ایرانجدیدترین اخبارجهان

ایران با شروط ایالات متحده برای حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریستی موافقت نکرده است

ایران می خواهد به جای پذیرش علنی شروط آمریکا برای حذف سپاه از فهرست تروریستی، پذیرش شروط را در نامه محرمانه به ایالات متحده تحویل دهد

جمهوری اسلامی ایران با شروط آمریکا برای حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریستی موافقت نکرده است

طبق اعلام دو منبع خبری که مستقیما از موضوع آگاه هستند و اظهارات یکی از مقام های اسرائیلی، مقامات ایرانی با تعهد علنی برای تنش زدایی در منطقه [مطابق یکی از شرایط ایالات متحده برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (IRGC) از فهرست تروریستی آمریکا] موافقت نکرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران با شروط آمریکا برای حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریستی موافقت نکرده است
جمهوری اسلامی ایران با آمریکا برای حذف سپاه از فهرست تروریستی موافقت نکرد

اهمیت این مسئله به این دلیل است که موافقت برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تقریبا کامل شده اما تقاضای ایران از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای بازگشت از تصمیم ترامپ مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی خارجی یکی از آخرین موانع توافق است.

در هفته های اخیر راب مالی (Rob Malley) نماینده آمریکا به طور غیرمستقیم از طریق انریکه مورا (Enrique Mora) مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا موضوع سپاه پاسداران را با ایران به بحث گذاشت.

  • یکی از پیشنهادات رسمی مطرح شده توسط آمریکا در مذاکرات این بود که دولت بایدن سپاه پاسداران را در ازای تعهد علنی ایران به تنش زدایی از منطقه از فهرست سازمان های تروریستی خارجی (FTO) حذف می کند.
  • طبق گفته دو منبع خبری ایالات متحده و یک مقام اسرائیلی، مقامات ایرانی با شروط آمریکا موافقت نکرده‌اند و در عوض پیشنهاد داده‌اند که یک نامه خصوصی جانبی (مبنی بر تعهد ایران) به ایالات متحده تحویل دهند.
  • یکی از مقامات ارشد وزارت کشور آمریکا در مورد موضع ایران اظهار نظری نکرد اما گفت که ایالات متحده دو روز پیش مجددا موضع خود در مورد موقعیت نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی را به ایران اطلاع داده و منتظر پاسخ است.

طبق گفته دو منبع خبری ایالات متحده آمریکا که مستقیما از موضوع آگاه هستند، با گذر زمان نگرانی کاخ سفید در مورد پیامدهای سیاسی داخلی در ارتباط با نوعی توافق با ایران در مورد سپاه پاسداران افزایش یافته و به تدریج تا حدی از این ایده عقب نشینی کرده است.

  • یکی از مقامات ارشد وزارت کشور آمریکا گفت که هیچ تغییری در موضع ایالات متحده در ارتباط با قرار داشتن سپاه پاسدارن در فهرست تروریستی وجود نداشت.
  • دو سناتور دموکرات، بن کاردین (Ben Cardin) و باب منندز (Bob Menendez) آشکارا احتمال حذف سپاه پاسداران از فهرست سیاه سازمان های تروریستی را مورد انتقاد قرار دادند.
  • جمهوری خواهان نیز نسبت به احتمال حذف سپاه از فهرست تروریستی خشم خود را نشان دادند. سه مقام ارشد سابق سازمان امنیت ملی در دولت دونالد ترامپ در بیانیه مشترکی که روز سه شنبه منتشر شد اقدام برای حذف نام سپاه از فهرست را یک «عهدنامه خطرناک» خواندند.

از این پس چه روندی در پیش خواهد بود: ند پرایس (Ned Price) سخنگوی وزارت کشور روز دوشنبه اشاره کرد که ایالات متحده منتظر است تا پس از پایان دو هفته تعطیلات نوروز تعیین کند که آیا ایران حاضر است از مطالبه خود صرف نظر کند یا خیر.

  • مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا بعدا تصریح کرد که اظهارات ند پرایس به این معنا نبوده که آمریکا تا پس از تعطیلات نوروز منتظر خواهد ماند، بلکه انتظار دارد که ظرف چند روز آینده پاسخ ایران را دریافت کند.
  • ند پرایس روز سه شنبه گفت که دولت بایدن از مدتها پیش «رویکرد جایگزین» را با فرانسه، آلمان، انگلستان، اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس مورد بحث و تبادل نظر قرار داده تا برای سناریویی که در آن امکان بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ وجود ندارد آماده شوند.
  • ند پرایس گفت «ما پیش از اینکه مدت زیادی طول بکشد درک خوبی از تمام این مسائل به دست خواهیم آورد.»

جمهوری اسلامی ایران با شروط آمریکا برای حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریستی موافقت نکرده است

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا