جدیدترین اخبارجهان

رئیس سازمان اطلاعات انگلیس گفت به نظر نمی رسد ایران خواهان توافق هسته‌ای باشد

رئیس سرویس اطلاعاتی انگلیس گفت به نظر می رسد ایران خواهان توافق نیست در عین حال نمی خواهد مذاکرات را پایان دهد

رئیس سازمان اطلاعات انگلیس گفت به نظر نمی رسد ایران خواهان توافق هسته‌ای باشد

رئیس سازمان اطلاعات انگلیس روز پنجشنبه گفت که نسبت به اینکه سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران واقعاً خواهان احیای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی باشد، تردید دارد، اما افزود که در عین حال تهران نمی خواهد به مذاکرات پایان دهد.

ریچارد مور (Richard Moore) رئیس سرویس اطلاعات مخفی (SIS) موسوم به ام‌آی‌سیکس (MI6) گفت که او همچنان معتقد است که احیای توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک ۲۰۱۵ (برجام) بهترین راه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.

ریچارد مور در مجمع امنیت آسپن در کلرادو گفت «من متقاعد نشده‌ام که به این مرحله [احیای توافق] خواهیم رسید… من فکر نمی‌کنم رهبر ایران بخواهد به توافقی رضایت بدهد.»

با این حال، مور هشدار داد که «ایرانی‌ها در عین حال نمی‌خواهند به مذاکرات پایان دهند بنابراین ممکن است تا مدتی مذاکرات را ادامه دهند.»

از زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده با خارج کردن واشینگتن از توافق در سال ۲۰۱۸ دوباره تحریم‌ها را علیه تهران اعمال کرد، ایران بسیاری از محدودیت‌های توافق را در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود زیر پا گذاشته است. اکنون ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم تا نزدیک به درجه تسلیحاتی است.

قدرت‌های غربی هشدار می‌دهند که ایران در حال نزدیک‌تر شدن به سرعت ساختن بمب هسته‌ای است اما ایران انکار می کند که می‌خواهد این کار را انجام دهد.

دولت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به دنبال احیای این توافق است، اما دیپلمات های آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی همگی مسئولیت شکست در احیای توافق هسته‌ای پس از بیشتر از یک سال مذاکره را بر عهده ایران گذاشته اند.

ریچارد مور گفت «من فکر می کنم توافق قطعا مطرح و قابل بحث است. و قدرت های اروپایی و دولت (ایالات متحده) در اینجا کاملاً در این مورد صحبت می کنند. و من فکر نمی کنم که چین و روس ها مانع این توافق شوند. اما من فکر نمی کنم ایرانی ها خواهان توافق باشند.»

با این حال، ایران این مذاکرات را مثبت توصیف کرده و ایالات متحده آمریکا را به دلیل عدم ارائه تضمین هایی مبنی بر اینکه دولت جدید ایالات متحده دوباره توافق را همانطور که ترامپ ترک کرد کنار نخواهد گذاشت، مقصر می داند.

در ماه مارس به نظر می رسید این پیمان در آستانه احیا باشد، اما مذاکرات تا حدی به دلیل اینکه آیا ایالات متحده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست سازمان های تروریستی خارجی (FTO) خود حذف می کند یا خیر، به هم خورد.

دولت بایدن به صراحت اعلام کرده است که هیچ برنامه ای برای حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریستی ندارد، اگرچه حذف سپاه از این فهرست تأثیر عملی محدودی خواهد داشت اما بسیاری از قانونگذاران آمریکایی را خشمگین خواهد کرد.

سید علی خامنه‌ای      سید علی خامنه‌ای

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا