ایرانجدیدترین اخبار

الناز رکابی پس از حضور بدون حجاب در مسابقه سنگ‌نوردی پس از بازگشت به ایران به عنوان یک قهرمان مورد استقبال مردم قرار گرفت

الناز رکابی پس از برداشتن حجاب اجباری در مسابقات سنگ‌نوردی به عنوان قهرمان در فرودگاه مورد استقبال قرار گرفت

الناز رکابی پس از حضور بدون حجاب در مسابقه سنگ‌نوردی به عنوان یک قهرمان مورد استقبال مردم قرار گرفت

النا رکابی، ورزشکار ایرانی رشته سنگ‌نوردی پس از شرکت در مسابقات کره جنوبی بدون رعایت حجاب اجباری، بامداد چهارشنبه در بازگشت به تهران به عنوان یک قهرمان مورد استقبال مردم قرار گرفت.

النا رکابی در مسابقات روز یکشنبه در حالی بدون حجاب ظاهر شد که اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی، ۲۲ ساله در بازداشتگاه پلیس در ۱۶ سپتامبر وارد هفته پنجم شده است. مهسا امینی به دلیل پوشیدن لباس غیرقابل قبول از نظر پلیس امنیتی اخلاقی بازداشت شد، و کشته شدن او جرقه برداشتن حجاب اجباری زنان در ملاء عام را برانگیخت.

الناز رکابی پس از حضور بدون حجاب در مسابقه سنگ‌نوردی به عنوان یک قهرمان مورد استقبال مردم قرار گرفت
الناز رکابی پس از حضور بدون حجاب در مسابقه سنگ‌نوردی به عنوان یک قهرمان مورد استقبال مردم قرار گرفت

روز دوشنبه در اکانت اینستاگرامی منتسب به الناز رکابی نوشته شده بود که به دلیل «زمان‌بندی نامناسب و فراخوانی غیرقابل پیش‌بینی، برای صعود دیواره» پوشش او «سهوا» دچار مشکل شده است. اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا او این پست را نوشته یا در چه شرایطی چنین مطالبی را عنوان کرده است. دولت ایران به طور معمول فعالان داخلی و خارجی را تحت فشار قرار می دهد و اغلب طبق توصیف گروه های حقوق بشری اعترافات اجباری آنها را در تلویزیون دولتی پخش می کند.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

گاردین و فایننشال تایمز با انتشار عکس‌های الناز رکابی در حین مسابقه در صفحات اول خود، گزارش‌های اصلی خود را به برداشتن حجاب اجباری توسط این ورزشکار و ابهامات موجود درباره سرنوشت او اختصاص دادند.

ویدئویی که در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده است، جمعیت زیادی را در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در خارج از تهران نشان می دهد. این ویدئوها که با ظاهر شناخته شده فرودگاه بین المللی امام خمینی همخوانی دارد، جمعیتی را نشان می دهد که نام الناز رکابی ۳۳ ساله را سر می دهند و او را قهرمان خطاب می کنند.

الناز رکابی وارد یکی از ترمینال های فرودگاه شد که ظاهراً دوربین های تلویزیون دولتی در حال فیلمبرداری از این سالن بودند. یکی از تماشاچیان به رکابی گل هدیه داد و او به راه افتاد.

در بیرون از سالن فرودگاه او ظاهراً وارد یک ون شد و به آرامی از میان جمعیت جمع شده عبور کرد در حالی که جمعیت او را تشویق می کردند.

سفارت ایران در کره جنوبی اعلام کرد الناز رکابی با پرواز صبح سه شنبه سئول را ترک کرد. سرویس بی‌بی‌سی فارسی که با وجود ممنوعیت فعالیت در ایران تماس‌های گسترده‌ای با داخل ایران دارد، به نقل از یک «منبع آگاه» ناشناس گفت که مقامات ایرانی تلفن همراه و پاسپورت رکابی را توقیف کرده اند.

ایران وایر، وب‌سایت خبری دیگری که توسط مازیار بهاری روزنامه‌نگار ایرانی-کانادایی که پیش از این توسط ایران بازداشت شده بود، تأسیس شده و بر مسائل ایران تمرکز دارد، مدعی شد که رکابی پس از ورود به کشور بلافاصله به زندان بدنام اوین تهران منتقل می‌شود. زندان اوین شنبه دچار آتش‌سوزی گسترده گردید که منجر به کشته شدن حداقل هشت زندانی شد.

زنان ایرانی که با پرچم ایران در خارج از کشور در مسابقات ورزشی شرکت می کنند همیشه باید با حجاب باشند. الناز رکابی ۳۳ ساله در مسابقات قهرمانی آسیا سه بار روی سکوی قهرمانی ایستاده و یک مدال نقره و دو مدال برنز کسب کرده است.

بازگشت الناز رکابی به ایران  مسابقه سنگ‌نوردی کره جنوبی    بازگشت الناز رکابی به ایران  مسابقه سنگ‌نوردی کره جنوبی      بازگشت الناز رکابی به ایران  مسابقه سنگ‌نوردی کره جنوبی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا