ایرانجدیدترین اخبار

بنا بر گزارش‌ها مقامات ایران جسد مردی را که از قبل کشته شده بود حلق آویز کردند

در پی موافقت اژه‌ای با اعدام معترضان بیم آن می‌رود که موجی از اعدام های فله‌ای در راه باشد

مقامات ایران جسد مردی را که از قبل کشته شده بود حلق آویز کردند

یک سازمان مردم نهاد روز دوشنبه گفت که مقامات ایرانی مردی را که به اتهام جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، و درست قبل از اجرای اعدام در درگیری با ماموران زندان کشته شده بود، به دار آویختند.

مقامات ایران جسد مردی را که از قبل کشته شده بود حلق آویز کردند
مقامات ایران جسد مردی را که از قبل کشته شده بود حلق آویز کردند

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران (IHR) مستقر در نروژ این مرد که نعمت الله براهویی نام دارد، قرار بود روز یکشنبه به همراه مرد دیگری به نام امان الله عالی‍زهی که او نیز به اتهام جرائم مربوط به مواد مخدر محکوم شده بود، در زندان زاهدان به دار آویخته شود.

مقامات ایران جسد مردی را که از قبل کشته شده بود حلق آویز کردند
مقامات ایران جسد مردی را که از قبل کشته شده بود حلق آویز کردند

اما برخی منابع محلی نامشخص می گویند که او قبل از اجرای برنامه ریزی شده در درگیری با افسران کشته شد و مقامات او را به هر حال برای جلوگیری از هرگونه مشکل قانونی برای نگهبانان زندان به دار آویختند.

پایگاه خبری «حال وش» که رویدادهای استان سیستان و بلوچستان و اقلیت سنی ایران را رصد می‌کند نیز گزارش داد که براهویی قبل از اعدام برنامه ریزی شده، کشته شده است.

گفته می شود که ماموران در ساعات اولیه روز یکشنبه نعمت الله براهویی را از خواب بیدار کردند و به او گفتند که قرار است اعدام شود.

براهویی که از حکم اعدام خود بی خبر بود، مقاومت کرد و سپس ماموران زندان با یک جسم تیز گردن او را بریدند و او را کشتند. نعمت الله براهویی سه دختر داشت اما مسئولان زندان در طول سال‌های گذشته هرگز اجازه نداده بودند که با خانواده‌اش ملاقات کند.

این در حالی است که روز گذشته ۲۲۷ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای با محارب خواندن برخی از معترضان از رییس قوه قضائیه خواسته بودند که آنها را اعدام کنند. این نمایندگان در بیانیه خود گفته بودند «ما نمایندگان این ملت از تمامی مسئولان کشور از جمله قوه قضائیه می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر با محاربین که مانند داعش با سلاح‌های سرد و گرم به جان و مال مردم تعرض کرده‌اند برخورد عبرت‌آموز کرده و حکم الهی و دستور حیات‌بخش قصاص را نسبت به محاربین در هر لباس و صنف اجرا کنند.»

اکانت های وابسته به حکومت نیز در شبکه های اجتماعی خواستار اجرای یک تابستان ۶۷ دیگر شده بودند و نوشته بودند «علاج کار، شاهکاری از جنس شاهکار سال ۱۳۶۷ است… گرفتید مطلب رو؟»

محسنی اژه‌ای در نشست هفتگی شورای عالی قوه قضائیه با اعدام برخی از معترضان موافقت کرد. در حالی که در روزهای اخیر رسانه ها از صدور کیفرخواست توسط مقامات قوه قضائیه برای صدها معترض بازداشت شده خبر می دهند، شواهد نشان می دهد که در برخی از این کیفرخواست‌ها تعدادی از معترضین را نیز به «محاربه» متهم کرده‌اند و حالا رئیس قوه قضائیه بار دیگر قضات دستگاه قضائی را تشویق می کند که در محاکمه معترضان بازداشت شده، با سرعت بیشتری حکم صادر کنند.

به گفته عفو بین‌الملل شمار اعدام‌های ثبت‌شده در ایران در سال گذشته (دست کم ۳۱۴) از هر کشور دیگری در سراسر جهان بیشتر بود، اگرچه این گروه حقوقی خاطرنشان می‌کند که چنین داده‌هایی برای چین در دسترس نیست، در حالی که گمان می رود تعداد اعدام‌های سالانه در چین به هزاران نفر می‌رسد.

سازمان حقوق بشر ایران می گوید که در سال جاری تاکنون ۴۶۲ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

نمایندگان مردم بلوچ سنی مذهب که در سیستان بلوچستان زندگی می کنند می گویند تعداد نامتناسبی از جامعه بلوچ‌ها اعدام می‌شوند و مردم بلوچ علاوه بر این از تبعیض کلی رنج می برند.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، استان سیستان و بلوچستان با بیش از ۱۰۰ کشته توسط نیروهای امنیتی در اعتراضات اخیر به یکی از نقاط بحرانی مهم بدل شده است. امان الله عالی‍زهی محسنی اژه‌ای امان الله عالی‍زهی  محسنی اژه‌ای

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا