ایرانجدیدترین اخبار

ایران: مرحله پایانی مذاکرات بدون تصمیم گیری سیاسی غرب شکل نمی‌گیرد

شمخانی و باقری: مذاکرات در خط پایان است اما تصمیم‌گیری سیاسی غرب برای حل مسائل بسیار مهم باقی مانده است

ایران: مرحله پایانی مذاکرات بدون تصمیم گیری سیاسی غرب شکل نمی‌گیرد

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، مذاکرات وین را در خط پایان خوانده و گفته که رسیدن به توافق نهایی امکان پذیر است، اما در عین حال تصمیم گیری سیاسی طرف‌های غربی برای حل مسائل بسیار مهمی که باقی مانده لازم است.

 علی شمخانی در طی توییتی نوشت «دستیابی به #توافق_خوب بدلیل پیشرفت‌های قابل اعتنا در مذاکرات که عمدتا ناشی از ابتکارات #ایران بوده، امکان‌پذیر استدبیر شورای عالی امنیت

 او اضافه کرد «اما مرحله پایانی #مذاکرات_وین بدون تصمیم‌گیری سیاسی غرب برای حل مسائل بسیار مهم باقیمانده که لازمه «متوازن‌سازی توافق» است، شکل نخواهد گرفت».

این اظهارات در در حالی انجام شده است که پیش‌تر، آمریکا و اروپا اعلام کرده بودند که تصمیمات اساسی برای رسیدن به توافق را جمهوری اسلامی باید بگیرد.

 علی باقری، رئیس تیم مذاکره اتمی ایران در طی بازگشتش به تهران در شامگاه چهارشنبه، در طی توییتی نوشت «هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاما تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد.» رئیس تیم مذاکره اتمی ایران

 او همچنین اضافه کرد «این کار مستلزم هوشیاری، ثبات قدم قوی‌تر، خلاقیت بیشتر و رویکردی متوازن برای برداشتن گام پایانی است. برای اتمام کار، تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که طرف‌های غربی باید بگیرند.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران طی تماسی با لیز تراس وزیر خارجه بریتانیا، اظهار کرد که «به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌ایم و هیات‌های مذاکره‌کننده در تلاش برای رسیدن به یک توافق خوب هستند.»

 او همچنین تاکید کرد که «اراده جدی طرف‌های غربی برای تضمین و رفع تحریم‌ها از ملزومات تسریع روند مذاکرات است.»

ایران: مرحله پایانی مذاکرات بدون تصمیم گیری سیاسی غرب شکل نمی‌گیرد
حسین امیرعبداللهیان : مرحله پایانی مذاکرات بدون تصمیم گیری سیاسی غرب شکل نمی‌گیرد

 پیش از این نیز مقام های اروپایی اعلام کرده بودند که جمهوری اسلامی باید تصمیم های اساسی بگیرد و در زمانی نزدیک، نتایج مذاکرات و موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن آن مشخص خواهد شد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در طی نشست خبری در روز چهارشنبه گفته بود که «مذاکرات وین نتایج خوبی در بر داشته است و به توافق نزدیک هستیم.»

 او همچنین اضافه کرد موضوعات بسیار مهمی حل نشده باقی مانده و به خاطر سرعت پیشرفت های هسته ای ایران زمان کمی برای توافق داریم.

 طی روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره توافق احتمالی در وین منتشر شده مبنی بر این که وزیران خارجه کشورهای عضو برجام احتمالا در روزهای آینده، طی دیداری در وین، توافق هسته‌ای را نهایی خواهند کرد.

 علی باقری، رئیس هیئت مذاکره ایران، شامگاه چهارشنبه به تهران بازگشت و همچنین بهروز کمالوندی، معاون سازمان انرژی اتمی برای ادامه برخی مذاکرات به وین رفته است.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا