین ایران در آلمان

حسین موسویان سفیر پیشین ایران در آلمان به ۱۱ ماه حبس محکوم شد

حسین موسویان، سفیر پیشین ایران در آلمان به دلیل پرونده مالی در جزیره کیش به ۱۱ ماه حبس محکوم شده است. حسین موسویان سفیر پیشین ایران در آلمان به ۱۱ ماه حبس محکوم شد

حسین موسویان سفیر پیشین ایران در آلمان به ۱۱ ماه حبس محکوم شد
حسین موسویان سفیر پیشین ایران در آلمان به ۱۱ ماه حبس محکوم شد

حسین موسویان، سفیر پیشین ایران در آلمان، پس از دوره سفارت، مدتی نیز معاون حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و سپس معاون وی در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

امروز در طی یک نشست خبری در تهران سخنگوی قوه قضاییه ایران، ذبیح الله خداییان گفته است که «حسین موسویان در سال ۱۳۸۰ که مشاور وقت منطقه آزاد کیش بوده است، ادعا می کند که شخصی به نام خدایار علم بیگی می‌تواند ۲ میلیارد یورو سرمایه گذاری در منطقه انجام دهد.»

 در آن زمان ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کیش به علم‌بیگی واگذار می‌شود اما این فرد نمی تواند به تعهدات خویش عمل کند. سخنگوی قوه قضاییه ایران همچنین اضافه کرده است که «به غیر از این ۲۰۰ هکتار، پس از گذشت مدتی حدود ۱۰۰ هزار متر مربع از دریا هم در اختیار این شخص قرار گرفته بوده  اما در نهایت به آن تعهدات نیز عمل نشده است.»

نام حسین موسویان همچنین در طی جریان رسیدگی به ترور چند تن از مخالفان جمهوری اسلامی در رستورانی در برلین نیز مطرح شده بود. او در آن زمان سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در آلمان بوده است.

تعدادی از مدیران سابق منطقه آزاد کیش نیز به حبس محکوم شدند

حسین موسویان در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بازداشت شد و برخی رسانه ها او را متهم به جاسوسی کردند اما بعدها سخنگوی قوه قضاییه گفت که در کیفرخواستی که علیه او تنظیم شده بود حرفی از جاسوسی و ارتباط با بیگانگان نیامده و تنها اتهام او تبلیغ علیه جمهوری اسلامی است.

 یکی از اتهامات حسین موسویان ارتباط با بیگانگان بود که دادگاه او را از این اتهام تبرئه کرد، اما به اتهام اخلال در امنیت کشور توسط دادگاه محکوم شناخته شده و به دو سال حبس تعلیقی و ۵ سال محرومیت از شغل‌های دولتی محکوم شده است.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت ایران نیز طی یک سخنرانی، حسین موسویان را متهم به جاسوسی کرد و مدعی شد که «قاضی پرونده تحت فشار قرار گرفته تا جاسوس را تبرئه کند.»

 حسین موسویان سالهاست که اقامت ایالات متحده آمریکا را دارد.

او در رسانه های آمریکایی، مواضع جمهوری اسلامی از جمله رویکرد جمهوری اسلامی در پرونده اتمی را تشریح می‌کند. به دلیل مواضع ضد آمریکایی که حسین موسویان در اظهاراتش مطرح می‌کند، برخی از سیاستمداران آمریکایی به تازگی خواهان اخراجش از ایالات متحده آمریکا شده اند.

 حسین موسویان از همکاران نزدیک حسن روحانی در زمان مذاکرات اتمی و همچنین حامی اکبر هاشمی رفسنجانی محسوب می شود. مواضع سیاسی او را از این جهت می‌توان بررسی کرد.

 علاوه بر حسین موسویان، حسین قاسمی، مدیرعامل وقت منطقه آزاد کیش، معاون و همچنین برخی از مدیران پیشین این سازمان و خدایار علم بیگی (طرف قرارداد) هم به حبس محکوم شده اند. مدت زمان حبس خدایار علم بیگی ۳ سال عنوان شده اما مجازات سایر مدیران منطقه آزاد کیش همچنان مشخص نشده است.

 سازمان بازرسی کل کشور شاکی این پرونده بوده است.

در زمانی که سخنگوی قوه قضاییه از وقوع جرم در منطقه آزاد کیش سخن به میان آورد، ابراهیم رئیسی رئیس سازمان بازرسی بوده و پس از این معاون اول قوه قضائیه شده و از مرداد ۱۴۰۰ نیز رئیس جمهور ایران است.

محکومیت سفیر پیشین ایران  پرونده فساد مالی    محکومیت سفیر پیشین ایران  پرونده فساد مالی  محکومیت سفیر پیشین ایران پرونده فساد مالی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا