ایرانجدیدترین اخبار

بانوی صخره‌نورد ایرانی پس از بازگشت به ایران در «حبس خانگی» است

الناز رکابی در حبس خانگی است

الناز رکابی، بانوی صخره‌نورد ایرانی پس از بازگشت به زنجان در «حبس خانگی» است 

همزمان با اعتراضات سراسری علیه حجاب اجباری پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس بدنام امنیت اخلاقی (گشت ارشاد)، هفته گذشته الناز رکابی در اقدامی تاریخی «بدون حجاب اجباری» در مسابقه نهایی در کره جنوبی به رقابت پرداخت.

الناز رکابی، بانوی صخره‌نورد ایرانی پس از بازگشت به زنجان در «حبس خانگی» است 
 بانوی صخره‌نورد ایرانی پس از بازگشت به زنجان در «حبس خانگی» است

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه جمعه خود ضمن انتقاد از پوشش الناز رکابی در ملاقات با وزیر ورزش گفت «آن خانم کشف حجاب کرده و در پیش چشم همه مردم دنیا آبروی نظام را برده است».

الناز رکابی، بانوی صخره‌نورد ایرانی پس از بازگشت به زنجان در «حبس خانگی» است 
بانوی صخره‌نورد ایرانی پس از بازگشت به زنجان در «حبس خانگی» است

بر اساس گزارش‌ها، بانوی صخره‌نورد ایرانی که در بازگشت به تهران قهرمانانه مورد استقبال مردم قرار گرفت به خانه‌ خودش نرفته  و تحت بازداشت خانگی قرار دارد.

هنگام بازگشت الناز رکابی به ایران، جمعیت زیادی از هواداران برای استقبال از این بانوی ورزشکار ۳۳ ساله در فرودگاه حاضر شدند، اما او پس از رسیدن به فرودگاه تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی از آنها جدا شده است.

یک منبع موثق و نزدیک به الناز رکابی گفت که او پس از بازگشت به شهر زنجان جدا از خانواده‌اش تحت فشارهای امنیتی در «حبس خانگی» به‌سر می‌برد.

به گفته این منبع موثق، «فدراسیون کوهنوردی ایران پیش از اعزام او به مسابقات قهرمانی آسیا یک چک بدون تاریخ به مبلغ یک میلیارد تومان و سند خانه‌ای به ارزش ۱۰ میلیارد تومان با وکالت تام الاختیار از او گرفته است.

گرفتن چک ضمانت از ورزشکاران پیش از اعزام به رقابت‌های جهانی تازگی ندارد و به دستور وزارت ورزش و جوانان از بهار ۱۳۹۹ هر ورزشکار یا تیم ورزشی که قصد خروج از کشور و حضور در رقابت‌های جهانی یا آسیایی را داشته باشد، باید چک ضمانتی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان در اختیار فدراسیون آن رشته ورزشی یا وزارت ورزش و جوانان قرار دهد.

منبع موثق گفت، الناز رکابی در آکادمی ملی المپیک تحت نظر مأموران لباس شخصی بود تا اینکه با سید حمید سجادی هزاوه وزیر ورزش جمهوری اسلامی ملاقات اجباری کند. او گفت آنها الناز را تهدید کرده‌ بودند که اگر «اعتراف اجباری» نکند، اموال خانواده‌اش توقیف خواهد شد. 

نگرانی‌ها در مورد سرنوشت الناز_رکابی [قبل از ورود به ایران] پس از آن شدت گرفت که دوستان او در پایان مسابقات سئول نتوانستند با او تماس بگیرند.

بر اساس گزارش یک منبع آگاه رئیس فدراسیون سنگنوردی ایران، الناز رکابی را برای ورود به سفارت ایران در سئول فریب داد و تضمین کرد در صورت تحویل تلفن و پاسپورت خود در سلامت و امنیت به ایران باز خواهد گشت. بر این اساس به‌نظر می‌رسد که استوری پُر شبهه اخیر منسوب به الناز رکابی، توسط این صخره‌نورد تاریخ‌ساز ایرانی منتشر نشده، چرا که این منبع آگاه مدعی شد که تلفن همراه او در اختیارش نیست.

الناز_رکابی پس از بازگشت به تهران بابت اتفاقی که افتاده عذرخواهی کرد و اصرار داشت که روسری‌اش را «سهواً» نپوشیده است.

سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی پس از دیدار اجباری با الناز رکابی به رسانه‌های جمهوری اسلامی گفت «الناز رکابی شرمنده مردم ایران است.» 

این در حالیست که الناز_رکابی در میان استقبال گرم مردم ایران وارد کشور شد اما هنوز اجازه دسترسی آزادانه به تلفن همراهش را ندارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا