ایرانجدیدترین اخبارجهانکانادا

گزارش جدید می گوید گوشی های همراه و تبلت های قربانیان پرواز پی اس ۷۵۲ توسط ایران دستکاری شده است

گزارش کمیته حقیقت یاب می گوید ایران لوازم الکترونیک قربانیان را پس از سرنگون سازی پرواز PS752 دستکاری کرده است

گزارش جدید میگوید گوشی همراه و تبلت قربانیان پرواز ۷۵۲ اوکراین ایر توسط ایران دستکاری شده

گزارش جدید مقامات ایران را متهم می کند که لوازم الکترونیک (گوشی های موبایل و تبلت ها) را دستکاری کرده و هویت بقایای اجساد برخی از قربانیان کشته شده در پرواز ۷۵۲ ایرلاین اوکراینی را اشتباه شناسایی کرده اند. گزارش جدید میگوید گوشی همراه و تبلت قربانیان پرواز ۷۵۲ اوکراین ایر توسط ایران دستکاری شده

تمامی ۱۷۶ مسافر سوار بر هواپیمای مقصد کیف پس از سرنگون شدن بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ در اثر شلیک موشک زمین به هوا توسط سپاه پاسداران ایران تنها چند دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه تهران کشته شدند.

کشته شدگان شامل ۵۵ شهروند کانادایی، ۳۰ نفر مقیم دائم کانادا و ده ها نفر دیگر به مقصد کانادا و همچنین افرادی از ملیت های بریتانیایی، اوکراینی، افغانستانی و سوئدی بودند.

ایران ابتدا در روزهای بعد از حادثه در مورد علت این فاجعه دروغ گفت اما در نهایت به شلیک به هواپیما اعتراف کرد. گزارش جدید میگوید گوشی همراه و تبلت قربانیان پرواز ۷۵۲ اوکراین ایر توسط ایران دستکاری شده

گزارش جدید میگوید گوشی همراه و تبلت قربانیان پرواز 752 اوکراین ایر توسط ایران دستکاری شده
گزارش جدید گوشی همراه و تبلت قربانیان پرواز ۷۵۲ اوکراین ایر ایران دستکاری شده

گزارش جدید (کمیته حقیقت یاب) می گوید که چندین گوشی موبایل و تبلت متعلق به مسافران کشته شده دارای نشانه هایی از دستکاری است که می تواند تلاشی برای سرپوش گذاری بر علت سقوط بوده باشد.

این گزارش می گوید «یکی از توضیحات محتمل می تواند امکان عبور بولدوزر از روی این لوازم الکترونیک با هدف از بین بردن هر گونه شواهد احتمالی که قربانیان در آخرین دقایق زندگی خود ضبط کرده اند بوده باشد.» گزارش جدید میگوید گوشی همراه و تبلت قربانیان پرواز ۷۵۲ اوکراین ایر توسط ایران دستکاری شده

گزارش جدید میگوید گوشی همراه و تبلت قربانیان پرواز 752 اوکراین ایر توسط ایران دستکاری شده
گزارش جدید میگوید گوشی همراه و تبلت قربانیان پرواز ۷۵۲ اوکراین ایر دستکاری شده

خانواده های قربانیان مارک مندلسن (Mark Mendelson) یک بازپرس جنایی بازنشسته تورنتو را استخدام کردند که شرکت مشاوره او لپ تاپ ها و گوشی های موبایل بازگردانده شده به خانواده را بازرسی و آزمایش کرده است. مندلسن به این نتیجه رسیده است که در این دستگاه های الکترونیک «شواهدی از دستکاری انسانی دیده می شود» و هیچ شواهدی از الگوهای سوختگی یا نشانه های آسیب منطبق با کوبیده شدن به زمین در آنها وجود ندارد.

«این واقعیت که این قطعات حافظه/داده های دستگاه ناپدید شده اند هیچ انطباقی با آسیب ناشی از ضربه سخت و ناگهانی ندارند. در واقع این حقیقت که پیچ های دستگاه ها برداشته شده و قاب دستگاه ها به زور باز شده است قویاً حاکی از تلاش های هماهنگ برای استخراج این قطعات (حافظه دستگاه ها) به منظور غیرممکن ساختن بازنگری اطلاعات است.»

این گزارش می گوید که مقامات ایرانی هویت برخی از قربانیان را جابجا سرهم بندی کرده اند به طوری که آشکار شدن این واقعیت تنها باعث افزایش رنج و درد بستگان و عزیزان آنها شده است.

A woman places a candle beneath photographs of some of the people
A woman places a candle beneath photographs of some of the people

گزارش جدید می گوید «انجمن (خانواده های قربانیان) شواهدی به دست آورده است که نشان می دهد تست دی ان ای (DNA) اجساد برخی از قربانیان با هویت اعلام شده آنها توسط مقامات ایرانی مطابقت ندارد.» «غفلت و مسامحه کاری دولت ایران پیامدهای روحی و روانی جدی برای برخی از خانواده هایی داشته است که جسد عزیزان خود را به طور کامل دریافت نکرده اند و در عوض بقایای اجساد سایر قربانیان به آنها تحویل داده شده است.»

این گزارش مقامات ایران را به «سرپوش گذاری سیستماتیک» بر علت سقوط متهم می کند. گزارش جدید میگوید گوشی همراه و تبلت قربانیان پرواز ۷۵۲ اوکراین ایر توسط ایران دستکاری شده

گزارش جدید میگوید گوشی همراه و تبلت قربانیان پرواز 752 اوکراین ایر توسط ایران دستکاری شده
گزارش جدید گوشی همراه و تبلت قربانیان پرواز ۷۵۲ اوکراین ایر دستکاری شده

این هواپیما در یک مقطع زمانی پرتنش پس از آغاز حمله موشکی ایران به پایگاه های نظامی در عراق که محل استقرار نیروهای نظامی امریکایی بودند سرنگون شده است. ایران گفته بود که در حال انتقام گیری از حمله پهپادی ایالات متحده بوده است که چند روز پیش از این باعث کشته شدن فرمانده ارشد نظامی ایران (قاسم سلیمانی) شده بود.

این گزارش می گوید که ادعای ایران در مورد بستن آسمان غرب کشور به عنوان یک اقدام پیشگیرانه کذب بوده، چرا که داده های ترافیک پروازها نشان می داده است که سایر هواپیماهای مسافربری پیش از این فاجعه در آسمان بوده اند.

این گزارش می گوید که یک فایل صوتی درز کرده از جلسه بین وزیر امور خارجه سابق ایران با مقامات عالیرتبه شامل شخصیت های ارشد نظامی حاکی از تلاش برای «نشر عمومی روایتی است که می گوید پرواز پی اس ۷۵۲ به دلیل نقص فنی سقوط کرده است.»

در ماه مارس سازمان هواپیمایی کشوری ایران مقصر حادثه را «خطای انسانی» اعلام کرد و گفت که یکی از متصدیان در پی شناسایی اشتباه بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ به عنوان «هدف متخاصم» و علیرغم عدم دریافت تائید از مافوق‌های خود برای این اقدام دو موشک زمین به هوا شلیک کرده است.

دولت کانادا گزارش ایران را رد کرد و آن را «ناقص» و عاری از «حقایق یا شواهد موثق» دانست.

حامد اسماعیلیون رئیس انجمن خانواده های قربانیان در گزارش روز چهارشنبه نوشت «خانواده های قربانیان پرواز PS752 با عزم راسخ به دنبال یافتن حقیقت و دستیابی به عدالت هستند.»

در این گزارش اسماعیلیون بر این دیدگاه انجمن تأکید می کند که کانادا و سایر کشورهایی که افراد دارای ملیت متبوع خود را در این هواپیما از دست دادند باید از «تمامی ابزارهای موجود شامل دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) و دیوان بین المللی کیفری (ICC) برای اینکه مرتکبین این جنایت را به سزای اعمال خود برسانند» استفاده کنند.

اسماعیلیون که در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه با موضوع انتشار این گزارش صحبت می کرد گفت «انجمن (خانواده های قربانیان) خواستار تحقیقات بی طرفانه و بین المللی است.»

اسماعیلیون گفت «هنوز پرسش های بی پاسخ بیشماری وجود دارد. ما برای رسیدن به یک فرجام باید به حقیقت دست پیدا کنیم. توصیف آنچه در طول این دو سال بر ما رفته است از توان من خارج است.»

حامد اسماعیلیون      حامد اسماعیلیون      حامد اسماعیلیون      حامد اسماعیلیون        حامد اسماعیلیون        حامد اسماعیلیون

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا