ایرانجدیدترین اخبار

ایران دو فعال حقوق همجنسگرایان را به اعدام محکوم کرد

دو فعال حقوق همجنسگرایان در ایران به اعدام محکوم شدند

دو فعال حقوق همجنسگرایان زندانی در ارومیه به اعدام محکوم شده‌اند

دو فعال حقوق همجنسگرایان به اتهام «افساد فی الارض از طریق ترویج همجنسگرایی» به اعدام محکوم شده‌اند.

زهرا صدیقی همدانی معروف به ساره
زهرا صدیقی همدانی معروف به ساره

حکم زهرا صدیقی همدانی معروف به «ساره» و الهام چوبدار، دو فعال جامعه ال‌جی‌بی‌تی در یک پرونده مشترک از سوی دادگاه انقلاب ارومیه صادر و طی روزهای گذشته در بند زنان زندان مرکزی ارومیه به آنان ابلاغ شده است.

دو فعال حقوق همجنسگرایان زندانی در ارومیه به اعدام محکوم شده‌اند
دو فعال حقوق همجنسگرایان زندانی در ارومیه به اعدام محکوم شده‌اند

«ترویج مسیحیت» و «ارتباط با رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی» نیز از دیگر اتهام‌هایی است که پیشتر از سوی دادسرای عمومی ارومیه علیه این دو مطرح شده است.

خانم صدیقی ۳۱ ساله و اهل نقده در استان آذربایجان غربی و خانم چوبدار ۲۴ ساله و اهل ارومیه مرکز این استان است.

زهرا صدیقی سال گذشته در مرز ترکیه توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شد. در آن زمان رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی اعلام کردند جرم وی قاچاق زنان و دختران است.

همچنین سهیلا اشرفی ۵۲ ساله اهل ارومیه، از دیگر فعالان همجنسگرایان در ایران منتظر ابلاغ رأی خود است.

اقلیت‌های جنسی در ایران با تبعیض‌های گسترده‌ای روبه‌رو هستند و مقامات جمهوری اسلامی با القاب نفرت‌انگیزی آن‌ها را مورد خطاب داده و «غیرانسان یا بیمار» می‌خوانند.

در بهمن‌ماه سال گذشته سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای نسبت به‌احتمال صدور حکم اعدام برای این فعال جامعه ال‌جی‌بی‌تی هشدار داده و در گزارش خود آورده بود: «زهرا صدیقی همدانی، مدافع حقوق بشر و عضو جامعه دگرباشان جنسی صرفاً به دلیل گرایش و هویت جنسی واقعی یا مفروضش و همچنین پست‌ها و اظهاراتش در رسانه‌های اجتماعی در دفاع از حقوق افراد همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، فراجنسیتی و بیناجنسی برخلاف ضوابط بین‎المللی و به شکل خودسرانه تحت بازداشت است و در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد.»

منابع حقوق بشری تأکید کرده‌اند که این زندانی در دوران بازداشت از حق دسترسی به وکیل محروم بوده و علاوه بر آزار و اذیت کلامی و توهین به هویت و ظاهرش توسط مأموران امنیتی به اعدام و همچنین سلب حضانت دو فرزندش تهدید شده بود.

سازمان عفو بین‌الملل با واهی دانستن اتهامات اعلام شده به طور نمونه اعلام کرد که اتهام ترویج مسیحیت تنها به دلیل حضور صدیقی در یک کلیسای خانگی و بر گردن داشتن صلیب به او وارد شده و یا اتهام همکاری با شبکه‌های معاند به دلیل حضور او در یک مستند مرتبط با وضعیت افراد همجنس‌گرا در اقلیم کردستان بوده است.

الهام چوبدار  و زهرا صدیقی همدانی دو فعال الهام چوبدارحقوق همجنسگرایان زندانی در ارومیه به اعدام محکوم شده‌اند سهیلا اشرفی  سهیلا اشرفی  سهیلا اشرفی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا