جدیدترین اخبارجهان

شاهزاده رضا پهلوی در پارلمان ایتالیا خواستار حمایت از تغییر رژیم در ایران شد

بررسی خیزش انقلابی ایران در پارلمان اروپا با حضور شاهزاده پهلوی در پارلمان ایتالیا

شاهزاده رضا پهلوی در پارلمان ایتالیا خواستار حمایت از تغییر رژیم در ایران شد

تغییر رژیم در ایران؛ این هدف شاهزاده رضا پهلوی، پسر محمدرضا پهلوی شاه فقید ایران است، که در کنفرانسی با عنوان «دیدگاه سکولار و دموکراتیک برای ایران فردا» که امروز در رم توسط مؤسسه میلتون فریدمن برگزار شد، سخنرانی کرد.

شاهزاده رضا پهلوی اظهار داشت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که رژیم ایران بلافاصله نابود می‌شود تا امید را بازگردانیم.»

شاهزاده پهلوی توضیح داد که تا همین اواخر، جهان گفتگوی «محدودی» با ایران داشت که تنها مربوط به «رژیم و نمایندگان آن» بود. اما امروز دنیا فهمیده است که «بین رژیم ایران و مردم ایران» تفاوت است.

رضا پهلوی خاطرنشان کرد: «من توانستم با قانون‌گذاران و مقامات دولتی به‌ویژه مقامات حکومت‌های دموکرات غربی در مورد وضعیت ایران صحبت کنم،» و توضیح داد که با طرفین در اروپا از جمله ایتالیا درباره چگونگی «پیدا کردن راه‌حلی برای مشکلات» گفتگو کرده‌است.

او بر اساس نقطه عطف اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ در پی مرگ مهسا امینی که پس از دستگیری توسط پلیس امنیت و اخلاق ایران به دلیل عدم رعایت حجاب به قتل رسید، گفت: «اکنون سیاستمداران جهان به مردم ایران نگاه می‌کنند و نه فقط به رژیم ایران.»

شاهزاده با اشاره به اینکه «جهان بیدار شده»، افزود: «در جریان موج شدید تظاهرات، مردم ایران لزوم «رهایی از رژیم بدون استفاده از سلاح» را نشان دادند.»

با این حال، به گفته شاهزاده رضا پهلوی، حمایت دولت‌های خارجی برای تغییر رژیم حایز اهمیت است. «مسئله امنیت یک کشور خارجی نیست، بلکه ارسال پیام حمایت معنوی از مردم است.»

وی خاطرنشان کرد: «برای کمک به ایران، اولویت با شهروندان است. اقداماتی از این دست می‌تواند برای آسیب‌دیدگان رژیم دلگرم‌کننده باشد. تحریم‌ها شاید بتواند رژیم را تضعیف کند، اما تا حدی. محدود کردن سرکوب مردم از طریق اقدامات مالی امری ضروری است، اما کافی نیست. ما باید مستقیماً به مردم ایران کمک کنیم.»

«ماموریت سیاسی» پهلوی تلاش و تشویق در «دوره گذار» است و در نهایت این مردم هستند که «آینده خود را تعیین می‌کنند.»

به گفته وی: «ایجاد فضایی برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه که مردم واقعاً بتوانند روی آن حساب کنند، ضروری است.»

طرح شاهزاده رضا پهلوی تشکیل دولت موقت و انتخاب پارلمان است. علاوه بر آن، لازم است مجمعی تعیین شود که جنبه‌های گوناگون قانون اساسی «از دید دموکراتیک» را بررسی کند.

شاهزاده رضا پهلوی با بیان اینکه «من جامعه‌ای سکولار و دموکراتیک می‌خواهم»، افزود که برای رسیدن به این هدف همچنین لازم است که «علیرغم اختلافات، متحد باشیم» و کسی را طرد نکنیم. به موازات آن، او معتقد است که روند تغییر باید شامل «فرایند آشتی ملی» نیز باشد. در نهایت، ما باید اطمینان حاصل کنیم که «هزینه تغییر رژیم حداقل است.» در هر صورت، علاوه بر کمک به «قربانیان» و ارائه کمک‌های پزشکی، باید به رفع مشکل اساسی، یعنی «انحلال رژیم» پرداخت.

شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد و پسر ارشد شاه فقید ایران، محمدرضا پهلوی که با انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ از سلطنت خلع شد، امروز به همراه همسرش، بانو یاسمین پهلوی، سفری دو روزه به رم داشت که اولین سفر رسمی وی به رم بود.

هدف از این دیدار که توسط ماریو فیلیپو برامبیلا دی کارپیانو، که مدتهاست با خانواده پهلوی رابطه نزدیکی دارد، برنامه‌ریزی شد، به اشتراک گذاشتن دیدگاه شاهزاده در مورد ایرانی سکولار و دموکراتیک برای آینده است.

شاهزاده پهلوی بیش از ۴۳ سال است که برای دموکراسی در ایران، برای جدایی دین از حکومت، برای آزادی‌های فردی، برای دفاع از حقوق بشر و برای همزیستی مسالمت‌آمیز با سایر ملل خاورمیانه مبارزه کرده‌است.

بیانیه‌ای که توسط مؤسسه فریدمن منتشر شده‌است، به این امر اشاره دارد که: «این مؤسسه مدعی نقش نهادی برای خود نیست، هدف آن هدایت ایران در مسیر گذار دموکراتیک است که دست شهروندان را در انتخاب شکل نهایی و آتیِ حکومت خود باز می‌گذارد».

به گفته این مؤسسه: «شاهزاده رضا پهلوی صرفاً پسر آخرین شاه ایران نیست، بلکه او یک مرد است، رهبری معتقد که شجاعانه برای ایرانی آزاد، دمکراتیک و سکولار در مقابل رژیمی خونخوار و دیوانه که آرزوی دستیابی به «قدرت هسته‌ای» دارد، مبارزه می‌کند. سفر شاهزاده رضا پهلوی به ایتالیا و همچنین کنفرانس امروز در مجلس با آنربل باگناسکو و دوستش ماریو فیلیپو برامبیلا، در این برهه تاریخی خاص، معنایی نمادین و مرتبط‌تر به خود می‌گیرد.»

این مؤسسه در ادامه بیان می‌دارد که: «پس از سفر تاریخی به اسرائیل که شاهزاده توسط رئیس‌جمهور اسرائیل اسحاق هرتزوگ و نخست‌‌ وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو مورد استقبال قرار گرفت، تصمیم‌گیری در خصوص حضور در رم برای صحبت با مردم ایتالیا و نهادهای جمهوریخواه در پایتخت مسیحیت در هفتادوپنجمین سالگرد تشکیل اسرائیل می‌تواند موجب دلگرمی و مایه خرسندی بسیار ما باشد.»

به شاهزاده رضا پهلویِ ۶۲ ساله نشان لیاقتِ صلیب بزرگ شوالیه جمهوری ایتالیا اعطاء شد.

سفر او به رم تنها چند هفته پس از سفر وی به اسرائیل در حالی صورت گرفت که تنش شدیدی میان تهران و دولت یهود شکل گرفته‌است.

وارث تاج‌وتخت از زمان تبعیدش به آمریکا که از سال ۱۹۷۹ آغاز شد، تلاش کرده‌است تا نقشی را برای میانجیگری میان مخالفان دموکراتیک رژیم آیت‌الله‌ها ایفا کند تا مسیر جدیدی در آینده جمهوری اسلامی بگشاید. در ماه‌های اخیر، همزمان با ترس از غنی‌سازی اورانیوم تا حدود ۹۰ درصد، اسرائیل رزمایش‌های مشترکی را با ایالات متحده انجام داده و به حمله به اهداف ایرانی و گروهک‌های طرفدار ایران در سوریه ادامه داده‌است. موضع اسرائیل به احتمال حمله پیشگیرانه بیش‌ازپیش و همچنین، تلاش برای تسهیل تغییر رژیم در ایران اشاره دارد، که در سفر شاهزاده پهلوی به اورشلیم که وی با رهبران اسرائیل دیدار کرد، به‌خوبی بیان شد.

گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات اسرائیل پس از اعلام این سفر گفت: «ما در حال برداشتن اولین گام برای بازسازی روابط بین هر دو ملت هستیم.» وی افزود: «ولیعهد، برخلاف تندروهایی که در ایران سلطنت می‌کنند، نماد رهبری متفاوت از رژیم آیت‌الله‌ها و ترویج ارزش‌های صلح و مداراست.»

شاهزاده با اعلام سفر خود به اسرائیل گفت که می‌خواهد کارشناسان آب اسرائیل را برای بررسی سوءاستفاده رژیم از منابع طبیعی ایران مشارکت داده و به قربانیان هولوکاست ادای احترام کند».

وزیر اطلاعات اسرائیل گفت: «امروز ما اولین گام را برای بازسازی روابط بین دو ملت برمی‌داریم.» شاهزاده رضا پهلوی که برجسته‌ترین چهره ایرانی که تاکنون به اسرائیل سفر کرده‌است، افزود: «می‌خواهم مردم اسرائیل بدانند که جمهوری اسلامی نماینده مردم ایران نیست. پیوند باستانی می‌تواند مجدداً میان مردم به نفع هر دو ملت ایجاد شود. من به اسرائیل می‌روم تا نقش خود را در ساختن آینده‌ای درخشان ایفا کنم.»

شاهزاده رضا پهلوی در مصاحبه‌ای که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با آژانس نوا داشت، گفته بود که «هیچ‌کس خواهان جنگ» میان ایران و اسرائیل نیست.

همان‌طور که وارث تاج و تخت تأکید داشت، اسرائیل و ایران «رابطه عمیق و مقدسی» دارند که در نماز شنبه یهودیان ذکر می‌شود، که از «کوروش کبیر» امپراتور ایران از ۵۳۰ تا ۵۵۰ قبل از میلاد که آزادی یهودیان از اسارت بابل، مرهون اوست نقل می‌شود. شاهزاده رضا پهلوی بر این نظر بود که ایران جدید «همه تهدیدات» جمهوری اسلامی، «از جمله تهدیدات هسته‌ای» را رفع خواهد کرد. در این خصوص «سریع‌ترین راه‌حل» سقوط «رژیم» است.

سفر شاهزاده رضا پهلوی به اسرائیل و ایتالیا و ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان زنجیره‌ای از تأثیرات را در منطقه به دنبال داشته‌است.

لازم به یادآوری است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در ۱۷ آوریل بار دیگر تأکید کرد که این کشور خواهان «عادی‌سازی و صلح با عربستان سعودی» است. رئیس‌ دستگاه اجرایی اسرائیل در دیدار با لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده در اورشلیم، افزود: «ما آن را احتمالاً گامی عظیم به‌سمت پایان درگیری اعراب و اسرائیل بدانیم. این توافق می‌تواند نتایج خطیری به دنبال داشته باشد، پیامدهایی تاریخی هم برای اسرائیل و هم برای عربستان سعودی، هم برای منطقه و هم برای جهان».

پس از امضای توافقنامه صلح ابراهیم در سال ۲۰۲۰ که آغاز روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و امارات متحده عربی و بحرین بود، دولت یهود بارها تمایل خود را برای حفظ روابط با عربستان سعودی، حافظ دو مکان مقدس اسلامی، مکه و مدینه، ابراز کرده است. با این حال، با توجه به فاز جدید روابط ریاض و تهران، ممکن است نزدیکی دو کشور به‌زودی صورت نگیرد. 

پارلمان ایتالیا دیدگاه سکولار و دموکراتیک  پارلمان ایتالیا دیدگاه سکولار و دموکراتیک پارلمان ایتالیا دیدگاه سکولار و دموکراتیک پارلمان ایتالیا  دیدگاه سکولار و دموکراتیک پارلمان ایتالیا  تغییر رژیم در ایران  تغییر رژیم در ایران  تغییر رژیم در ایران  تغییر رژیم در ایران  تغییر رژیم در ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا