ایرانجدیدترین اخبار

مذاکرات وین؛ ایران میگوید هنوز تا توافق نهایی فاصله داریم

ایران میگوید تا به نقطه توافق برسیم راه قابل توجهی باقی مانده

مذاکرات وین؛ ایران میگوید “هنوز تا توافق نهایی فاصله داریم”

در حالی که اکثر مقامات حاضر در مذاکرات وین، نسبت به توافقات خوشبین هستند، اما سعید خطیب زاده گفته است که “تا رسیدن به نقطه نهایی توافقات فاصله داریم”.

مذاکرات وین؛ ایران میگوید "هنوز تا توافق نهایی فاصله داریم"
مذاکرات وین؛ ایران میگوید “هنوز تا توافق نهایی فاصله داریم”

سخنگوی وزارت خارجه ایران، سعید خطیب زاده گفته است که «پیشرفت های زیادی در مذاکرات صورت گرفته اما هنوز موضوعاتی سخت و کلیدی باقی مانده که باید حل شوند و البته دامنه و تعداد موضوعات مورد بحث کاهش یافته است».

سعید خطیب زاده همچنین اضافه کرده است که «برای وارد شدن به آخرین مراحل مذاکرات نیاز است تا در دو سه مورد تعهد و پایبندی طرف مقابل را ببینیم. اما هنوز همچین اراده‌ای از سمت اروپا و آمریکا ندیده‌ایم و منتظر تصمیمات آنها هستیم.»

سعید خطیب زاده گفته که «یکی از مهمترین تعهداتی که به صورت جدی پیگیر آن بودیم، برگشت پذیری برنامه های ایران است. این یکی از اصولی است که به طرف های مقابل در مذاکرات گفتیم و این تضمین موضوعی است که به صورت ذاتی برای ایران قائل هستیم.»

نمایندگان مجلس، طی خبری که در روزهای اخیر منتشر شد، گفته بودند که توافق باید تضمینی پایدار به همراه داشته باشد و ایران بدون گرفتن این تضمین و تعهد از سمت آمریکا نباید به این توافق تن بدهد.

این راستی آزمایی طرف مقابل، دستوری است که از سمت علی خامنه ای همراه با ممنوعیت تماس مستقیم با نمایندگان آمریکا، به هیات مذاکره کننده ایران داده شده است.

شش دور از این مذاکرات در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی برگزار شد. علی خامنه ای اما انتقاد شدیدی از نمایندگان دولت روحانی نسبت به پیش نویس توافق صورت گرفته در این گفت و گوها کرده و آن را غیر قابل اجرا خوانده بود.

و اما این دور از مذاکرات وین از بهار امسال آغاز شده است. آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه در این گفت و گوها حضور دارند و آمریکا نیز به طور غیرمستقیم با ایران مذاکره میکند. مقام های آمریکایی و اروپایی حاضر در مذاکرات، پیش تر به ضرورت نهایی شدن هرچه زودتر مذاکرات اشاره کرده اند، به خصوص تا پایان ماه جاری میلادی که تنها یک هفته از آن باقی مانده است.

مقام های اسرائیلی گفته اند که پیش نویس این توافقات شکل گرفته از مذاکرات در وین، از تواففق برجام که شش سال پیش شکل گرفت، ضعیف تر است و کوتاه تر خواهد بود. اما سفیر روسیه در وین، میخائیل اولیانف نظری مخالف با اظهارات مقا های اسرائیلی دارد و میگوید در توافق احیای برجام همه ملاحظات به دقت در نظر گرفته شده اند.

هدف نهایی از اجرای این مذاکرات رفع تحریم ها علیه ایران و در ازای آن محدودیت دوباره در برنامه هسته ای ایران می‌باشد.

توافق نهایی  و تصمین آمریکا برای احیای برجام      توافق نهایی و تصمین آمریکا برای احیای برجام    توافق نهایی و تصمین آمریکا برای احیای برجام

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا