ایرانجدیدترین اخبارجهان

زندانیان سابق ایران شکایت جدیدی علیه رئیسی در آمریکا تنظیم کردند

سه زندانی سابق ایران رسما از رئیسی شکایت کردند

زندانیان سابق ایران شکایت جدیدی علیه رئیس جمهور ایران در آمریکا تنظیم کردند

به گفته نوفدی (NUFDI) سازمان اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایرانس سه زندانی سابق در ایران‌ از جمله شهروندان خارجی و دوتابعیتی در یک دادگاه فدرال واقع در نیویورک رسما از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران شکایت کردند. 

زندانیان سابق ایران شکایت جدیدی علیه رئیس جمهور ایران در آمریکا تنظیم کردند
زندانیان سابق ایران شکایت جدیدی علیه رئیس جمهور ایران در آمریکا تنظیم کردند

بر همین اساس نوفدی که یک سازمان ایرانی- آمریکایی است، روز سه‌شنبه ۲۰ سپتامبر در یک نشست خبری از باز شدن این پرونده در نیویورک خبر داد.

در این «پرونده مدنی» بدلیل نقض حقوق این زندانیان و «ایجاد آسیب‌های عاطفی عمدی، ضرب و جرح و حبس غیرقانونی» آنها علیه رئیسی شکایت شده است.

مهدی حاجتی عضو سابق شورای شهر شیراز، حمید بابایی محقق ایرانی-بلژیکی و کایلی مور گیلبرت استاد دانشگاه استرالیایی شاکیان این پرونده هستند.

شاهین میلانی وکیل این شاکیان با اشاره به قانون حمایت از قربانیان شکنجه که در سال ۱۹۹۲ در کنگره آمریکا تصویب شد، ضمن اظهار امیداری برای ابلاغ این کیفرخواست دادگاه به ابراهیم رئیسی در نیویورک گفت: «تاکید این شکایت بر شکنجه‌ای می‌باشد که در زمان حضور ابراهیم رئیسی در مسند قدرت در قوه قضاییه علیه شاکیان صورت گرفته است.

بنا بر اعلام نوفدی، با توجه به ارجاع شکایت به دوران پیش از ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، بحث مصونیت سیاسی به عنوان رئیس یک دولت را رد کرده است.

کامرون خوانساری‌نیا، مدیر سیاست‌گذاری نوفدی هم این شکایت را تاریخی عنوان کرد و گفت: «این نخستین بار است که گروهی از «گروگان‌های خارجی و ایرانی و مخالفان ایرانی» چنین شکایتی را مطرح می‌کنند.»

به گفته او این شکایت صرفا مبتنی بر مسایل حقوقی است و شامل مسائلی مانند درخواست برای عدم صدور روادید برای ابراهیم رئیسی را شامل نمی شود.

نزار زکا، زندانی لبنانی‌تبار که به مدت چهارسال در ایران زندانی بود،‌ با اشاره به بازداشت خود پس از امضای توافقنامه برجام در سال ۲۰۱۵ گفت: «هیچ دولتی پس از دعوت رسمی از یک فرد برای سفر به آن کشور او را گروگان نگرفته است… حتی در قرون وسطی هم این طور نبوده است.»

زکا همچنین خواستار اهتمام کامل برای آزادسازی بقیه زندانیان خارجی و دوتابعیتی در ایران مانند سیامک و باقر نمازی شد.

زندانیان سابق ایران شکایت جدیدی علیه رئیس جمهور ایران در آمریکا تنظیم کردند مهدی حاجتی عضو سابق شورای شهر شیراز، حمید بابایی محقق ایرانی-بلژیکی و کایلی مور گیلبرت استاد دانشگاه استرالیایی شاکیان این پرونده هستند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا