ایرانجدیدترین اخبار

ادامه مذاکره و روابط ایران و عربستان پس از تشکیل دولت ابراهیم رئیسی و به تصمیم او خواهد بود

سفیر جمهوری اسلامی در عراق ابراز امیدواری کرده که دو کشور به زودی دفاتر نمایندگی خود را بازگشایی کنند

تصمیم‌گیری برای ادامه مذاکره و روابط میان ایران و عربستان پس از تشکیل دولت رئیسی خواهد بود/ احتمال بازگشایی دفاتر نمایندگی دو کشور

ادامه مذاکره و روابط ایران و عربستان پس از تشکیل دولت ابراهیم رئیسی و به تصمیم او خواهد بود

در حالیکه تاکنون چند دور از مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی در بغداد برگزار شده است، ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق از توقف این مذاکرات خبر داد و دلیل آن را همزمانی آن با تشکیل دولت جدید اعلام کرد. ادامه مذاکره و روابط ایران و عربستان تشکیل دولت ابراهیم رئیسی تصمیم او خواهد بود

ادامه مذاکره و روابط ایران و عربستان پس از تشکیل دولت ابراهیم رئیسی و به تصمیم او خواهد بود
ادامه مذاکره و روابط ایران و عربستان تشکیل دولت ابراهیم رئیسی و تصمیم او خواهد بود

ایرج مسجدی در گزارشی تاکید کرد که تصمیم‌گیری درمورد مذاکرات، پس از تشکیل دولت جدید ایران صورت می‌گیرد.

سفیر ایران در عراق به حضور نمایندگان عربستان سعودی در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی اشاره کرد و گفت این نشاندهنده آغاز مرحله جدیدی از روابط بین دو کشور است.

پیشتر علی ربیعی، سخنگوی دولت پیشین جمهوری اسلامی مذاکرات ایران و عربستان سعودی را مثبت خواند و گفت «مذاکرات در سطح نمایندگان ویژه در دولت صورت گرفته است و تا وصول نتیجه ادامه دارد.»

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق در سخنان خود گفت تاکنون در این مذاکرات حضور نداشته، در حالی که قرار بر آن بوده مذاکرات با حضور سفرای ایران و عربستان برگزار شود.

دو ماه پیش نیز محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه خود با شبکه العربیه از رفتارهای منفی تهران انتقاد کرده، اما از ایجاد روابط بین دو کشور حمایت کرده بود.

در دی ماه سال ۹۴، پس از حمله طرفداران علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد، ریاض روابط خود را با تهران قطع کرد، و پس از آن نیز در پی درگیری‌ها در یمن و سوریه و افزایش رقابت‌ها در سال‌های اخیر، روابط ایران و عربستان گسسته‌تر شده است.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان نیز در واکنش به انتخاب ابراهیم رئیسی بعنوان رئیس جمهور ایران در همان روزها گفته بود که مبنای قضاوت ریاض درباره دولت ابراهیم رئیسی عملکرد آن خواهد بود، اگرچه این رهبر جمهوری اسلامی است که حرف آخر را در سیاست خارجی ایران می‌زند. همچنین او در دوازدهم مردادماه، دو روز پیش از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایران، در پی هدف قرار گرفتن کشتی اسرائیلی مرسر استریت و توقیف یک کشتی حمل آسفالت و قیر از سوی ایران در آب‌های عمان، از بی‌پروایی ایران در انجام اقدامات منفی در نقاط مختلف منطقه خاورمیانه انتقاد کرده بود.

بن فرحان آل سعود همچنین گفته بود در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران این اطمینان را بدهد که جمهوری اسلامی هرگز به جنگ‌افزار هسته‌ای دست نیابد، دولت ریاض از آن حمایت خواهد کرد.

در حالیکه ابراهیم رئیسی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، در اولین کنفرانس خبری خود بر روابط با همسایگان تایید کرد، مذاکرات تهران و ریاض تا اطلاع ثانوی به دلیل تغییر دولت در ایران متوقف شده است.

ابراهیم رئیسی در گفتگوی خود بر روابط بین ایران و عربستان تاکید کرد و از احتمال بازگشایی سفارت‌های این دو کشور خبر داد؛ اما تاکنون جزئیات بازگشایی احتمالی دفاتر نمایندگی در دو کشور منتشر نشده است.

در حالیکه تاکنون چند دور از مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی در بغداد برگزار شده است، ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق از توقف این مذاکرات خبر داد و دلیل آن را همزمانی آن با تشکیل دولت جدید اعلام کرد. ادامه مذاکره و روابط ایران و عربستان تشکیل دولت ابراهیم رئیسی تصمیم او خواهد بودایرج مسجدی در گزارشی تاکید کرد که تصمیم‌گیری درمورد مذاکرات، پس از تشکیل دولت جدید ایران صورت می‌گیرد. سفیر ایران در عراق به حضور نمایندگان عربستان سعودی در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی اشاره کرد و گفت این نشاندهنده آغاز مرحله جدیدی از روابط بین دو کشور است. پیشتر علی ربیعی، سخنگوی دولت پیشین جمهوری اسلامی مذاکرات ایران و عربستان سعودی را مثبت خواند و گفت «مذاکرات در سطح نمایندگان ویژه در دولت صورت گرفته است و تا وصول نتیجه ادامه دارد.»

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق در سخنان خود گفت تاکنون در این مذاکرات حضور نداشته، در حالی که قرار بر آن بوده مذاکرات با حضور سفرای ایران و عربستان برگزار شود. دو ماه پیش نیز محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه خود با شبکه العربیه از رفتارهای منفی تهران انتقاد کرده، اما از ایجاد روابط بین دو کشور حمایت کرده بود. در دی ماه سال ۹۴، پس از حمله طرفداران علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد، ریاض روابط خود را با تهران قطع کرد، و پس از آن نیز در پی درگیری‌ها در یمن و سوریه و افزایش رقابت‌ها در سال‌های اخیر، روابط ایران و عربستان گسسته‌تر شده است. شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان نیز در واکنش به انتخاب ابراهیم رئیسی بعنوان رئیس جمهور ایران در همان روزها گفته بود که مبنای قضاوت ریاض درباره دولت ابراهیم رئیسی عملکرد آن خواهد بود، اگرچه این رهبر جمهوری اسلامی است که حرف آخر را در سیاست خارجی ایران می‌زند. همچنین او در دوازدهم مردادماه، دو روز پیش از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایران، در پی هدف قرار گرفتن کشتی اسرائیلی مرسر استریت و توقیف یک کشتی حمل آسفالت و قیر از سوی ایران در آب‌های عمان، از بی‌پروایی ایران در انجام اقدامات منفی در نقاط مختلف منطقه خاورمیانه انتقاد کرده بود.

بن فرحان آل سعود همچنین گفته بود در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران این اطمینان را بدهد که جمهوری اسلامی هرگز به جنگ‌افزار هسته‌ای دست نیابد، دولت ریاض از آن حمایت خواهد کرد. در حالیکه ابراهیم رئیسی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، در اولین کنفرانس خبری خود بر روابط با همسایگان تایید کرد، مذاکرات تهران و ریاض تا اطلاع ثانوی به دلیل تغییر دولت در ایران متوقف شده است. ابراهیم رئیسی در گفتگوی خود بر روابط بین ایران و عربستان تاکید کرد و از احتمال بازگشایی سفارت‌های این دو کشور خبر داد؛ اما تاکنون جزئیات بازگشایی احتمالی دفاتر نمایندگی در دو کشور منتشر نشده است. وزیر خارجه عربستان  وزیر خارجه عربستان وزیر خارجه عربستان

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا