ایرانجدیدترین اخبارجهان

ایران دو شهروند سوئدی را به اتهام مواد مخدر به حبس محکوم کرد

وزارت امور خارجه سوئد به حکم صادره ایران برای دو تبعه سوئدی واکنش نشان داد

ایران دو شهروند سوئد را به اتهام مواد مخدر به حبس محکوم کرد

وزارت خارجه سوئد نسبت به صدور حکم ۵ و ۸ سال زندان برای دو شهروند خود در ایران در رابطه با مواد مخدر واکنش نشان داد. 

ایران دو شهروند سوئد را به اتهام مواد مخدر به حبس محکوم کرد
ایران دو شهروند سوئد را به اتهام مواد مخدر به حبس محکوم کرد

به گفته این وزارتخانه، اگرچه وضعیت این دو تبعه سوئدی که حدودا ۲۰ و ۲۵ ساله هستند از نزدیک رصد می‌شود ولی اطلاعات دریافتی درباره آنها «جدی و نگران‌کننده» است.

در همین رابطه سفارت سوئد در تهران با این دو نفر، و وزارت امور خارجه سوئد نیز با بستگان آنها در سوئد در تماس است.

به گفته وزارت امور خارجه سوئد، این دو نفر به پنج و هشت سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شده‌اند، و گزارش‌هایی نیز مبنی بر محکوم شدن یکی از این مردان سوئدی به شلاق است.

وزارت امور خارجه سوئد این اطلاعات را «جدی و نگران‌کننده» دانست و اعلام کرد: «شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی، یا تحقیرآمیز نقض حقوق بشر است و هرگز توجیه‌پذیر نیست.»

ایران چه می‌گوید؟

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه ایران در رابطه با بازدداشت این سوئدی ها گفت: «بازداشت این دو فرد در حوزه مواد مخدر بوده و با سوئدی هایی که جاسوس هستند نباید قاطی شود.»

مسعود ستایشی گفت: «متهم اول یک تبعه سوئدی است که ۷ بهمن سال ۹۸ و هنگام کنترل مسافران خارجی در فرودگاه خمینی از او مقدار ۹۷۰۰ گرم معادل ۲۱ هزار عدد ترامادول کشف شده است. او به ۵ سال حبس و پرداخت بیش از ۱۰ میلیاراد ریال نقد محکوم می‌شود. فرد دوم نیز در ۶ بهمن ۹۸ در موقعیت خروجی فرودگاه خمینی در بازرسی از چمدان او ۹۸۰۰ گرم مواد از نوع شیره تریاک کشف شد که او نیز به ۸ سال حبس، ۶۰ ضربه شلاق و جزای نقدی محکوم شده است.»

دادگاهی در سوئد تیر ماه سال جاری حمید نوری را به اتهام همدستی در کشتار زندانی‌ها در سال ۶۷ مجرم شناخته و به حبس ابد محکوم کرد.

نهادهای حقوق بشری و کشورهای غربی می‌گویند، جمهوری اسلامی از بازداشت و محاکمه شهروندان دوتابعیتی و غیرایرانی به عنوان ابزاری برای امتیازگیری از کشورهای دیگر استفاده می‌کند.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا