ایرانجدیدترین اخبارجهان

رئیسی: از خطوط قرمز خود در مذاکرات عقب نشینی نمی‌کنیم/ نماینده اتحادیه اروپا: دیگر مذاکره‌ای در کار نیست

رئیسی می گوید ایران از «خط قرمزهای» خود در مذاکرات هسته‌ای عقب نشینی نخواهد کرد

ایران: از خطوط قرمز در مذاکرات عقب نمی‌نشینیم/ نماینده اتحادیه اروپا : دیگر مذاکره‌ در کار نیست

پس از آنکه اتحادیه اروپا گفت زمان آن فرا رسیده که واشینگتن و تهران تصمیمات سیاسی لازم برای دستیابی به توافق را اتخاذ کنند، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران روز سه شنبه گفت که ایران از خطوط قرمز خود در مذاکرات هسته‌ای با قدرت های جهانی عقب نشینی نخواهد کرد.

ایران: از خطوط قرمز در مذاکرات عقب نمی‌نشینیم/ نماینده اتحادیه اروپا : دیگر مذاکره‌ در کار نیست
ایران: از خطوط قرمز در مذاکرات عقب نمی‌نشینیم/ نماینده اتحادیه اروپا : دیگر مذاکره‌ در کار نیست

یازده ماه مذاکرات برای احیای برجام که تحریم‌های ایران را در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور لغو کرده بود، به مراحل پایانی خود رسیده است.

جمهوری اسلامی به دنبال برداشتن همه تحریم‌ها است و از ایالات متحده تضمین می‌خواهد که آمریکا بار دیگر از توافق خارج نخواهد شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و تحریم ها را دوباره اعمال کرد.

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران روز دوشنبه برای رایزنی به تهران بازگشت اما قرار است به زودی به وین بازگردد.

ابراهیم رئیسی با اشاره به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که در تصمیم تهران حرف آخر را می زند، گفت «دولت، مذاکرات هسته‌ای را کاملاً مطابق با اصول و چارچوب تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری دنبال می کند.»

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران به نقل از ابراهیم رئیسی گفت «دولت‌ایران از هیچ یک از این خطوط قرمز عقب نشینی نکرده و نخواهد کرد.»

مذاکرات احیای توافق برجام بین ایران و قدرت های جهانی وارد مرحله تازه و پرابهامی شده است.

انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام روز دوشنبه گفت که تصمیمات سیاسی مورد نیاز برای پایان موفقیت آمیز مذاکرات باید در چند روز آینده اتخاذ شود.

انریکه مورا در توییتی نوشته است «در چند روز آینده زمان آن فرا رسیده است که تصمیمات سیاسی به مذاکرات وین پایان دهند.»

دیپلمات‌ها می‌گویند هنوز چندین مورد اختلاف وجود دارد که باید در مذاکرات حل و فصل شود؛ همچنین درخواست روسیه در آخرین لحظه برای تضمین واشینگتن [مبنی بر اینکه تجارت، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های نظامی-فنی روسیه با ایران تحت تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه بدلیل حمله این کشور به اوکراین، مانع نخواهد شد] مذاکرات را تحت تأثیر قرار داده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در جریان سفر به استونی، این موضوع را کم اهمیت جلوه داد و گفت که روسیه در جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای منفعت شخصی دارد.

بلینکن گفت «ما به کار ادامه می دهیم تا ببینیم آیا می توانیم به پایبندی متقابل با ایران در توافق برگردیم یا خیر. روسیه همچنان درگیر این تلاش هاست و این کشور منافع خود را در حصول اطمینان از اینکه ایران قادر به دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست، دارد.»

شکست مذاکرات وین، ممکن است خطر دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای و شعله‌ور کردن جنگی تازه در خاورمیانه را به همراه داشته باشد. همچنین می‌تواند غرب را وادار کند که تحریم‌های شدیدتری را علیه ایران اعمال کند و قیمت‌های جهانی نفت را که در حال حاضر به دلیل حمله روسیه به اوکراین تحت فشار قرار گرفته است، افزایش دهد.

طرف‌های درگیر در مذاکرات هفته گذشته گفتند که انتظار می‌رود ظرف چند روز به توافق برسند.

مذاکره‌کنندگان اروپایی از فرانسه، بریتانیا و آلمان قبلاً به‌طور موقت مذاکرات را ترک کرده بودند، زیرا معتقد بودند تا آنجا که می‌توانستند پیش رفته‌اند و اکنون به دو طرف اصلی بستگی دارد که بر سر موضوعات باقی‌مانده از جمله میزان تحریم‌ها به توافق برسند یا خیر.

#برنامه_هسته‌ای_ایران #توافق_ایران_و_آمریکا #مذاکرات_احیای_برجام

برنامه هسته‌ای ایران  توافق ایران و آمریکا   برنامه هسته‌ای ایران  توافق ایران و آمریکا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا