جدیدترین اخبارجهان

گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی : احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تا یک ماه آینده

ایران به نقطه عطف اتمی نزدیک است

گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی : احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تا یک ماه آینده

بر اساس بررسی‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در ماه‌های اخیر به اندازه‌ای سوخت هسته‌ای تولید کرده که احتمال می‌رود تا حدود یک ماه آینده به میزانی از تولید این سوخت برسد که بتواند یک کلاهک هسته‌ای بسازد. گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی : احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تا یک ماه آینده

گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی : احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تا یک ماه آینده
گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی : احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای

نیویورک تایمز در واکنش به این گزارش اعلام کرد که با وجود سوخت هسته‌ای کافی، باز هم برای ساخت یک کلاهک هسته‌ای واقعی زمان بیشتری نیاز است.

براساس این گزارش، غنی‌سازی با غلظت ۶۰ درصد زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، اما پس از آن، غنی‌سازی با غلظت ۹۰ درصد بسیار سریع اتفاق می‌افتد و این موضوع می‌تواند هشداردهنده باشد.

در ادامه، این گزارش به نقل از مقامات دولت آمریکا تاکید کرد که با توجه به شرایط موجود، احتمال می‌رود دولت ابراهیم رئیسی در دور جدید مذاکرات احیای برجام، خواهان رفع بیشتر تحریم‌ها شود.

در همین حال، موسسه علم و امنیت بین‌المللی، گزارش‌ آژانس را تجزیه و تحلیل کرد و به این نتیجه رسید که جمهوری اسلامی در تابستان، اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد را غنی‌سازی کرده و این موضوع احتمال تولید سوخت یک کلاهک هسته‌ای را تا حدود یک ماه آینده افزایش می‌دهد.

همچنین ایران با این روند می‌تواند تا سه ماه آینده به سوخت لازم سلاح هسته‌ای دوم و تا پنج ماه آینده به سوخت لازم سلاح هسته‌ای سوم دست یابد.

این گزارش‌ها در حالی است که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و رویکرد این کشور در حمایت از شبه‌نظامیان نیابتی به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

با این وجود، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، روز گذشته با ابراز امیدواری از ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران، ازسرگیری نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گامی مثبت خواند و تاکید کرد که دولت آلمان انتظار دارد ایران فورا اجازه دسترسی آژانس به دوربین‌های نظارتی خود را در محل‌های موردنظر فراهم کند.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا