ایرانجدیدترین اخبار

باستان شناسان ایرانی با لایحه مجلس که اجازه تجارت آثار باستانی را می دهد، مخالفت کردند

اساتید باستانشناسی ایران می گویند «این لایحه مجلس به طور قانونی به غارتگران اجازه می دهد که میراث باستانی ما را نابود کنند.»

باستان شناسان ایرانی با لایحه مجلس که اجازه تجارت آثار باستانی را می دهد، مخالفت کردند

رسانه های ایران روز چهارشنبه گزارش دادند که اساتید باستان شناسی ایران با انتشار نامه ای سرگشاده از مجلس خواستند پیش نویس لایحه قانونی که تجارت آثار باستانی را مجاز می کند، لغو کند.

خبرگزاری ایسنا نوشت «گروهی از اساتید باستان‌شناسی از سراسر کشور خواستار عقب نشینی مجلس از لایحه‌ای شدند که اجازه تجارت آثار باستانی را می‌دهد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا اوایل هفته جاری ۴۶ نماینده از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس طرحی را با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء و گنجینه‌های باستانی» پیشنهاد کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از متن پیش‌نویس این لایحه نمایندگان مجلس گفتند که امیدوارند ایران را به یک «مرکز منطقه‌ای» تجارت آثار باستانی تبدیل کنند تا از «قاچاق ارزان میراث ملی» جلوگیری کنند.

رسانه های ایران مرتباً از دستگیری افراد متهم به قاچاق آثار باستانی به خارج از کشور خبر می دهند.

اساتید باستانشناسی در نامه خود به شدت از نمایندگان مجلس به دلیل پیشنهاد این لایحه «بدون مشورت با نهادهای رسمی باستان شناسی» انتقاد کردند.

در این نامه هشدار داده شده است «این طرح نه تنها از تخریب میراث و کاوش‌های غیرحرفه‌ای جلوگیری نمی‌کند، بلکه به غارتگران اجازه تخریب میراث باستانی ما را نیز می‌دهد.»

ایران یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان است که تمدن آن با اولین سکونت انسان های باستانی در حدود یک میلیون سال پیش آغاز شد.

ایران در حال حاضر میزبان ۲۶ مکان تاریخی فرهنگی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو و ۵۳ مکان دیگر در فهرست آزمایشی این سازمان است.

باستان شناسان ایرانی با لایحه مجلس که اجازه تجارت آثار باستانی را می دهد، مخالفت کردند
باستان شناسان ایرانی با لایحه‌مجلس که اجازه تجارت آثار باستانی را می دهد، مخالفت کردند

اساتید باستان شناسان ایرانی می گویند لایحه غارت آثار باستانی مجلس به طور قانونی به غارتگران اجازه میدهد میراث ما را نابود کنند. اساتید باستان شناس اساتید باستان شناس

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا