ایرانجدیدترین اخبارجهان

ایران می گوید صرفاً برای نهایی کردن توافق هسته‌ای به وین بازخواهد گشت

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت از این پس برای مذاکرات جدید به وین نخواهد رفت و صرفاً برای نهایی کردن توافق هسته‌ای به وین بازخواهد گشت

ایران می گوید صرفاً برای نهایی کردن توافق هسته‌ای به وین بازخواهد گشت

ایران روز دوشنبه گفت که تنها به منظور نهایی کردن توافق و احیای قرارداد هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی به وین بازخواهد گشت و آخرین گام‌ها برای رسیدن به توافق به واشینگتن بستگی دارد.

ایران می گوید صرفاً برای نهایی کردن توافق هسته‌ای به وین بازخواهد گشت
جمهوری اسلامی گفت صرفاً برای نهایی کردن توافق هسته‌ای به وین بازخواهد گشت

تهران برای احیای این قرارداد که به طور رسمی به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود مشغول مذاکرات طولانی مدت با بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه [به طور مستقیم] و ایالات متحده [به طور غیر مستقیم] در پایتخت اتریش بوده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران در تهران گفت «ما برای مذاکرات جدید به وین نخواهیم رفت، بلکه فقط برای نهایی کردن توافق هسته‌ای بازخواهیم گشت.»

با این حال، ایران گفت که هنوز مسائل حل نشده ای وجود دارد که منتظر حل و فصل آنها از سوی واشینگتن است.

خطیب زاده گفت «در حال حاضر هنوز پاسخ قطعی از واشینگتن نداریم.» «اگر واشینگتن به مسائل حل نشده پاسخ دهد، ما می توانیم در اسرع وقت به وین برویم.»

برجام تحریم های ایران را در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای کاهش داد تا تضمین کند که ایران نمی‌تواند بمب اتمی تولید کند یا به بمب اتمی دست یابد. [ایران همواره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را انکار کرده است.]

اما خروج یکجانبه ایالات متحده از این توافق در سال ۲۰۱۸ در دوران دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا که دوباره تحریم های اقتصادی سختگیرانه‌ای را اعمال کرد باعث شد که ایران به تدریج از تعهدات خود عقب نشینی کند.

«مرحله پایانی»

هدف از مذاکرات وین، بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای از طریق لغو تحریم‌ها علیه ایران و تضمین پایبندی کامل تهران به تعهداتش است.

هیئت نمایندگان ایران و آمریکا در وین مستقیماً با یکدیگر ارتباط برقرار نمی‌کنند، بلکه از طریق دیگر شرکت‌کنندگان در مذاکرات و اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده مذاکرات است ارتباط برقرار می‌کنند.

طرفین برجام پس از نزدیک به یک سال مذاکره به تمدید توافقنامه ۲۰۱۵ نزدیک شده بودند.

اما ماه گذشته پس از اینکه روسیه از غرب خواست که تضمین کند تجارت این کشور با ایران از تحریم های غرب به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین مصون خواهد ماند، مذاکرات متوقف شد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بعداً گفت که مسکو تضمین های لازم را از واشینگتن در مورد تجارت با ایران دریافت کرده است.

درخواست تهران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی [بازوی ایدئولوژیک نیروی نظامی ایران] از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا از جمله موانع مهم بر سر راه نهایی شدن توافق است.

واشینگتن اخیراً تأیید کرده است که تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران باقی خواهند ماند.

روز چهارشنبه، وزارت خزانه داری آمریکا تحریم هایی را علیه چندین نهادی که متهم به دست داشتن در تهیه تجهیزات برای برنامه موشکی بالستیک ایران بودند، اعلام کرد.

یک روز بعد، خطیب زاده گفت که اعمال تحریم های جدید واشنگتن علیه جمهوری اسلامی نشان دهنده «سوءنیت» این کشور نسبت به ایران است.

خطیب زاده گفت «امروز آمریکا در مرحله نهایی مذاکرات به دنبال این است که ایران را از منافع اقتصادی توافق محروم کند.»

با این حال حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در گفتگوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که توافق نزدیک است.

دیپلمات ارشد ایران گفت «ما پیشنهادات رسمی خود را در مورد موضوعات باقی مانده از طریق مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به طرف آمریکایی رساندیم و اکنون نوبت آمریکاست که تصمیم بگیرد.»

احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵  احیای برجام   احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵  احیای برجام  سعید خطیب زاده سعید خطیب زاده سعید خطیب زاده

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا