ایرانجدیدترین اخبار

ایران در آستانه ازسرگیری مذاکرات هسته ای وین بر صادرات نفت خام اصرار دارد

ایران در آستانه آغاز دور بعدی مذاکرات هسته ای بر بهره مندی کامل از درآمدهای نفتی تاکید دارد

ایران در آستانه ازسرگیری مذاکرات هسته ای وین بر صادرات نفت خام اصرار دارد

ایران روز دوشنبه در آستانه مذاکرات احیای توافق هسته ای از هم گسیخته در وین به طور جدی خواست که ایالات متحده امریکا و متحدان آن متعهد شوند که به تهران اجازه می دهند نفت خام خود را صادر کند. در آستانه ازسرگیری مذاکرات هسته ای وین بر صادرات نفت خام اصرار دارد

ایران در آستانه ازسرگیری مذاکرات هسته ای وین بر صادرات نفت خام اصرار دارد
در آستانه ازسرگیری مذاکرات هسته ای وین بر صادرات نفت خام اصرار دارد

اظهارات حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه حاکی از آن است که_ایران در آستانه مذاکرات احیای توافق هسته ای تاریخی ۲۰۱۵ بر موضع خود اصرار دارد. پیشرفت گفتگوها با مشکل مواجه بود و اوایل این ماه پس از یک دور گفتگوهای پر تنش به دلیل مطالبات جدید تهران به زمان دیگری موکول شد.

امیرعبدالهیان در مصاحبه با خبرنگاران در تهران گفت_ایران می خواهد که در دور بعدی گفتگوها بر صنعت نفت خود که از تحریم ها آسیب دیده تمرکز کند. هدف رسیدن به «نقطه ای است که نفت ایران به سهولت و بدون هیچ مانعی فروخته شود و پول حاصل از فروش آن به حساب های بانکی ایرانی واریز شود.»

توافق تاریخی تهران با قدرتهای جهانی به ازای برقراری قید و بندهایی بر برنامه هسته ای کشور تعلیق تحریم ها را به ارمغان آورد. اما در سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت کشور امریکا را از توافق خارج کرد و تحریم های فراگیری علیه ایران_وضع کرد از جمله تحریم هایی علیه بخش نفت که شاهرگ حیاتی اقتصاد کشور است. صادرات نفت خام ایران کاهش یافت و شرکت های بین المللی نفت قراردادهای خود را با تهران لغو کردند که به تضعیف اقتصاد کشور منجر شد.

در حالی که طرفین توافق اتمی در حال آماده شدن برای تشکیل جلسه هستند امیرعبدالهیان گفت که_ایران می خواهد «قادر باشد تحت توافق هسته ای از امتیازات اقتصادی کامل بهره مند شود.»

وزیر امور خارجه ایران گفت «تضمین و راستی آزمایی (حذف تحریم ها) از جمله موضوعاتی است که بر آن تمرکز کرده ایم.»

دولت محافظه کار جدید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به طور مکرر خواسته است که پیش از اینکه ایران پیشرفت های هسته ای خود را مقید کند تمامی تحریم های اقتصادی حذف شود.

روز دوشنبه سعید خطیب زاده سخنگوی وزیر امور خارجه ایران در موقعیت جداگانه ای گفت این که غرب هر گونه مطالبه ای فراتر از پیروی از توافق اصلی داشته باشد «غیرقابل تحمل» است.

ایران از هنگام خروج امریکا به طور یکنواخت در حال کنار گذاشتن تمامی محدودیت های توافق بوده است و در حال حاضر غنی سازی اورانیوم را با ۶۰% خلوص انجام می دهد؛ که یک مرحله کوتاه فنی با اورانیوم درجه کیفی مورد نیاز برای سلاح هسته ای فاصله دارد. سانتریفوژهای ایران که سرعت چرخش بالایی دارند نیز طبق توافق ممنوع است.

ایران اصرار دارد که برنامه هسته ای کشور صلح آمیز است. اما گام های هسته ای بزرگ کشور موجب نگرانی دشمنان منطقه ای مانند اسرائیل و قدرت های جهانی شده است. سیاستمداران هشدار داده اند که زمان برای بازیابی توافق رو به پایان است در حالی که_ایران برای تحمیل بار مسئولیت حذف تحریم ها بر ایالات متحده همچنان مواضع سرسختانه خود را حفظ کرده است.

وزیر امور خارجه اسرائیل یائیر لپید که کشورش سرسختانه مخالف توافق ۲۰۱۵ بود بارها وعده اسرئیل مبنی بر اینکه ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت را تکرار کرده است.

یائیر لپید گفت «مسلماً ما ترجیح می دهیم که از طریق همکاری های بین المللی اقدام کنیم، اما اگر ضروری باشد توسط خودمان از خودمان دفاع خواهیم کرد» که یک تهدید ضمنی مبنی بر اقدام نظامی یک جانبه علیه برنامه هسته ای ایران است. «یک توافق خوب، خوب است. ما مخالف توافقی هستیم که نظارت واقعی بر برنامه هسته ای ایران و شبکه تروریستی و پول ایران را وعده نمی دهد.»

گفتگوها شامل تمامی طرفین توافق هسته ای اصلی {ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین} است. ایران از گفتگوی مستقیم با هیئت امریکایی که از طریق سایر طرفین توافق در جریان گفتگوها قرار می گیرد خودداری می کند.

خطیب زاده روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که انریکه مورا (Enrique Mora) دیپلمات اتحادیه اروپا که گفتگوها را پیش می برد، پیام ها و پیش نویس ها را بین ایران و ایالات متحده رد و بدل می کند.

خطیب زاده گفت «ما دیدگاه های خود را به صورت مکتوب ارائه می کنیم و گفتگوها نیز در وین بصورت غیرمستقیم پیش می رود.»

حسین امیرعبدالهیان  یائیر لپید   حسین امیرعبدالهیان    یائیر لپید    حسین امیرعبدالهیان    یائیر لپید    حسین امیرعبدالهیان     حسین امیرعبدالهیان

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا