جدیدترین اخبارجهان

یک منبع دیپلماتیک گفت که ایران خواستار دریافت غرامت در صورت خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای است

طبق گزارش سی‌ان‌ان ایران به دنبال تضمین برای دریافت غرامت در صورت خروج مجدد رئیس جمهور آینده آمریکا از توافق است

ایران خواستار دریافت غرامت در صورت خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای است : منبع دیپلماتیک

یک دیپلمات منطقه‌ای روز سه‌شنبه به سی‌ان‌ان (CNN) گفت که با بالا گرفتن تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) تهران به دنبال دریافت تضمین‌هایی است که در صورت خروج رئیس‌جمهور آینده امریکا از این توافق غرامت دریافت کند.

هفته گذشته مقامات اتحادیه اروپا «متن نهایی» احیای توافق برای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران در ازای لغو تحریم‌ها را برای ایران و آمریکا فرستادند.

ایران دوشنبه شب پاسخ خود به پیشنهاد اتحادیه اروپا  را به صورت مکتوب ارائه داد و ضرب الاجل تعیین شده از سوی اتحادیه را رعایت کرد. در حالی که پاسخ کتبی ایران علنی نشده، مشاور ارشد تیم مذاکرات ایران در توییتی اعلام کرد که توافق نزدیک‌تر از همیشه می‌باشد، اما هنوز انجام نشده است.

با این حال این دیپلمات منطقه‌ای که در جریان موضوع قرار گرفته است، گفت که ایران در مورد احتمال خروج رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده از توافق و اعمال تحریم‌های جدید علیه این کشور تردید دارد؛ و نگران است که تصمیم ماه مه ۲۰۱۸ توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج از توافق و اعمال تحریم‌های مالی سنگین علیه تهران تکرار شود.

محمد مرندی مشاور ارشد تیم مذاکره‌کننده ایرانی در گفتگوهای وین روز سه‌شنبه برای سی‌ان‌ان تأیید کرد که ایران به دنبال تضمین این امر است که دولت آینده آمریکا در صورت خروج از توافق «باید بهای آن را بپردازد.»

مرندی همچنین روز دوشنبه در توییتی گفت که در دو موضوع دیگر «اختلاف نظرهایی» وجود دارد اما از ارائه جزئیات خودداری کرد.

نبیله مسرالی (Nabila Massrali) سخنگوی اتحادیه اروپا تایید کرد که پاسخ ایران دوشنبه شب دریافت شده و این اتحادیه اکنون در حال رایزنی با آمریکا و سایر طرفین توافق است که به طور رسمی به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گفته بود که اگر آمریکا واکنشی واقع بینانه و منعطف به پیشنهاد ایران نشان دهد، «به نطقه توافق خواهند رسید.»

امیرعبداللهیان گفت تهران آمادگی دارد در صورتی که نظراتش پذیرفته شود از طریق برگزاری نشستی با حضور وزرای امور خارجه مذاکرات را به نتیجه برسانند و توافق نهایی را اعلام کند. وزیر امور خارجه ایران گفت «روزهای آینده روزهای مهمی هستند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده هفته گذشته به سی‌ان‌ان گفت که ایالات متحده آمریکا «آماده است تا به سرعت توافق بر اساس پیشنهادات اتحادیه اروپا را منعقد کند.»

ایران خواستار دریافت غرامت در صورت خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای است : منبع دیپلماتیک  احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برجام

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا