ایرانجدیدترین اخبارجهان

مذاکرات هسته‌ای ایران به دلیل «عوامل خارجی» معلق شد

مذاکرات هسته‌ای ایران با بسته‌شدن پنجره توافق به حالت تعلیق درآمد

مذاکرات هسته‌ای ایران به دلیل «عوامل خارجی» معلق شد

قدرت‌های جهانی و ایران تلاش‌های خود را برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به حالت تعلیق درآوردند و بحرانی را دوباره شعله‌ور کردند که قرار است بر بازارهای رو به رشد نفت تأثیر بگذارد و به‌طور بالقوه صادرکننده انرژی خلیج فارس را وارد چرخه جدیدی از خشونت کند. مذاکرات هسته‌ای ایران به دلیل «عوامل خارجی» معلق شد

مذاکرات هسته‌ای ایران به دلیل «عوامل خارجی» معلق شد
مذاکرات هسته‌ای ایران به دلیل «عوامل خارجی» معلق شد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتر بدون اشاره به جزئیات نوشت «مذاکرات وین به دلیل “عوامل خارجی” متوقف شد.» 

بورل نوشت «به دلیل عوامل بیرونی، مکث در #گفتگوهای وین لازم است. متن نهایی آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه طرفین #برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و بستن توافق ادامه خواهم داد.»

بورل گفت که طرفین به توافق بسیار نزدیک شده‌اند، اما نگفت که چه زمانی مذاکرات می‌تواند از سر گرفته شود. 

این گسست به دنبال تشدید تنش‌ها بین کرملین و کاخ سفید است.

دولت روسیه روز شنبه هشدار داد که ایالات متحده آمریکا باید تضمین بدهد که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه [به دلیل تهاجم وحشیانه این کشور به اوکراین] بر روابط تجاری و اقتصادی روسیه با ایران تأثیری نخواهد گذاشت. 

مقامات آمریکایی و اروپایی هفته‌ها هشدار داده بودند که پنجره توافق در حال بسته شدن است و بر روی تعدادی از مسائل باقی مانده تاکید کرده بودند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت «توقف الزاماً پایان راه نیست و می‌تواند برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده حرکتی ایجاد کند.» 

خطیب زاده در توییتر نوشت «توقف گفتگوهای وین می‌تواند حرکتی برای حل هر مشکل باقی مانده و بازگشت نهایی باشد. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای پیشبرد توافق جمعی تأثیر نمی گذارد.»

اما استفانی القاق، مذاکره‌کننده ارشد بریتانیا گفت که بازگرداندن روند مذاکرات به مسیر اصلی ضروری است. او در توییتر نوشت که تعلیق مذاکرات «عمیقاً ناامید کننده» است. 

او با اشاره به کار سخت آلمان، فرانسه و بریتانیا سه قدرت اروپایی در این مذاکرات گفت «توافق عادلانه و جامع روی میز آماده است. ایران و آمریکا برای حل مسائل سخت کار کرده اند.»

او نوشت «فاکتورهای خارجی باید در چند روز آینده حل شود یا توافق احتمالاً از بین می‌رود.» 

#توافق_هسته‌ای_ایران #مذاکرات_ایران #جمهوری_اسلامی_ایران #احیای_توافق_هسته‌ای #احیای_برجام
سعید خطیب زاده تعلیق مذاکرات احیای برجام  استفانی القاق سعید خطیب زاده تعلیق مذاکرات احیای برجام  استفانی القاق جوزپ بورل تعلیق مذاکرات احیای برجام  جوزپ بورل  سعید خطیب زاده

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا