ایرانجدیدترین اخبار

ایران به میلیاردها دلار دارایی مسدود شده بین المللی خود دسترسی پیدا می کند

بنا بر گزارش ها ایران در ازای آزادی سه گروگان دو تابعیتی آمریکایی به ۷ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده خود دسترسی پیدا می کند

ایران به میلیاردها دلار دارایی مسدود شده بین المللی خود دسترسی پیدا می کند

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران به نقل از یک منبع آگاه که هویت او را اعلام نکرد گفت «بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدود شده ایران طبق یک توافقنامه جدید آزاد می شود.»

چارچوب مسیر آزادسازی وجوه ارزی ایران مشابه چارچوب توافق شده با دولت انگلیس برای آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری است که رقمی در حدود ۴۰۰ میلیون یورو در قالب آن توافق به حساب ‌های ایران وصول شد.

ایران به میلیاردها دلار دارایی مسدود شده بین المللی خود دسترسی پیدا می کند
ایران به میلیاردها دلار دارایی مسدود شده بین المللی خود دسترسی پیدا می کند

گزارش ایرنا تصریح می کند که این مبلغ چندین برابر بیشتر از مبلغ ۵۱۲ میلیون دلاری است که انگلیس در ماه گذشته برای تسویه بدهی قبلی به ایران پرداخت کرده بود.

ایرنا تأکید می‌کند که این یک توافق جدید و جدا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ [که رسماً برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نامیده می‌شود] است و دومین گشایش ارزی بزرگ در هفته‌های اخیر می‌باشد.

روزنامه اصولگرای فرهیختگان نیز امروز پنجشنبه به نقل از یک منبع آگاه «مدعی شد هفت میلیارد دلار اموال ایران در بانک کره جنوبی در ازای آزادی سه «جاسوس دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی» در دسترس ایران قرار خواهد گرفت.

رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران ادعا می‌کنند توافق بر سر آزادی مراد طاهباز، باقر و سیامک نمازی که در ایران زندانی هستند، در چارچوبی مستقل از برجام و مذاکرات هسته‌ای به سرانجام رسیده است.

ایران ده ها میلیارد دلار وجه نقد در بانک های خارجی دارد که به دلیل تحریم هایی که آمریکا پس خروج یکجانبه خود از برجام در ماه می ۲۰۱۸ مجددا علیه ایران اعمال کرد، نمی تواند به این پول ها دسترسی داشته باشد.

بیشتر وجوه ارزی ایران در بانک‌های کره جنوبی، عراق، چین، ژاپن و هند به بهانه پایبندی به تحریم‌های آمریکا توقیف شده است.

دولت بغداد در سال های اخیر پرداخت های مربوط به واردات گاز طبیعی و برق از ایران را در بانک تجارت این کشور واریز می کرده است. منابع نزدیک به دولت ایران پیش از این در ماه نوامبر از آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار از وجوه ارزی مسدود شده خبر دادند اما به جزئیات بیشتری در مورد نام کشوری که این مبالغ را توقیف کرده بود اشاره ای نکردند.

این گزارش در حالی منتشر می شود که طرف ایرانی می گوید مذاکرات در وین برای احیای توافق هسته‌ای به دلیل بلاتکلیفی و مطالبات بیش از حد ایالات متحده متوقف شده است.

آزادسازی وجوه ارزی ایران  توافقنامه جدید    آزادسازی وجوه ارزی ایران  توافقنامه جدید

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا