ایرانجدیدترین اخبار

تیر نزن، تیر نزن : پلیس ضد شورش در آبادان جمعیت خشمگین و داغدار فاجعه متروپل را با گاز اشک آور و شلیک تیر متفرق کرد

پلیس ضد شورش ایران جمعیت خشمگین از فروریختن ساختمان متروپل که به کشته شدن ۲۹ نفر منجر شد را با گاز اشک آور متفرق کرد

پلیس ضد شورش در آبادان جمعیت خشمگین و داغدار فاجعه متروپل را با گاز اشک آور و شلیک تیر متفرق کرد

تجزیه و تحلیل ویدئوهای آنلاینی که روز شنبه منتشر شد نشان می داد که پلیس ضد شورش ایران با شلیک گاز اشک آور و تیر هوایی صدها نفر از جمعیت مردم خشمگین در نزدیکی ساختمان فروریخته متروپل در آبادان را متفرق کردند.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

یکی از گزارش‌هایی که توسط فارس، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران ایران منتشر شد وجود ناآرامی‌های اواخر روز جمعه به دلیل فاجعه فروریختن برج متروپل در این هفته را تایید کرد؛ فروریختن ساختمان متروپل دست‌کم ۲۹ کشته برجای گذاشته و بیم آن می‌رود که تعداد بیشتری از مردم همچنان زیر آوار این ساختمان ۱۰ طبقه مدفون باشند. این ناآرامی ها در حالی رخ می دهد که شرایط اقتصادی ایران تحت تحریم های کوبنده ایالات متحده بر سر برنامه هسته ای به شدت در حال بدتر شدن است و به نگرانی‌های جمهوری اسلامی از تجدید ناآرامی های گسترده دامن می زند.

در همین اثنا ایران این هفته تا روز شنبه با کشتارهای هدفمند و خشونت های دیگر [علیه مقامات کشور] مواجه شد، حتی با وجود اینکه نیروهای شبه نظامی سپاه پاسداران ظاهراً به تلافی اقدام یونان که به آمریکا اجازه داد نفت ایران را در دریای مدیترانه توقیف کند دو نفتکش یونانی را توقیف کردند.

ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده در اینترنت، جمعیت انبوه صدها نفری را که جمعه شب در نزدیکی ساختمان متروپل جمع شده‌اند نشان می دهد در حالی که نور نمای ساختمان متروپل در حال درخشیدن است. ویدئوی دوم نشان می‌دهد که تظاهرکنندگان در سطح خیابان شعار می‌دهند «دشمن ما همین جاست، دروغ می‌گویند آمریکاست!» سومین ویدئو جمعیت خشمگین را نشان می دهد در حالی که یک صدای شلیک شنیده می شود. شخص فیلم‌برداری کننده برگشت و فرار کرد و فریاد زد «تیر نزن! تیر نزن!»

فارس این وضعیت را شورشی توصیف کرد که پلیس را مجبور به مداخله کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا کسی مجروح شده یا پلیس کسی را دستگیر کرده است یا خیر.

خبرگزاری فارس و فعالان حقوق بشر گزارش دادند که در شهرهای دیگر مردم به صورت مسالمت آمیز برای عزاداری تجمع کردند. با این حال، پس از این که ایران در روز پنجشنبه یک تجمع ۱۰۰،۰۰۰ نفری به مناسبت انتشار یک آهنگ جدید حکومتی به نام «سلام فرمانده» برگزار کرد، جمعیت خشمگین در آبادان تجمع کردند.

روز جمعه معترضان در آبادان فریاد زدند «در تهران عروسی است؛ در آبادان خونریزی است!»

مقامات ایران تصدیق می کنند که مالک ساختمان و مقامات دولتی فاسد اجازه داده اند که ساخت و ساز در ساختمان متروپل علیرغم نگرانی ها در مورد کیفیت ساخت پایین و نامرغوب آن ادامه یابد. ساختمان متروپل روز دوشنبه فروریخت. مقامات ۱۳ نفر از جمله شهردار شهر را به عنوان بخشی از تحقیقات گسترده درباره این فاجعه دستگیر کرده اند.

تیم های امداد و نجات روز شنبه سه جسد دیگر را از زیر آوار بیرون کشیدند که تعداد کشته شدگان این ریزش را به ۲۹ نفر رساند.

فروریختن مرگبار ساختمان متروپل پرسش هایی را در مورد ایمنی ساختمان های مشابه در کشور مطرح کرده و بحران جاری در پروژه های ساختمانی ایران را مورد توجه قرار داده است. فروریختن ساختمان متروپل برای بسیاری یادآور آتش سوزی و فروریختن ساختمان نمادین پلاسکو در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۵) در تهران بود که منجر به کشته شدن ۲۶ نفر شد.

پلیس ضد شورش در آبادان جمعیت خشمگین و داغدار فاجعه متروپل را با گاز اشک آور و شلیک تیر متفرق کرد
پلیس ضد شورش در آبادان جمعیت داغدار متروپل را با گاز اشک آور و شلیک تیر متفرق کرد

در همین حال، خشونت در سایر نقاط کشور ادامه یافت. خبرگزاری دولتی ایرنا گفت افراد مسلح روز شنبه دو مأمور نیروی انتظامی و یک غیرنظامی را در مرکز شهر تهران به ضرب گلوله مجروح کردند. گفته می شود حال یکی از مأموران وخیم است.

خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا گفت در یک رویداد دیگر یک فرد مسلح به یک مامور ارشد نیروی انتظامی به نام سرگرد عباس راه انجام، در استان سیستان و بلوچستان ایران شلیک کرد و او را کشت. به گزارش ایسنا، در این حمله همسر مأمور نیروی انتظامی نیز مجروح شد.

خشونت با اسلحه در ایران به ندرت اتفاق می‌افتد، چرا که کنترل‌های شدیدی در مورد افرادی که می‌توانند سلاح گرم داشته باشند حاکم است.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

پلیس ضد شورش در آبادان جمعیت خشمگین و داغدار فاجعه متروپل را با گاز اشک آور و شلیک تیر متفرق کرد  سرگرد عباس راه انجام  سرگرد عباس راه انجام  سرگرد عباس راه انجام    سلام فرمانده  سلام فرمانده  سلام فرمانده

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا