ایرانجدیدترین اخبارجهان

ایران تنها در صورت ارائه ضمانت از سوی ایالات متحده حاضر است متن نهایی توافق هسته ای را بپذیرد

خبرگزاری ایرانا گفت ایران ممکن است پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام را در صورت برآورده شدن مطالبات خود بپذیرد

ایران تنها در صورت ارائه ضمانت از سوی ایالات متحده آمریکا حاضر است متن نهایی توافق هسته ای را بپذیرد

خبرگزاری دولتی ایرنا روز جمعه به نقل از یک دیپلمات ارشد ایرانی اعلام کرد، پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران «در صورتی می‌تواند قابل قبول باشد که در مورد مطالبات کلیدی تهران تضمین دهد.»

ایران تنها در صورت ارائه ضمانت از سوی ایالات متحده آمریکا حاضر است متن نهایی توافق هسته ای را بپذیرد
ایران تنها در صورت ارائه ضمانت از سوی ایالات متحده آمریکا حاضر است متن نهایی توافق هسته ای را بپذیرد

اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که متن «نهایی» را پس از چهار روز مذاکرات غیرمستقیم بین مقامات آمریکایی و ایرانی در وین ارائه کرده است.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که امکان ایجاد هیچ تغییر دیگری در این متن که ۱۵ ماه در حال مذاکره بوده است، وجود ندارد. این مقام ارشد اروپایی گفت که انتظار دارد در طول «تنها چند هفته آینده» تصمیم نهایی طرفین اتخاذ شود.

ایرنا به نقل از دیپلمات ایرانی ناشناس نوشت تهران در حال بررسی این پیشنهاد است. این دیپلمات گفت «پیشنهادات اتحادیه اروپا در صورتی قابل قبول است که در زمینه مسائل پادمانی، تحریم‌ها و ضمانت ها برای ایران تضمین و تعهد فراهم کند.»

جمهوری اسلامی به دنبال کسب تضمینی است که ضمانت کند در صورت احیای توافق آن طور که دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و تحریم های سنگین آمریکا علیه ایران را بازگرداند هیچ رئیس‌جمهوری آینده آمریکا از این توافق تخطی نمی‌کند.

با این حال جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا نمی تواند چنین تضمین های خدشه ناپذیری را ارائه دهد زیرا این توافق یک معاهده الزام آور قانونی نیست و صرفا یک تفاهم سیاسی است.

به گزارش تلویزیون دولتی ایران امام جمعه تهران در خطبه نماز جمعه که معمولاً خط مشی دولت را منعکس می‌کند، گفت که تهران بر کسب تضمین‌های قابل راستی‌آزمایی مبنی بر لغو تحریم‌های آمریکا تحت یک توافق مجدد اصرار دارد.

طبق گزارش تلویزیون دولتی ایران کاظم صدیقی در نماز جمعه تهران گفت «ما بر دریافت تضمین‌های لازم، رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی اصرار داریم و اگر این امر محقق شود، تیم مذاکره‌کننده ما به مردم می‌گویند که تحریم‌ها به واسطه مقاومت و قدرت شما برداشته شده است.

واشینگتن گفت که آماده است تا برای احیای توافق هسته ای براساس متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به سرعت به توافق برسد.

مقامات ایرانی گفتند که «دیدگاه ها و ملاحظات اضافی» خود را پس از رایزنی در تهران به اتحادیه اروپا که مذاکرات را هماهنگ می کند، منتقل خواهند کرد.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا