جدیدترین اخبارجهان

رد ادعای ایران در ارتباط با تلاش برای توقیف نفتکش ایرانی توسط پنتاگون

پنتاگون می‌گوید ادعای ایران در مورد تلاش ایالات‌متحده برای توقیف نفتکش دروغ است

رد ادعای ایران در ارتباط با تلاش برای توقیف نفتکش ایرانی توسط پنتاگون

پنتاگون روز چهارشنبه ادعاهای سپاه پاسداران ایران مبنی بر خنثی کردن تلاش ایالات‌متحده برای توقیف نفتکش حامل نفت جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان را رد کرد.

رد ادعای ایران در ارتباط با تلاش برای توقیف نفتکش ایرانی توسط پنتاگون
رد ادعای ایران در ارتباط با تلاش برای توقیف نفتکش ایرانی توسط پنتاگون

جان کربی (John Kirby) سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت «از ادعاهای ایران مطلع شده‌ام، کاملاً دروغ و خلاف واقع است … این یک ادعای ساختگی است.» رد ادعای ایران در ارتباط با تلاش برای توقیف نفتکش ایرانی توسط پنتاگون

کربی گفت «تنها توقیفی که اتفاق افتاد توسط ایران انجام شد.»

مقامات مسئول امریکایی گفتند که در واقعیت نیروی‌های ایرانی یک نفتکش با پرچم ویتنامی را ماه گذشته توقیف کرده بودند و نیروی دریایی ایالات‌متحده صرفاً در حال تحت نظر گرفتن وضعیت بوده است.

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای که توسط رسانه دولتی ایران منتشر شد اعلام کرد «با اقدام به‌موقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه، عملیات نیروی دریایی تروریست ایالات‌متحده برای دزدیدن نفت ایران در دریای عمان شکست خورد.»

«نفتکش حامل نفت ایران در ۲۵ اکتبر در اسکله بندرعباس پهلو گرفت.» رد ادعای ایران ارتباط  توقیف نفتکش ایرانی توسط پنتاگون

درحالی‌که رسانه دولتی ایران نفتکش توقیف‌شده را با نام «SOTHYS» معرفی کرد {نامی که وب‌سایت رهگیری نفتکش برای کشتی نفتکش دارای پرچم ویتنام نشان می‌دهد} تلویزیون دولتی ایران ویدئویی را پخش کرد که یک نفتکش قرمز را که توسط ۱۰ قایق تندرو احاطه شده بود را نشان می‌داد. علاوه بر این ویدئو پخش‌شده شامل صحنه‌های ضبط‌شده‌ای بود که تلویزیون ایران گفت که رویارویی بین نیروهای ایرانی و ایالات‌متحده بوده است.

ایران بارها به ایالات‌متحده در مورد فعالیت‌های نظامی خود در خلیج‌فارس هشدار داده و گفته است که نیروی دریایی سپاه پاسداران به‌منظور تأمین امنیت عبور کشتی‌های ایرانی و مبارزه با قاچاق سوخت گشت‌های خود را افزایش داده است.

پرس‌تی‌وی هنگام شرح جزییات رویداد گزارش‌شده، گفت که سپاه پاسداران پس از توقیف نفتکش ایرانی در دریای عمان «بلافاصله» واکنش نشان داده است. رد ادعای ایران در ارتباط با تلاش برای توقیف نفتکش ایرانی توسط پنتاگون

پرس‌تی‌وی گزارش کرد «اعضای نیروی دریایی سپاه پاسداران یک عملیات متحرک هوایی (هلی‌بُرن) روی عرشه کشتی توقیف‌شده اجرا کردند و کنترل کشتی را به دست آوردند و آن را به سمت حریم آب‌های ساحلی ایران هدایت نمودند.»

در رویداد جداگانه‌ای مقامات امریکایی به رویترز اعلام کردند که ظرف ۲۴ ساعت گذشته چندین پهپاد که گمان می‌رود ایرانی بودند به اسکس (Essex) ناو هجوم آبی‌خاکی نیروی دریایی ایالات‌متحده در تنگه هرمز نزدیک شده‌اند.

هم‌زمان با تعلیق گفتگوهای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران (برجام) با قدرت‌های جهانی که طبق آن ایران برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را در مقابل لغو تحریم‌های جهانی محدود کرد، تنش‌ها بین تهران و واشنگتن افزایش یافته است.

علی شمخانی یک مقام ارشد امنیتی ایران روز چهارشنبه گفت که مذاکرات شکست خواهد خورد مگر اینکه جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات‌متحده بتواند تضمین بدهد که واشنگتن در آینده نسبت به توافق هسته‌ای عهدشکنی نخواهد کرد.

توافق هسته از سال ۲۰۱۸ که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده این کشور را از توافق خارج کرد و تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران را بازگرداند رو به فرسایش گذاشت و تهران را وادار کرد که محدودیت‌های مختلف غنی‌سازی اورانیوم که در این توافق تعیین‌شده بود را نقض کند. رد ادعای ایران در ارتباط با تلاش برای توقیف نفتکش ایرانی توسط پنتاگون

شمخانی در توئیتی نوشت: «رئیس‌جمهور فاقد اختیار امریکا، حاضر به ارائه تضمین نیست. در صورت عدم‌تغییر شرایط فعلی نتیجه مذاکره از قبل روشن است.» رد ادعای ایران

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا