ایرانجدیدترین اخبارجهان

ایران می‌خواهد که ایالات‌متحده تضمین کند توافق هسته‌ای را در صورت احیای مجدد آن هرگز ترک نخواهد کرد

ایران‌خواستار ضمانت ایالات‌متحده مبنی بر عدم خروج دوباره از توافق هسته‌ای و لغو کامل تحریم‌ها شد

ایران می‌خواهد که آمریکا تضمین کند توافق هسته‌ای را در صورت احیای مجدد آن هرگز ترک نخواهد کرد

ایران روز دوشنبه گفت که آمریکا باید ضمانت کند که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تهران با قدرت‌های جهانی را در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات دوباره ترک نخواهد کرد.

ایران می‌خواهد که آمریکا تضمین کند توافق هسته‌ای را در صورت احیای مجدد آن هرگز ترک نخواهد کرد
ایران آمریکا تضمین کند توافق هسته‌ای را در صورت احیای مجدد آن هرگز ترک نخواهد کرد

قرار است مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات‌متحده آمریکا {که پس از انتخاب ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور تندرو ایران در جون متوقف شد} با هدف یافتن راهی برای بازگشت به توافق ۲۰۱۵ مجدداً از ۲۹ نوامبر در وین آغاز شود.

توافق هسته‌ای از سال ۲۰۱۸ پس از خروج دونالد ترامپ از توافق و تحریم ایران به تدریج تضعیف شد و تهران را واداشت که محدودیت‌های اجباری مربوط به غنی‌سازی را در سال بعد نقض کند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در یک کنفرانس خبری مجازی گفت «ایالات‌متحده آمریکا باید نشان دهد که از توان و اراده لازم برخوردار است برای اینکه تضمین کند در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات دوباره توافق هسته‌ای را ترک نخواهد کرد.»

خطیب‌زاده ضمن بازتاب مواضع مقامات ایرانی گفت که واشنگتن باید تمامی تحریم‌های تحمیل‌شده بر تهران را در یک فرایند قابل راستی آزمایی لغو کند و «خطای خود در مورد خروج از توافق را به رسمیت بشناسد.»

این موضع مصرانه ایران به‌احتمال‌زیاد موجب برانگیختن نگرانی ایالات‌متحده و متحدان آن {فرانسه، بریتانیا، آلمان} خواهد شد؛ که مطالبات ایران را غیرواقع‌بینانه قلمداد می‌کنند و خواهان ازسرگیری مذاکرات ماه جون از همان نقطه توقف گفتگوها بدون طرح مطالبات جدید هستند.

یکی از دیپلمات‌های غربی گفت که اگر تهران حقیقتاً به مطالبات خود برای دریافت ضمانت و لغو کامل تحریم‌ها ادامه دهد در این صورت مشخص می‌شود که ایران در مورد مذاکرات جدی نبوده است.

خطیب‌زاده گفت که علی باقری کنی که مذاکره‌کننده ارشد_ایران است این هفته به‌عنوان معاون امور سیاسی وزیر خارجه به پایتخت سه کشور اروپایی طرفین توافق سفر خواهد کرد.

یکی از دیپلمات‌های فرانسوی خبر داد که باقری کنی روز سه‌شنبه در پاریس با مذاکره‌کننده ارشد فرانسه دیدار خواهد کرد. سخنگوی دفتر امور خارجه بریتانیا گفت که باقری کنی روز پنج‌شنبه در لندن خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا گفت «ما به‌طورجدی از_ایران می‌خواهیم که از این فرصت استفاده کند تا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مطرح در میز مذاکره را به‌سرعت به نتیجه برساند.» و اضافه کرد که لندن علاوه بر این مصرانه خواهان آزادی زندانیان دارای ملیت بریتانیایی است.

مذاکرات برجام   احیای برجام  مذاکرات برجام   احیای برجام    مذاکرات برجام    احیای برجام  مذاکرات برجام

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا