ایرانجدیدترین اخبار

ایران قصد دارد سوخت رایگان به لبنان صادر کند

ایران احتمالا سوخت مجانی به کشور بحران‌زده لبنان صادر می‌کند

جمهوری اسلامی ایران قصد دارد سوخت رایگان به لبنان صادر کند

دو مقام دولتی لبنان روز چهارشنبه گفتند که لبنان در حال تدارک هیئتی برای اعزام به ایران به منظور گفتگو درباره واردات سوخت مجانی با هدف کاهش قطعی برق بدون قرار گرفتن در معرض تحریم های ایالات متحده است.

جمهوری اسلامی ایران قصد دارد سوخت رایگان به لبنان صادر کند
جمهوری اسلامی ایران قصد دارد سوخت‌رایگان به لبنان صادر کند

اگر این قرارداد به نتیجه برسد این محموله های سوخت اولین تحویل مستقیم سوخت جمهوری اسلامی به دولت لبنان پس از ارسال قبلی سوخت به حزب الله، جنبش مسلح قدرتمند و متحد ایران و بخشی از ائتلاف دولت لبنان است.

لبنان چندین دهه است که با قطعی برق دست و پنج نرم می کند اما سقوط اقتصادی این کشور که از سال ۲۰۱۹ آغاز شد خزانه‌های دولت را خالی کرد و واردات سوخت برای نیروگاه های دولت را کاهش داد.

در این شرایط اکثر بخش های کشور تنها یک تا دو ساعت در روز برق تولید دولتی دارند و خانوارها ناچارند به اشتراک برق ژنراتورهای خصوصی متکی باشند که در پی جهش قیمت جهانی سوخت هزینه های آن سر به فلک کشیده است.

دو منبع خبری دولت لبنان روز چهارشنبه به رویترز گفتند که مجتبی امانی سفیر ایران در بیروت یک «هدیه» سوخت‌ایرانی به دولت لبنان پیشنهاد کرده است.

یکی از این منابع خبری گفت «ما در حال کار بر روی الزاماتی هستیم که این محموله سوخت اهدایی باشد و خرید محسوب نشود تا بتوانیم از تحریم ها اجتناب کنیم.»

ایالات متحده بخش انرژی ایران را تحت تحریم های سنگینی قرار داده است که به این معناست هر طرف درگیر در تراکنش مالی با ایران می تواند مشمول تحریم های ثانویه شود.

دومین منبع خبری دولت لبنان گفت که امانی سفیر ایران این پیشنهاد را به نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان ارائه کرده است که او نیز مشخصات درجه بندی سوخت مورد نیز برای راه اندازی نیروگاه های لبنانی را به هئیت اعزامی اعلام کرده است.

این منبع خبری گفت که «بر این اساس میقاتی از ولید فیاض وزیر انرژی خواسته است که برای بحث در مورد جزییات فنی با مقامات تهران یک هیئت فنی تشکیل دهند.»

اولین منبع خبری لبنانی گفت که این هئیت ظرف چند روز آینده وارد تهران خواهد شد.

یک مقام ایرانی به رویترز گفت که هیئتی از لبنان به زودی به تهران خواهد آمد «تا درباره مسائل مختلف بحث کند» اما به جزییات بیشتری اشاره نکرد. این مقام ایرانی به رویترز گفت «ایران به طور مکرر برای کمک به لبنان در زمینه حل بحران سوخت اظهار آمادگی کرده است.

سال گذشته ایران برای حزب الله لبنان که در فهرست گروه های تروریستی ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای غربی قرار دارد، سوخت ارسال کرد. این محموله سوخت از ابتدا وارد سوریه شد و از آنجا برای اجتناب از تحریم ها از طریق تانکر به لبنان‌انتقال یافت.

ایالات متحده سال گذشته اقدامی در مورد ارسال سوخت ایران به‌لبنان انجام نداد. سفارت ایالات متحده در لبنان روز چهارشنبه هیچ اظهار نظری در این مورد نکرد.

سید حسن نصرالله رهبر حزب الله به طور مکرر از دولت لبنان خواسته است که برای تامین سوخت به منظور کاهش بحران انرژی به ایران روی بیاورد.

سید حسن نصرالله  سید حسن نصرالله  سوخت رایگان ایران به لبنان  

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا